SLAKTEOFFERET VOKSER


(Ikke mitt bilde, men tar sjansen på å bruke det likevel. Dette er tatt i påska i år, da noen jenter stoppet meg og spurte om jeg kunne stille opp på dette bildet, som jeg jo gjorde for jeg er null og niks “nei”-menneske)

Det er en ting jeg har tenkt på. Ikke mye, men litt akkurat nå og her!
Vi mennesker er verdensmestere i å kritisere, baksnakke, slakte, spre rykter, rakke ned og drive med drittkasting.

Det er egentlig litt ironisk i seg selv.
Hvorfor det? JO, når man først begynner å spre dritt om noen eller noe, er det fordi man faktisk ønsker å skade den det gjelder. Man vil at offeret skal såres og kanskje gi seg eller forsvinne. Man vil veldig gjerne eliminere noe(n) med fokusere på “u-sidene”. Og nå er jeg kukksugende klar over at det er litt forskjell på å være et offer for denslags på en skole, og foreksempel være en kjendis som blir utsatt for slik mer offentlig. Desto flere som sprer ryktene om hore-Kari i klasse 10c som har ligget med transe-Gunnar, runke-Ola og nerde-Håvard, desto større blir egentlig hore-Kari metaforisk sett. Det kan også hende hun dater MacDonalds-klovnen og til slutt blir større bokstavelig talt, men ikke det jeg mente.

Desto flere ord, bokstaver, komma, spørsmålstegn, utropstegn og punktum du sprer om en person eller en gruppe, desto større blir faktisk den det gjelder, desto mer populær.
I manges hoder er betydningen av ordet “populær” dette: En person/gruppe/ting som har gjort noe bra og noe som alle liker. (for å sette det på spissen)

Velvel. Min tolkning av ordet populær er mer som dette: En person/gruppe/ting som mange individer vet om, har sett eller hørt om enten negativt eller positivt. Noe som er populært er noe som mange har hørt om, og ikke nødvendigvis bare positivt, eller ikke nødvendigvis positivt i hele tatt.

Kort forenklet: Vet flere om “noe(n)” så er ordet “populær” passende uansett negativ eller positiv grad!
Så hvis hensikten med å eliminere”noe(n)” ved å spre enten hat, rykter eller dårlig omtale, er at “noe(n)” skal forsvinne, da tar du feil. Jo mer tid du bruker på den eller det som det gjelder, desto seinere blir den/det glemt, og desto større blir den/det.
All pr er god pr! Og det er en faktasetning uten hermetegn!

Et godt eksempel er hvis en gruppe med sinte foreldre foreksempel har som mål å fjerne en rockegruppe eller artist ved å fortelle alle hvor mange dårlige sider som er rundt den eller det som det gjelder. Desto flere sinte foreldre som måtte protestere mot foreksempel en rockegruppe, desto større blir den rockegruppen, fordi flere hører om den og fanmengden blir som en rullende snøball, den vokser på snø, men også all grusen!

Så gratulerer til alle som foreksempel har skrevet et nedsettende blogginnlegg om noen andre, gratulerer til alle dere som har spredd rykter om noen, gratulerer til alle dere som oppretter hatgrupper på facebook; gratulerer til alle som generelt har gjort noe lignende for å “skade” noe(n); snøballen dere missliker og ser på som en trussel, den har dere nettopp bidratt med å forstørre. Kanskje kommer den rullende tilbake i vinter og knuser huset ditt?

*Plutselig gikk det inn for meg at jeg har skrevet til flere enn bare de som leser den, men også til undertegnende*

Ønsker alle en God Damn god helg!
Og husk, er det noe du virkelig ikke liker, hold kjeft og ikke gjør noe! Det er det tryggeste for å unngå flere byggeklosser i den store muren! Kvaliteten er ikke så farlig, muren raser ikke likevel så lenge en kloss er en kloss, kvalitet er bare oppskrytt!

Vi blogges!


Reklame: Ta turen innom Kiddys fantastiske blogg. En 21 år ung jente som med en designer i maven! 🙂
kiddys.blogg.no

3 kommentarer
    1. En god damn god helg ønskes deg også. Det har ingen sammenheng med innlegget forøvrig, men lurer på når du skal skrive flere dikt / historier? 🙂

    2. lenamon: Det gjør jeg når jeg skulle føle for det, og ha lyst til det, samt noe som inspirerer meg. Akkurat nå har jeg ikke det. Men hvem vet, kanskje i morgen, kanskje dagen etter i morgen, kanskje neste uke, kanskje neste år? Hehe.

      Takk, og god helg:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg