En fobi jeg kunne tenkt meg?

De aller fleste av dere vil jeg tørre påstå har minst én frykt i livet dere helst skulle vært foruten. Selv kjenner jeg flere som sliter med alvorlig angst for å i hele tatt gå ut av sitt eget hjem uten at de alltid har noen med seg til en hver tid. Jeg vet også om tre eller fem som mildt sagt ikke er noen fan av edderkopper. Vi har de som ikke takler tanken på sengesett uten et tydelig mønster på hva som er bak og frem, side opp og side ned.. Selv er jeg fortsatt ikke så gira på å tusle inn i et tatovering studio, eller en frisørsalong for den saks skyld. Og i likhet med de fleste av mine venners fobier så har heller ikke jeg blitt utsatt for en spesifikk vond eller kjip hendelse (av hva jeg kan huske…). Om jeg ville tryllet vekk disse fobiene dersom jeg hadde hatt muligheten? 🤔 Tjaa, jeg liker i grunn den særheten som ligger i det faktum at jeg blir psykisk uvel bare av å høre noen snakke om farving av hår, men til syvende og sist.. Ja jo, jeg antar at jeg hadde klart meg best uten. 😂

Men la meg gjøre en aldri så liten helomvending! Hva med alle de utilskrekkelig mange fobiene jeg per dags IKKE har? Er det noen fobier jeg faktisk kunne tenkt meg å ha hatt? Noe som jeg i det store bildet ville vært tjent med?.. Nå kan man for så vidt si at ved å være den jeg allerede er så har jeg spart en rekke penger på å ikke ha unnet frisøren et eneste besøk siden 11-års dagen en varm og klam juni-dag det herrens år 2002. Men igjen, nå referer jeg bare til noe jeg allerede har.

For noen år siden hadde det gitt mening å løse dette innlegget ved å konkludere at jeg gjerne skulle hatt sløse-fobi. Jeg er fortsatt ikke den beste til å spare. Jeg kan navngi minst åtte bekjente som er mer sparsommelig på grisen enn jeg selv er. Men så er det samtidig lett å tenke at hadde jeg først hatt sløse-FOBI(!!), ja så hadde jeg fort endt opp med å ha en bøtte i dusjen mens jeg en sjelden gang dusjet, og den bøtta hadde jeg mot slutten av måneden tømt ned i do. Sånn for å tappe ned. 😜

Den perfekte fasiten tror jeg må være noe ala: “fobier er irrasjonelle frykter. Det du heller burde etterlyse er en sunn SKEPSIS, men fobier klarer man seg best uten“.

Men nå har jeg jo stilt meg nettopp dette ene spørsmålet, og jeg akter å finne et mer ordentlig svar på den oppgaven jeg har gitt meg, og til dels dere. Så igjen – hvilken fobi kunne jeg kinda tenkt meg å ha?

Hmm…

Hæmmmmmm……..

Hva med? Nei, ikke det…

Okei!! Nå har jeg det. Jeg skulle på sett og vis ønske at jeg hadde fobi mot å stikke enkelte ting inn i visse kroppsåpninger. Neei, jeg tenker ikke på den type frykt som Vigrid-medlemmer og samtlige kvinner på Kvinneforumet bærer, men den som ville forhindret meg fra å av og til pelle meg i nesen, samt stikke bomullspinner INN I ØRET!!.. 😳 Jeg gjør det ikke nevneverdig ofte, men jeg vet at man helst ikke skal gjøre det i hele tatt da det er fort gjort å skyve ting lengre inn, og i verste fall pådra seg en hjerneskade eller verre(?). Jeg mener.. Det er ikke særlig kult å ligge i kista mens de etterlatte står hutrende og tenker at jeg godt kunne spart dem for en den unødige skammen om jeg bare hadde latt de dottene være i fred. Men jeg kunne bare ikke dy meg.. Jeg “måtte” kjøre den inn og ut, inn og ut, og inn igjen. År etter år, til årene til slutt ble så tette at hjernedyret sluttet å puste.

Så er det lov å spørre seg. Dersom jeg hadde hatt denne typen fobi, hadde jeg investert i bomullspinner overhode? Hadde jeg da også droppet å rense ørene på utsiden? Eller hadde frykten for at jeg på et eller annet vis selv da skulle klare å skyve noe innover vært så sterk at jeg hadde latt helt være med det også? Jeg vet ikke. Med meg er det ikke godt å si. Selv om jeg ikke takler se på noen helle hårfarve i håret så har jeg ingen problemer med f.eks sjampo verken i eget hår, eller andres. Og jeg har heller ikke store utfordringer med å helle f.eks teaterblod oppi håret, så jeg vet ikke. Vanskelig å si for sikkert. Men jeg vil anta at det hadde gått greit.

Men utover dette så er jeg medium misfornøyd med de fobiene jeg allerede har. Og jeg konkluderer på lik linje med de mer logisk tenkende av dere at: fobier er irrasjonelle frykter folk og fe-hoder strengt talt ikke trenger!

Noen fobier dere ønsker dere? 😊

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos

6 kommentarer
    1. Du er bare innimellom fantastisk morsom og herlig 😀 Jeg lurer på en ting: Du liker ikke tanken på å helle farge i håret. Og ikke å se andre gjøre det. Men får du også litt fnatt av folk som har farget håret? Jeg er jo ferdigfarget på bloggen, det er ikke fobisk fremkallende? Jeg synes folk som peller seg i nesa er fantastisk ekkelt. Altså jeg skjønner hvorfor de gjør det, og kan innimellom gjøre det selv. Men å TENKE på buser, eller tenke på at folk peller seg i nesa kan få fram brekningsfornemmelser. Om det er små barn eller voksne, alle er brekningsfremkallende. Den kunne jeg tenkt meg å få vekk, den buse-fobien. Men å FÅ en fobi, nei…tror jeg ikke ønsker flere enn de jeg har 😀

      1. Hvis fargen er vått i håret er det et problem uten tvil, men utskyldt går no problemas. De fleste venninnene mine har IKKE sin naturlige farge, noe som er no deal at all 😊

    2. Tenkte nylig på fobier som kunne være nyttige å ha. Fobi mot fullt kjøleskap, eller rot på soverommet. Fobi mot buser og nesepelling skulle jeg veldig hatt hehe. Har det litt egentlig. Jøss, husker jeg prøvde disse bomullspinnene en gang i 2010, det var ingen god ide, fikk ørene fulle av voks, og måtte skylle det hos legen. Men stikker noen ganger fyrstikker og sånn veldig tynn ørespade man kan få ut voksen med, pleier å fungere for meg, særlig etter å ha dusjet.

      1. Den fobien mot rot på rommet har jeg kinda hatt som barn. Var noen episoder hvor jeg sto opp etter leggetid for å rydde litt. 😅 Til min brors fortvilelse som jeg delte rom med på den tiden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg