Russ og rus og sånn.

Det nærmer seg mai, og allerede har det vært noen russedåper rundt om kring i Norge. Jeg kan godt forstå moroa som ligger i å utføre en del av knytene som står skrevet. Det jeg personlig aldri har forstått meg på er det aller meste andre som er med å være russ. Russedåp hvor de mange steder i landet døper russen i sur melk og faens oldemor. Også er fyll, natterangling og festing helt umulig å unngå når jeg først skal ta opp temaet.

Jeg var på en måte russ selv da jeg var 18 år i 2010. Sortruss, med russenavnet “Moviemaker”. Hva gjorde jeg ut av den tiden? Ehm.. Delte ut russekort til barn som jeg hater, gikk med samme buksa ut russetiden… Ehm, og.. Punktum. Det var faktisk det. Jeg gadd rett og slett ikke gjøre mer ut av det. Så hvorfor jeg i hele tatt brydde meg om å være russ kan man stille spørsmålstegn bak. (?) (Sånn :-P)


Foto: Jannike Grøtte Warberg.

Svaret er som så; Jeg tenkte at det kunne være ok å være russ, i tilfelle jeg skulle angre på å ikke ha vært det senere. Nå er jeg snart blitt 22 år og jeg angrer overhode ingenting på at jeg så og si ikke var noe særlig til russ. Jeg angrer ikke på at jeg ikke fikk noe opp i lua, jeg angrer ikke på at jeg aldri deltok på noen møter, fester, arrangementer. Av de sosiale greiene jeg var med på, som jeg ikke forstår hvorfor i dag har vi russedåpen og 17. mai toget. Begge delene tenker jeg nå at jeg kunne droppet.

Jeg som finner på så mye rart på egenhånd trengte aldri den lista over russeknyter. Det blir ikke mer moro enn det man klarer å finne på selv, EDRU! Og det er faktisk det med alkohol jeg tenker å skrive mer om nå. Hvorfor er det i hele tatt lov å selge alkohol i Norge? Hvorfor er det ikke straffbart?

Unger ned til 14-års alderen kan fort få i seg noe i dag. For de aller fleste unge som rører alkohol er årsaken fordi det er noe alle andre gjør. Man gjør det for å være sosial. Vel, er det noe som virkelig er usosialt så er det å drikke, og da tenker jeg på de som blir påvirket. Jeg synes jeg er mye mer sosial som sitter og snakker med folk over nett, enn de som er ute og drikker og blir fulle med andre.

Lite er så falskt så fylla. Fylla i seg selv er ekte. Men når man blir full er folk i mott hode noen helt annen enn den man egentlig er. Jeg hater når folk rører alkohol. Jeg skulle ønske at alkohol var som med enkelte andre rusmidler. For det er rusmidler alkohol faktisk er! Jeg skulle ønske at man fikk bøter som virkelig svidde dersom man drakk noe som helst med alkohol i. Jeg forakter selv mine beste venner når de er så dumme i hodet at de drikker! Og jeg får ikke dårlig samvittighet av å skrive dette.

Jeg er glad i bestevennene mine for den de er! Jeg hater dem for den de måtte bli når de drikker! Jeg er selvfølgelig klar over at jeg bruker sterke ord nå.

Hadde det vært opp til meg så hadde folk skulle fått bøter for å røre det minste av alkohol. Bøtene skulle vært justert ut i fra hvor mye lønn hver enkelt har, sånn at de rikere av oss ikke hadde kommet alt for lett unna, sammenlignet med de som ikke har like god inntekt.

Er det noen unntak? Nei, ikke i mitt hode. Rus er rus, så lenge det er alkohol i noe og det går an å bli beruset av det man har i seg så er det noe jeg ser kraftig ned på. Folk som drikker er tåpelige NÅR de gjør det. Selv ikke et glass vin ved middagen er noe jeg har til overs med, igjen fordi det er rusmiddel!

Hvorfor skal de fleste ofte ha det morro i en annen tilstand enn de er i ellers? Hvorfor tenker så mange ikke lengre enn at man faktisk kan ha det morro og faktisk huske og le av det i ettertid? Hva er greie med noe mange ikke husker? Jeg synes det er feigt å drikke for å kunne føle seg mer fri til å gjøre og si ting man ellers ikke hadde turt! FEIGT, FEIGT, FEIGT! Og igjen, smålig!

Så, der skulle jeg også i år ha markert meg veldig tydelig om både russ og rus!
Det er ikke tøft å drikke, det er ikke tøft å røyke. Dere som driver med sånt, er noen virkelige kvalme vesener når dere gjør det. Og dessverre gjelder det et alt for stort flertall. Absolutt alle vennene mine har drukket, noe som gjør meg svært, svært forbanna, alle skulle fått et hardt slag i magen! Folk flest er ekle, motbydelige, svake sjeler, jeg håper for oss alle at helvete ikke finnes.

Vi reblogges!

15 kommentarer
    1. Må si meg enig. Rører ikke alkohol, men jeg er ikke enig med ordvalgene din.
      Hadde alkohol kommet i dag hadde det blitt forbudt, men jeg vet ikke om det hadde hjulpet. Mennesker har av en eller annen merkelig grunn behov for å endre bevissthet, som som skjer ved rus. Ikke forstår jeg hva som er så morsomt med å røre rundt……
      Deveny

    2. deveny: Nei, som nevnt over kan ikke jeg forstå det heller. Jeg tror at i hvertfall en god del faktisk hadde tenkt seg nøye om dersom straffen hadde vært hard nok. Det er ufattelig at alkohol som for meg er en gift, er lovlig. Helt, helt ufattelig. Og tragisk.

    3. Synes det er mye dobbeltmoraler ute og går vedrørende rusmidler og lovgivning. Hvorfor er det lovlig å drikke seg fra sans og samling, mens man risikerer fengsel for å ta seg en joint i ro og mak? Jeg har ikke stort til overs for folk på min egen alder som drikker eller for fulle folk generelt. Nei, jeg synes ikke det er sjarmerende at noen raver ut i veien drita full og kjefter en katt huden full for å ha drept Mufasa, men det er derimot JEG som sitter igjen med dårlig samvittighet jeg egentlig ikke burde ha dersom jeg kommer til å måke ned jævelen.
      Hva russ angår synes jeg det er en tåpelig feiring. For all del, folk skal få lov til å ha det gøy, men jeg ser ikke greia med russ. Jeg er gjerne med på faenskap, men jeg liker ikke folk generelt og iallfall ikke “den typen” (ja, jeg er en generaliserende jævel) som fester og drikker, så jeg hadde neppe blitt med hadde jeg så gått på en skole. Det kunne vært en morsom feiring for både de som deltar, ofrene og de pårørende, men det som er nå synes jeg stort sett er smakløst og usjarmerende.

    4. Spinderella: Det spørsmålet med fengsel for en joint, mens det er lovlig å uke etter uke (eventuelt dag i verste fall) drikke seg fra sans og samling, er et godt poeng. Selv om jeg også synes det skal være forbudt med røyk også, selv om fengsel er i overkant strengt for å røyke en joint. Når det kommer til den Mufasa-delen er jeg ikke helt sikker på om jeg klarte å henge meg med på hva du mente.

      Og ja, russen er en tåpelig feiring. Skal ikke si at alt ved russen er tåpelig, for som sagt akkurat en del av knytene (ABSOLUTT IKKE ALLE) synes jeg høres morsomme ut. Men.. Virker som vi er ganske like og enige i denne saken. 😉 Godt det finnes noen med vett selv i dagens samfunn. Men menneskets håp forsvant vel dessverre for tusenvis av år… Og det blir bare verre…

    5. Nathalie Gjesdal: Det er lov i loven, men jeg liker ikke det heller så veldig. Men jeg kan tåle det i verste fall. Så frem det blir til et glass, og det glasset selvfølgelig ikke er gedigent 😛 For er forskjell på et glass og et glass å.

    6. Det med Mufasa var om hvor uansvarlige man fort blir i fylla for ikke å snakke om hvor “morsomme” man blir, hence Mufasa-greia, som har vært en hit i “I wasn’t that drunk”-vitsene. Sikkert kjempemorsomt om man er full selv, men det er ikke like morsomt å være den edrue som må stå til ansvar for alt tullet folk har funnet på i fylla, som f.eks på kjøre på en idiot som løp ut foran bilen.

    7. Jeg ser ikke greia med at det med en gang blir snakk om at folk drikker seg fra sans og samling hver gang det er snakk om alkohol, man trenger da ikke drikke litervis med alkohol for å drikke, jeg synes det blir litt smålig å skulle forby noe for alle andre selv om man selv ikke liker det. I mesteparten av situasjonen så skader du nok ikke andre enn deg selv når du drikker, og om du skader andre så kan jeg vere med på at det er patetisk, men om du bare vil ha det gøy og kose deg på fest eller med venner eller whatever så burde vel det vere helt greit. Det trenger heller ikke å vere sånn at man ikke husker hva man har gjort. Det du sier svir litt, for jeg tror da jeg er en av dine beste venner, men du får komme og slå meg i magen 🙂

    8. Camilla Kjørslevik: Her er det ikke snakk om at jeg ønsker å forby ting jeg selv ikke liker. Jeg liker ikke piercinger, men det synes jeg at folk skal få lov til å ta da det ikke gjør like stor skade på samme måte som rus kan gjøre. Det samme med tatoveringer, og en rekke frisørprodukter som jeg mildt sagt sliter med, men absolutt ikke har tenkt tanken om skal bli ulovlig.

      Jeg er heller ikke så begeistret for konserter, men det er også noe jeg synes skal forbli fult lovlig. Så her er det absolutt ikke snakk om å gjøre de tingene jeg ikke liker eller har noe til overs med forbudt. Og det tror jeg du innerst inne egentlig vet.

      Jeg snakker heller ikke om at folk drikker seg fra sans og samling hver gang drikking blir et tema. Men når jeg som oftest får høre om at folk har drukket så har de jo vært fulle. Og man trenger ikke drikke mye for å gå fra sans og samling, da det er veldig individuelt hva folk tåler og hvor lett folk blir påvirket.

      Jeg skjønner det svir. Men du skulle vist hvor mye det svir hver jævla gang jeg enten VET eller frykter at du eller noen andre av mine nærmeste rører alkohol i en eller annen setting. Jeg tror faktisk at hvis dere faktisk hadde visst om alle de lidelsene jeg går gjennom hver gang jeg enten vet eller frykter det så hadde dere sluttet helt, om dere hadde brydd dere nok.

    9. Når har det noensinne hjulpet ved å gjøre noe ulovlig? Og siden det er rus du vil gjøre ulovlig, må jo dette også inkludere nikotin og koffein som også er russtoff? Ikke mer energidrikk på deg med andre ord.
      Siden du er så for å gjøre alkohol ulovlig vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på hva som skjedde i Amerika for 80+ år siden når alkoholen ble ulovlig. Dødeligheten økte med 600% og mafiavirksomheten blomstret i byene.
      Det er ikke spørsmål om rusmidler skal selges, det er bare spørsmål om hvem som skal selge det.

    10. Hadde håpet at du greide å svare litt mer seriøst selv om jeg valgte å være anonym på din nettside. Det å være anonym kan komme av flere grunner. At jeg er anonym her har ikke noe med at jeg er redd for å offentlig stå for det jeg mener, for det er jeg ikke redd for. Jeg har heller ikke noe i mot deg som person og har ikke sagt noe for å personlig såre deg(for det har jeg ingen grunn til, og jeg er helt enig at det er feigt å være anonym i slike situasjoner), så det er heller ikke derfor.
      Det er bra at du ønsker å slutte med energidrikker, det er ingen tvil om at det er best å være rusfri. Men man skal heller ikke se ned på de som trenger en oppløftning, avslappning eller avbrekk fra samfunnet/omgivelsene/”normale hverdagen”, eller de som faktisk har sine medisinske grunner til å bruke det stoffet de bruker (det kan være både lovlige og ulovlige stoffer).
      Jeg er helt enig med deg at det har blitt idiotiske sosiale uvaner rundt alkoholen ved at folk bare drikker for at andre gjør det og for å være sosial med personer du vil være sosial med. Jeg er selv verken spesielt glad i alkohol eller fulle mennesker, men jeg vet veldig godt at det ikke fungerer kriminalisere noe som helst. Det viser seg gang på gang å slå feil. Og vi trenger virkelig ikke at det svarte markedet øker mer enn det gjør i dag.
      Ved å gjøre det ulovlig vil på ingen måte redusere tilgjengeligheten til mindreårige. Du møter aldri dealere som spør etter legitimasjon. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det er enklere som 15-16 åring å få tak i illegale stoffer enn det som blir solgt lovlig i butikkene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg