KIDS SAY THE DARKEST THINGS!

Om jeg er noen lesehest? Jeg leser sjelden bøker, leser ofte blogger, og er ingen hest.
Som sagt, bøker, leses sjelden, neste aldri, men kom nettopp på at jeg hadde en bok jeg leste for en stund siden.
“Et Norge i krig”, skrevet av Kristopher Schau, Morten Ståle Nilsen og Øystein Karlsen, en bok med sitater og utdrag fra radio-programmet de sammen hadde.

Blant annet er det noen sider i boken som inneholder ting barn har sagt om forskjellige temaer de har fått spørsmål om. Og de sitane tar jeg sjansen på å dele med dere. :-

Barn om tortur <3:
– Det er noen folk som lurer andre til å ligge halvdød, men så klarer de ikke å dø.

– Det er å ta av en arm på en annen og plage en annen og gjøre eksperimenter med han.

– Å tvinge noen til å drikke noe de ikke vet hva det er i, noe de bare har lagd sjøl. Noe farlige greier med noe froskeslim og noe.

— Det får folk til å oppføre seg som de er fulle, enda de ikke er fulle


Barn om husbråk <3:

– Sånn som mammaen og pappaen sier til hverandre, mange ting som ikke barn skjønner.

– Og så krangler de noen ganger, også noen ganger så blir de skilt fordi de krangler altfor masse. Og så kan de ikke snakke med hverandre, og da blir det annenhver gang og sånn, men de pleier mest å være mest hos mammaen sin.

– Pappa blir sint og til slutt ender det med at en må på stua og en på rommet.

– Naboene sloss og gråt, og kastet TV-en ut av vinduet. De teker ikke så mye når de gjør ting, liksom.

Barn om Georg Bush <3:
– Han prøver å drepe de andre i USA. Og så hjelper han i krigen med å drepe de.

– Det er i hvert fall en veldig slem mann. En veldig slem mann. Jeg husker ikke helt hvor han bor, men sånn er det i hvertfall.


Barn om uteliggere <3:

– Det er noen som ligger ute, fordi de synes det er godt å ligge ute.

– Det er noen som ikke har noe hjem og som kanskje nesten ikke har noen penger og en som ikke kan bo hos noen. Han har samme klær hver gang.


Barn om Hitler <3:

– Mamma snakket om det når vi var i Mallorca.


Barn om terrorisme <3:

– Forskjellige ting man egentlig ikke har lov til.


Barn om Elvis <3:

– Det er en synger. Han har svart hår og masse hvite klær og gjør seg en del til. Han har hatt masse konserter og sånn. Men jeg tror han er mest kjent i England.


Barn om helvete <3:

– For kristne er det et sted de slemme kommer. Der er det masse flammer og varmt. Der jeg tenker at de jobber og aldri får fri. Og så er det mange djevler som driver og pisker dem.

– Hvis noen har gjort skikkelig mye galt i livet sitt, kommer de til helvete hvor de blir spist av en stor slange.


Barn om narkotika <3:

– Det er et stoff man tar på sprøyter og så sprøyter man det inn i kroppen sin. Da blir man syk, på en måte, sånn at man vil drikke øl og ligge ute og sprøyte seg med sprøyter. De blir avhengig av å kaste sprøytene.

– Det er en ting som de som de som vil bli fulle, bruker.

– Det er en farlig ting du kan få vist du blir tatt av en sprøyte.


Barn om gissel <3:

– De slemme har gisler. Når de slemme tar mennesker, så blir menneskene gissel.

– For ikke så lenge siden var det noen barn som ble holdt som gisler på… i… i en gymsal på en skole. Det tror jeg var for at de skulle betale for et eller annet. Det var mange barn som døde, for det var masse glasskår der. Mange barn døde, fordi de måtte bli kastet ut av vinduet.


Barn om vold <3:

– Vold er sånn der at man heier…. herjer, og lager mye støy og sånn.


Barn om landmine <3:

– Det er kanskje noe som at hvis man har bodd på landet før, så tenker man på de gamle dyrene man har hatt.


Barn om 11. september <3:

– Da pleier jeg å ha det veldig hyggelig med mamma og pappa.

– Mange døde.

– Han der… jeg husker ikke hva han heter. Men han kjørte i det flyet for at jeg tror kanskje han var missunnelig på at de i Amerika hadde et så fint tårn.

– Jeg syns det var veldig koselig.


Barn om silikonpupper<3:

– Sånne som er laget av noe annet.

Vil på det varmeste ambefale boken for alle med noe sort humor, og litt interesse for foreksempel skummel historier fra virkeligheten, og hvordan samfunnet kort sagt har utviklet seg verden over.
Min favorittbok, ingen tvil!

Ønsker alle sammen en flott søndagsettermiddag videre.

VI BLOGGES! <3 :=)


REKLAME: TA EN TITT INNOM monicey.blogg.no – I am who I am no matter what!

6 kommentarer
    1. Jeg elsker hvordan barn uttrykker seg på alle måter, det er så genialt. Men samtidig mye av det er urealistisk. Men dem ser alt som en mulighet, en åpning og på en god side. Det finnes alltid muligheter og alternativer for dem! Noe vi voksne absolutt burde lære, eller vi såkalte voksne vil jeg si!
      Ble inspirert og interessert, så vil kjøpe den boken og lese den!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg