Rasistiske vitser kun for rasistiske mennesker?

Tidligere i dag publiserte jeg en status som stort sett har fått god respons, men det er tydelig at ikke alle deler den samme begeistringen. Jeg kan egentlig bare legge til et bilde som viser hva det hele går ut på:

Først og fremst vil jeg nok en gang få sagt at jeg er fullstendig inneforstått med at ikke alle mine venner og “venner” på “Facebook” deler den samme humoren som meg selv, og at jeg som vanlig var forberedt på at noen ville reagere og kanskje til og med fjerne meg som venn.

At man ikke nødvendigvis har den samme humoren og interessen for ting er en ting, det er jo sånn det skal være. Ingen er og ingen skal være like. Men over til noe annet. Jeg kan forstå at enkelte anser vitsen min som rasistisk, men må man være rasist for å fortelle rasistiske vitser?

Jeg er en person som har ganske, ehm, mørk humor xD Jeg kan dra vitser om det aller meste. Ikke spør meg hva jeg kan finne på å vitse om, ta heller å spør hva jeg absolutt ikke kan vitse om (ikke at jeg aner hva det er for øyeblikket).. Listen over ting jeg har tullet med gjennom årene har vært lang, men jeg har sjeldent ment noe vondt med det. Jeg har ALDRI ment å såre noen.

Jeg har f.eks ved flere anledninger postet en og annen “død baby”-vits, noe som heller ikke er like populært alle steder, men likevel så ser det ut som den slags vitser er hakket lettere å “komme unna med”, enn såkalte rasist-vitser. Forteller man rasistiske vitser er man lettere rasist enn man er psykopat ved å komme med den kjente “hvor mange babyer skal til for å male en vegg”-vitsen (svaret er: Det kommer an på hvor hardt man kaster).


© Bildet er tatt fra go-mrav.com

Har forståelse for at det er veldig lett å bli misforstått av folk som ikke kjenner deg så godt om man slår av slike vitser. Samtidig syns jeg det er noe trangsynt og i overkant lettvint å bare stemple et annet menneske som rasist på grunn av at man har kommet med en og annen vits som den jeg la ut på Facebook i ettermiddag. Hadde det vært sånn at jeg hadde hatt som vane å legge ut vitser om mørkhudede, da hadde det vært en annen sak, da kunne jeg forstått det.

For meg blir det litt som å kalle en person som dreper mange mennesker i GTA og som finner det underholdende for en psykopat. For min del blir det bare for dumt.

Hva mener du? Må man være rasist for å komme med rasistiske vitser?

Vi reblogges!


7 kommentarer
    1. De med annen hudfarge vitser ofte om oss hvite så jeg ser ikke problemet så lenge det ikke er ondsinnet… hadde en pakistansk kjørelærer som plutselig kunne si ting som “det sier du bare fordi jeg er mørk i huden!” bare for å tulle, så jeg tror ikke de tar alt sånt så alvorlig selv akkurat. =D

    2. Nerdinnen: Nei, akkurat. Selvfølgelig, på visse punkter er det lettere skrevet enn gjort, men det gjelder å ikke ta ting så alt for alvor hele tiden.

      Med det mener jeg IKKE at rasisme ikke skal taes alvor, for det syns jeg absolutt at det skal, men jeg ser som du skjønner ikke på dette som rasisme. Rasistisk vits? Mulig. Men selv om vitsen kanskje er rasistisk trenger det ikke ligge rasisme bak det faktum at man finner slike vitser morsomme.

    3. En må ikke være rasist for å fortelle rasistiske vitser, en slik logikk vil jo indikere at en må være pedofil for å vitse om pedofile, homofil for å vitse om homofile også videre… En vits er som oftest en historie med et poeng som er så drøyt at en kan ikke noe annet enn å le av den. Derfor er det drøyt og mene at en vits er en del av en persons standpunkt og noe som referer til en hvordan en person tenker og føler om alt i livet.
      Rasisme er etter hva jeg mener selv, når en gjør alt for å gjøre livet surt for en som har en annen hudfarge eller religiøs tro enn seg selv. dette være seg og nekte person jobb, utdanning eller andre grunnlegende rettigheter basert på denne persons tro eller nasjonalitet.
      Ha en fortsatt fin dag mister:)

    4. Broder: Jeg er nesten helt enig med deg i alt du skriver utenom:
      “en slik logikk vil jo indikere at en må være pedofil for å vitse om pedofile, homofil for å vitse om homofile også videre…”

      Hadde vært mer enig om det f.eks hadde stått “homofob for å vitse om homofile også videre…”, hvis du skjønner hva jeg mener?

      Men ja, utenom akkurat det så er jeg enig med deg.

      Enkelte har rett og slett bare misforstått en del ting her i verden. Som foreksempel rasisme og humor. Synes litt synd på disse det gjelder…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg