MILTEN MIN LER AV DRAMMENS BARNESKOLE(R) JUST NU!

Noe sier meg at jeg mest sannylig ikke trenger å fortelle så mye om denne saken, fordi mange har helt sikkert alerede fått det med seg. Men jeg skal oppservere det som mange alerede har skrevet likevel:
På en julefeiring i Drammen har barna blitt nektet nisselua. De har ankommet i nisseklær, sminket med nissefregner, og så har de fått høre at de ikke får ha på nisselua fordi de skal vise respekt for andre barn fra andre land med andre religioner eller andre kulturer.


(bilde tatt fra: santaaroundtheworld.info)

Altså, jeg er ingen juleelsker overhode, men dette skal jeg faktisk gidde å bruke litt av tiden min på. Jeg kjenner at jeg blir lettere provosert, men også skremt. For julenissen har først og fremst ikke noe religion å gjøre. Jula er en god, norsk tradisjon vi har hatt i mange år, og som jeg syns alle skal få lov til å feire hvis de selv vil.
Vil barna synge julesanger, kle seg i nisseklær og dra rotter etter halen, ja, så syns jeg ingen skal nekte dem den gleden!

Når noe så uskyldig som en nisselua plutselig blir forbudt på en barneskole like før jul, da er det lov å reagere, og faktisk også bli bekymret nok en gang for fremtiden. Skal vi nektes å ha norsk flagg i 17.mai også?
Og når det først blir så lett å innfri slike tiltak, så er det mye som kan være truet i fremtiden også, ikke bare innen religion, og juleting, men ting generelt!
Skal det bli forbudt med popmusikk bare fordi vi har folk som ikke liker det? Jeg forstår at ikke alle er glad i jul, og at mange barn ikke feirer jul på grunn av sin bakgrunn og tro, men dette blir altså for teit. DE TRENGER DA IKKE KLE SEG I NISSEKLÆR SELV OM DE ANDRE GJØR DET! Hvor lenge skal Norge være ett fritt land?

Skal religion, innvandring og stoltheten ta helt overhånd?
Kjære alle ansatte på skolene i Drammen: Skjerp dere! Og la julefeiring forbli julefeiring, for de som ønsker det!
Ta medisinen deres, eller en bolle, og ha en god uke videre!
Til alle som ikke liker jula: Synd for dere, for nå er det faktisk jul enten dere liker det eller ikke. Om dere ikke vil feire jul, så er det opp til dere. Jeg skal selv IKKE feire jul, men ikke ødelegg for andre, av den grunn!

Vi blogges!

24 kommentarer
    1. Hehe, du leste innlegget mitt ja? Skjønner at man blir sint, jeg og forloveden sitter enda å diskuterer hvor langt det skal gå før at noen faktisk talt gjør noe med at norges innbyggere blir mindreprioritert. Sendte en beskymringsmelding til politikeren Mette Hamkamhaug jeg, så jeg gleder meg litt til å se hvordan hun reagerer på dette.

    2. Marita’s kreative hverdag: Ja, tror det var ditt, og to-tre innlegg til! Jeg vet om flere venner av meg inkludert meg selv som ikke er spessielt julete! Men faen, jeg syns likevel at de som liker jula skal få feire den så mye de vil fordi!

      Kan du sende meg privat melding, eller noe når du får svar? 🙂

    3. Æh. Vi har feiret jul i Norge FØR kristendommen kom, jo. Vintersolverv og alt det der. Husnisser og fjøsnisser er gamle tradisjoner. Nei, vettumæka…. Dette var teit.

    4. Hylja: Syns ingen skal få ødelegge jula for de som faktisk liker den! Og ingen ting med jula skal forsvinne, verken nisseluer, julemat, nissedrakt, julesanger eller noe annet! Vi må stå sammen for å beholde det vi har, og det vi er!

    5. Herremin… f*** ta dem som tar bort julestemningen min! Er det ikke mulig å være litt normal? Eller skal alt stå på skakke i dette landet her? Homofile skal omsider få gifte seg, men julen, nei, den er det takk og farvel til. Can somebody hear me? Det jeg egentlig mente var: Jeg kjenner flere homofile, flotte mennesker, som har giftet seg. FÅTT LOV! Hvorfor kommer dette julegreiene her nå og ødelegger moroa?

    6. Syns det er latterlig, det er bare en lue egentlig, og de med annen kultur skal vel egentlig måtte respektere vår kultur også? Da jeg gikk på skole måtte jeg respektere at folk gikk med hijb, mens vi selv fikk ikke lov å gå med noe hodeplagg.
      Når du nevner 17. mai, jeg blir irritert over folk som går med andre flagg enn det norske, vi feirer liksom NORGE sin bursdag og at NORGE ble et fritt land, vi snakker om NORGE ikke alle de andre landene som flagges om.
      Og en annen ting som ikke er lov å selge lengre, er norske flagg på juletreet, slik man hadde før. Fordi det var urettferdig for andre religioner visst nok. I motsetning til andre eller mange andre land, er ikke sikker, så går vi rundt treet så om vi vil feire at vi har en unik norsk jul er det vel opp til oss!
      Og herregud, om man ikke vil ha norske flagg så TRENGER man ikke kjøpe det, og uansett kan man ha flernasjonale flagg for de landene som feirer jul uansett, trenger ikke ta vekk hele greien..
      Folk lurer på hvorfor Norge begynner å mislike utlendinger, men jeg mener Norge legger opp til det selv. Skriver for det første bare om negative ting om de i avisene, og lar de ødelegge norsk kultur. Snart skal de vel slutte med å sende juleserier på tv og, tenk på de som ikke feirer jul og heller bør se byggmester jobb. Eller kan vel ikke det heller, hun wnche om det var det hun het, har jo ikke hijab på seg og dessuten jobber hun. De bør vel heller se teletubbiene da. Eller vent litt, lala og Po har heller ikke hijab på seg!

    7. Ja, men er mange som ikke holder på slik og. Sjefen min er fra Bosnia er det vel, bestevenninnen min på barneskolen var fra Afrika, bestvenninnen min fra ungdomsskolen var fra Thailand og bestevvenninnene mine fra videregående var fra Eritrea (afrika), Irak eller Iran (husker ikke hvilken) og forloveden min er fra Sverige..XD Men man forteller bare om de som er dumme, kan kan ikke se på hele norske befolkningen som terrorister bre fordi Breivik bombet regjeringen..XD

    8. er det mulig :S hva er galt med det da … nå går det over styr her :S blir bekymra jeg… Greit det der at man skal respektere hverandres kulturer å sånn men kan da ikke begynne sånn her… Vi bor i Norge og da skal det da være på Norsk vis… da har ikke andre kulturer noe å si… fortsetter det sånn har vi ikke jul lenger da :S uff jeg som er så glad i julen 🙂 enig med kiddy vår kultur skal også respekteres spesiellt om andre kulturer bor i vårt land !!!
      dette blir virkelig for dumt … horfor ikke ta tak i viktige ting xD

    9. En del er det indeed, men man klager på at alle klager og slikt på utlengdinger.. Så gjør noe med det, fortell andre siden enn ad de stjeler og voldtar.. Men nei du har ikke sagt det, men ville bare bemerke det likevel..XD

    10. jula er faktisk både en kristen og paganistisk feiring. (den paganistiske er det samme som den julen vi feirer nå, vist jeg ikke husker feil er det enda en av de tradisjonene som ble puttet inn i kristendommen for og gjøre den mer akseptabel plant paganistene på den tiden.)
      men samtidig så er det jo også en norsk tradisjon, det er sant. jeg syns at det finnes en mellomting mellom og nekte barn og feire jul, og det og ha alt fokus på jul. siden det er så mange barn som har andre religioner, synes jeg det hadde vært mye bedre om lærere satt seg ned med foreldrene til disse barna for og høre om de kanskje har noen tradisjoner som de kan bringe inn, og endre juleavslutningene. på den måten kan alle bli fornøyd. syns det blir for teit om alt fokuset skal være på at “norske barn” skal få ha det sånn som andre er vandt til og ha det, samtidig som det er like teit om alt fokuset er på at barn fra andre land ikke skal bli støtt. går an og samarbeide og finne en bra løsning 🙂

    11. nå begynner de å gå for langt..hvorfor skal man kutte noe som har vært i tradisjon så lenge man kan huske det og enda lenger..vi tvinger da ikke de med annen bakgrunn å gå med luene..det er et fritt valg..jeg husker at den ene barneskolen jeg gikk på..fant ut at vi skulle ha en dag med mat fra de barna som ikke kommer fra Norge..det var ganske vellykket..og det var aldri snakk om å fjerne noe som var norsk tradisjon..hvorfor fjerne det, når de likevel får f*** meg fri fra slike ting hvis de ikke mener det er riktig for dem..selv om det fins unger fra andre land på skolen, så skal man likevel tenke på alle og en hver..hva med alle barna som blir lei seg og til slutt hater jula fordi det bare skapte vonde minner og ikke glede..de personene som kom med dette tenker tydeligvis ikke lengre enn nesa dems rekker..hadde vi vært feks i et land som bruker hijab, så hadde vi f*** blitt tvunget å gå med det..skal vi kanskje begynne med samme greiene liksom..nei, og vi gjør jo ikke det..jeg ser ikke problemet om at ungene bruker nisselua jeg..ooh..det er en lang/kort lue som er fluffy og er rød med en fluffy hvit dusk på tuppen..nå må folk skjerpe seg..vil dere ha respekt i et land..så prøver dere ikke å fjerne noe som har vært til stede i årevis..dumt trekk..arg..nei, nå ble det nok men negativt fra meg 🙂 får bare vondt av dette..selv om jeg ikke er så julete av meg, så føler jeg med alle de barna som vil gå med lua! =)

    12. Plasser sinnet der det hører hjemme,det er ikke utlendingene vi skal kikke stygt på her..Dette er jo systemet vi har her i Norge -oxo i utdanning og skolesektoren,ja sjokkerene ikke sant..Hva står Norge for sånn egentlig??…Den jævla snillismen vi praktiserer her i norge skaper kun utrygghet og splittet felleskap,som skaper grobunn for alt dette idiotiske bagatell-faenskapet som har ingenting med noen ting å gjøre.Men jøss det ville vært fantastisk om det ble tatt opp et virkelig problem -noe dem måtte utvikle kunnskapene sine for å imøtekomme..Evulosjon my ass!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg