Mitt nye filmprosjekt “Ken og Morten” 58 – Inspirasjon fra “The Crow” (1994)

Inspirasjon er et flott ord.
Videreutvikling er ikke så ille det heller.
Februar ligger og lurer rundt neste uke, og februar blir for meg slutten på en litt for lang pause.
Det begynner faktisk å bli en stund siden mitt forrige filmprosjekt “Ken og Morten – De dødes død” ble ferdig filmet, redigert og utbrent på dvd og blu ray for de som jeg fikk med til å medvirke. Filmen ble på 1 time og 19 minutter, og den filmen ble endelig lagt i boks den 30. september, det var film/episode nummer 57 i filmserien min “Ken og Morten”.


Mitt forrige filmprosjekt: Ken og Morten – De dødes død.

Kort fortalt er “Ken og Morten” en filmserie som er startet av meg for nøyaktig 6 år siden i sommer. Juni 2006 startet jeg med episode en av denne filmserien som til sammen tar i alle fall over to hele dager å se sammenhengende.
Det er en slik type filmserie hvor det kan til tider være en fordel å ha sett noen flere filmer for å henge med i handlingen, litt som på Hotel Cæsar. På grunn av at jeg bruker bakgrunnsmusikk og andre ting i filmene, som jeg ikke har rettighetene på så har ingen av de hittil 57 episodene i serien min blitt offentlig vist på foreksempel Oppdal Kulturhus eller noe sånn. Og en annen ting er at det er flere av de som medvirker av de jeg får med som ikke er så keen på å vise seg frem offentlig på foreksempel youtube. Vel, nok om det. Jeg tenkte at jeg nå skulle blogge litt om ideen bak den filmen jeg tenker å sette i gang produksjonen av i februar, selv om det er sikkert ingen av dere som får sett den likevel.


Inspirasjon fra en eldre film – “The Crow” (1994)

Det er ikke ofte at jeg produserer filmer hvor hele eller store deler av handlingen er inspirert fra en annen film, men “Ken og Morten” episode 58 som skal hete “Ken og Morten – Rikets vekt”, vil bli en av de svært få som er inspirert fra ting jeg har enten sett eller lest fra andre. Jeg liker å lage mest mulig av mitt fullstendige kaos selv.

For ikke så mange uker tilbake så jeg for første gang filmen “The Crow”, den første “The Crow” filmen fra 1994, sønnen til Bruce Lee spilte hovedrollen i den filmen. “The Crow” er faktisk en veldig kristen film, men det betyr ikke at det er fult av halelujah-stemning av den grunn. “The Crow” minner mer en om en amerikansk tegneserieinspirert, bloddryppende action-thriller, men det er det ikke. “The Crow” er en film om en fyr som blir har blitt drept, hans kone har blitt brutalt voldtatt før hun døde også bla, bla, bla. Likevel kommer fyren tilbake, som sendt fra Gud selv. Han kliner på seg sminke og sammen med en kråke som venn beseirer han det onde fra djevelen selv. Han tar blodhevn på de drittsekkene som ødela familien hans, og da snakker vi om en gjeng voldelige, drapsglade rasshøl. Han får også en dårlig mor som lever av å selge sex og ta dop, til å våkne opp, kutte ut med de skitne og tragiske uvanene, forså å faktisk forbedre seg og stille opp som en bedre mor for sin unge datter. Og enda en ting, han får også den småsære, mørkhuda politimannen Sergeant Albrecht til å røykekutte i slutten av filmen. Hovedrollen, helten og den mørke Gudsengelen Eric Drayen ble i denne filmen spilt av Brandon Lee, som altså er sønnen til Bruce Lee. Det veldig spessielle med denne filmen er det faktumet at Brandon Lee døde under innspillingen, han ble faktisk skutt.


Min nye film – “Ken og Morten – Rikets vekt”, Ken og Morten-episode 58

Min nye film skal som nevnt 2-3 ganger nå hete “Ken og Morten – Rikets vekt”. I den siste filmen jeg og gjengen min laget i høst endte med at min rollefigur Ken Jimmy Krakk ble angrepet på sitt eget bad, og kvalt i dusjen av to stykker han tidligere hadde kalt for venner. Da den filmen ble lagd hadde jeg enda ikke sett The Crow, det var ikke før litt etter nyttår at jeg så den filmen hjemme hos Siri, en filmopplevelse jeg er sykelig glad for at hun ville presentere meg for, for å si det sånn.

I oppfølgeren til den forrige filmen min, tenker jeg å starte med at jeg spiller inn en scene hvor min karakter er back from the dead. Han forandrer seg litt siden sist vi så han i livet, og skal kort sagt ligne enda mer på slik jeg går privat, bare kanskje litt mer sminket, *kremt, kremt*. Ken Jimmy (fortsatt min rollefigur) oppsøker dagens samfunn og som i virkeligheten finnes det dessverre også i min filmverden folk som liker å gå på bryggeriet, barer og slike ting i helger og ferier, folk som liker å ta seg en røyk. Ja, disse tingene som i filmen blir bagateller når de speiler seg mot resten. I min filmserie er det plenty av rollefigurer med asshole-holdninger og sort, langt rulleblad til å lage en lang akesklie av. Kort sagt, som det sikkert nå er unødvendig å legge til; Ken Jimmy skal ta ett oppgjør mot samfunnets mørkesider og med Gud i ryggen skal han starte et nytt liv mot vaner og uvaner som ødelegger den verden vi en gang for jævla lenge siden var så glade i. Den skal på ingen måte bli noe blåkopi av “The Crow”, ikke en parodi eller på noen vis være noe slik i hele tatt. Det er egentlig bare deler av handlingen og kanskje noen småting som jeg skal inspirere inn i Ken og Morten, part 58.
Så får jeg bare satse på at jeg ikke dør under innspillingen, hehe.. Hvem skal da i såfall redigere den ferdig når det er nok scener til å fullføre en brukbar dvd/blu ray?



Forresten, er det noen der ute som kunne tenkt seg å faktisk bidra i min nye film? Jeg trenger to stykker, en jente og en gutt som kan spille inn to scener hver med et videokamera dere måtte ha liggende, som dere foreksempel kunne overføre meg over Skype/msn. Hvis noen er interesert, så ta gjerne å legg igjen en kommentar under dette innlegget! Det er forresten ikke nødvendig med en gutt og en jente, vet det ikke er like mange gutter der ute som jenter, så i nødtilfelle kan jeg nøye meg med to jenter som spiller inn to scener hver. De to første som melder seg kommer jeg til å titte besøke bloggen til, og deretter ta en titt på noen av videobloggene de har laget. Jeg vil gjerne på forhånd se hvor god kvalitet det er på videoene til de to eventuelle jentene / gutten og jenta. Ingen av de trenger skuespillererfaring i hele tatt, og som lønn vil de to jeg kontakter få filmen på dvd når den er ferdig, sendt i posten. Jeg kan si såpass som at de to videoene fra de to forskjellige personene, de skal i filmen forrestille videoblogger som er laget av de to nye gjestekarakterene jeg leter etter, to randomme bloggere som henger ut Ken Jimmy for å være en gal mann som har sett for mye på superhelt-filmer. Jeg vil komme til å sende mer nøyaktig informasjon til de to som eventuelt melder seg frivillig til å bidra! 🙂 Kjenner du noen som kunne være aktuell, ta gjerne å spre budskapet videre, om ikke du selv kunne tørre å prøve!

Når det gjelder alder kan vedkommende være alt fra 12-120 år! 🙂 Det gjelder begge to! Men foretrekker at vedkommende er minst 15 år.

Noen spørsmål? Kommenter de ned her! 🙂
Vi reblogges!

1 kommentar
    1. Så du er filmskaper? Ifølge dette innlegget har du visstnok laget et par dager med filmer, og på grunn av piratkopiering av bakgrunnsmusikk har du ikke hatt rett til å vise dem fram offentlig?
      Da har jeg et lite råd. Se denne nettsiden og følg lenkene. Da finner du en haug med fri musikk som du kan står fritt til å bruke i dine egne filmer. Noe av musikken er lisensiert slik at du er nødt til å lisensiere filmen du lager under samme lisens som den musikken var lisensiert under, samt kreditere opphavsmannen for musikken du brukte i rulleteksten. Et eksempel på en slik lisens er CC-BY-SA (CreativeCommons-Attribution-ShareAlike).
      Lykke til med videre filmarbeid!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg