I ASK YOU: HAR DU FORHÅNDSDØMT NOEN, HVORFOR?

Noen mener at det finnes fordommer i oss alle. Det kan så være, om det stemmer vet jeg ikke.
Jeg har et kort spørsmål til dere alle, og da mener jeg faktisk absolutt enhver og alle!

Hvor mange ganger i livet deres føler dere selv at dere har forhåndsdømt noe, og nå sikter jeg ikke til merkevare, en ny film eller noe, nå tenker jeg rett og slett på mennesker.
Hvor mange ganger har dere på forhånd dømt noen negativt sånn uten at dere egentlig har kjent vedkommende?

Også til det egentlige spørsmålet som fikk meg til å lage dette innlegget?
Hva har dine forhåndsdømmelser gått som regel mest ut på?
Dårlige erfaringer fra fortiden?
Ting du har hørt fra andre?
Eller noe helt annet? 🙂

Har du/dere noen ganger brent dere skikkelig på å snakke om noe dere har tatt veldig eller litt feil over, fortell!

Jeg er nysjerrig!! 🙂
Vi reblogges!

17 kommentarer
    1. Du vet de blonde jentene, ja? De som går i rosa og altfor stramme, lyseblå jeans? De likte jeg å dømme ovenfra og ned. Hvorfor? Fordi de var nedlatende ovenfor folk som ikke ligner dem selv, inkludert meg da jeg var yngre. Nå for tiden er jeg jo søt og blond selv, og blir forhåndsdømt av svartkledde metalfolk opp og i mente, helt til jeg viser at jeg ikke er blond og dum, og at jeg gjerne går på en Black Metal-konsert uten å nøle (utrolig festlig, skal jeg si deg). Uansett hva jeg gjør, så dømmer folk meg. Jeg gidder ikke lengre å dømme andre, fordi jeg har kommet frem til at det bare slår tilbake på et eller annet vis.

    2. Javisst, jeg har forhåndsdømt noen. Det kommer ofte ved førsteinntrykket jeg får av vedkommende. Flere av dem vet jeg ikke om jeg har hatt feil eller rett, da det er noe jeg ikke har prøvd å finne ut av. Men de fleste har jeg fått nok bevis på at jeg har hatt rett i mine tanker, og ikke hatt interesse av å prøvd å bli godt kjent med menneske, da for meg, er de ikke min type mennesker.
      Samtidig har jeg en dårlig måte å tenke på.. Mennesker generelt suger.. Ergo hvis noen skal få min respekt må den bygges fra bunnen av. De beggynner på karakteren 1 og gå eventuelt oppover. Mange begynner kanskje på karakter 6 og så daler det heller.
      Jeg dømmer ut i fra oppførsel, enkelt og greit..

    3. Hylja: Blonde er det veldig lett å dømme, og dessverre er det veldig mange blonde som også blir dømt med feile påstander. Jeg kjenner eksempler, blondiner som rett og slett ikke er dumme, dømmende, bedrevitende og nedlatende i hele tatt 🙂

      Fort gjort! 😉

    4. zentia: Førsteinntrykk kan være skjebnesvangert det, hehe. Men er ikke alltid at det stemmer, folk kan foreksempel ha en veldig dårlige dag enn normalt, eller veldig mye bedre en dag, og gjøre “rare”/uvante ting utifra det.

      Mennesker generelt suger, det er helt riktig. Hadde jeg vært Gud hadde jeg brukt hakket mer tid på menneskeheten. For å si det sånn.

    5. Her er bittelitt blod til deg ^^
      Har nok desverre forhåndsdømt folk før ja. Men jeg har etterhvert som jeg ble litt eldre skjønt at alle er forskjellige, og at utseende og framtreden ikke alltid betyr noe som helst. Jeg har jo også trodd at personer er skikkelig snille og greie pga måten de oppfører seg på første gangen jeg møtte dem, for så å finne ut at de er noen skikkelige selvsentrerte duster etter hvert.. så det funker begge veier da.
      Klem :3

    6. Sara Helene : Utseende og framtreden er fort gjort å dømme på, også feildømme! Snille folk kan være de verste rasshølene i verden, rett og slett, og omvendt, som du selv sa på din måte 🙂

      Kjempekoselig å endelig få blod fra bestevenninna mi igjen <3
      MANGE, MANGE KLEMMER FRA MEG! 🙂

    7. Gud jeg er flink å forhåndsdømme.. gjør det med alle og enhvær, kansje er jeg negativ selv.. men ombestemmer meg som oftest..
      hva jeg forhåndsdømmer.. ja si det. alt jag kan se:)
      Utruli artig blogg:) håper du har en like fin mandagskveld som jeg:D

    8. Daeva Tollnes: Mhmm, jeg vet det Daeva, og jeg er fortsatt ikke stolt over det.
      Og i ettertid, vel.. Jeg har faktisk forandret syn på den utrosaken siden da, og det er ikke noe jeg bare sier..

      Men nok om det, det var forsåvidt ikke det som jeg angrer mest på. For det var jo noe jeg mente en stund, tror du vet godt hva jeg angrer mer på enn akkurat det, der og da.

      Jeg tror jeg må svare det samme som deg jeg: JA, HVER ENESTE DAG!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg