Hva ville du gjort? (Dikt)

Hva ville du gjort?
Hva ville du gjort?
Hva ville du gjort om noen kom bort til deg.
Eller om noen bare ringte.
Hva ville du gjort om du ble bedt om å sette deg ned,
og fått vite at en trist nyhet skulle bringes frem?

Hva ville du gjort om du fikk beskjeden om min død?
En beskjed om at jeg ikke lenger var iblant dere.
En beskjed om at min siste reise var nådd.
En beskjed om at mitt liv var over.

Ville du i hele tatt felt en tåre?
Ville du brutt ut i sorg?
Ville du blitt lettet, og kanskje begynt å le?
Ville du blitt rasende, og sint?
Hva ville du gjort?

Hadde du brydd deg i det hele tatt?
Hele livet har jeg jo bare vært en fiasko?
Sjelden har jeg utøvet noe viktig.
Sjelden har jeg gjort noe bra.
Ville du i hele tatt kommet i minnestunden?
Ville du tatt deg bryet å kjøpt en blomst?
Ville du ha savnet meg etter bortgangen?

Hva har jeg betydd for akkurat deg?
Hva ville du husket meg for om jeg forsvant?
Hva hadde veid tyngst på vekten, av alt jeg har gjort?
Hadde jeg blitt husket som din venn?
Eller bare en byrde?

Har aldri sett meg selv som en feilfri person.
Har ofte gjort meg forhatet, misslikt, uønsket.
Jeg vet at jeg for mange har vært et tungt lass.
Ser bare på hvordan mange oppfører seg nå.
Ser bare på hvordan min verdi synker i dag.

Jeg har gjort mye dumt, lite jeg angrer på.
Har nok blitt veldig kald og kynisk med årene.
Jeg angrer virkelig lite på ting jeg har gjort.
For jeg angrer ikke på at jeg har levd.
Angrer ikke på at jeg har vært sær.
Angrer ikke på at jeg har blottet meg.
Angrer ikke på min usensur og usosiale antenner.

Men jo, en liten ting angrer jeg på.
Det er noen få, ytterst få mennesker..
Noen få mennesker jeg kranglet bort.
Noen få mennesker jeg skyvde bort.

Mennesker som kanskje har glemt meg helt i dag.
Eller i beste fall måte hate meg, da jeg i alle fall betydde noe.
Kjære menneske, kjære medskapning og person.
Ville du overhode bøyd en finger om jeg var død?
Ville du overhode reagert på noen vis.

En dag så er jeg der ikke mer.
Vi skal alle dø, jeg også.
En dag ligger jeg et sted.
Helt slukket for gnist.
Helt tom, borte.
Død, bare død..

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg