Mus i kjelleren, metal på loftet!

Mandag i 11-draget våknet jeg til en sms fra mamma. 😪 De siste ukene har hun og tante Liv tilbragt ganske mye tid i huset til mormor og morfar som ikke er blant oss lengre. Mamma lurte på om ikke jeg ville bli med en tur opp dit før huset er tømt helt fullstendig og klar for salg. Jeg svarte at det ville jeg. Jeg har ikke vært der siden august 2012. Altså litt over 10 år siden. Og dette er jo et sted jeg utvilsomt har vært veldig mye en gang i tiden. Særlig i barndommen.

Tante og mamma kom og hentet meg i 14-tiden. Og omtrent tre kvarter senere var vi fremme. Mens tante kjørte de aller siste meterne merket jeg at jeg syntes det var litt rart å være tilbake igjen. Og denne følelsen skulle være med meg og stadig vokse seg større utover de neste par timene. 😅😊 Utvendig så ting mer eller mindre ut som jeg husket det. Men innendørs var det naturligvis en del tommere enn det en gang pleide å være. Mormor og morfar var der jo ikke lengre – DET hadde vært creepy as pøkk!! Og “Dadda” som også har bodd der til ganske nylig har tatt med seg en del ting til sitt nye bosted. Ja så har også tante Liv og mamma tatt ut en hel del i det siste.

Men det var fortsatt ganske mye som gjensto da jeg fikk være med mandag. Spesielt i kjelleren lå det mye rart. Mamma og tante sa at hvis jeg ville ha noe så var det bare å ta hva enn jeg ville. Jeg pekte ganske tidlig ut en rosa kommode (som jeg per nå ikke aner hvor jeg skal ha når noen kommer med den). Og det samme gjaldt også da vi en stund senere gikk bort til “oldemorhuset” som har stått fullstendig tomt og ubesøkt i over 20 år! For det vi ikke vil ha blir enten solgt eller kastet. Dessverre tror jeg mesteparten som er igjen nå ender på dunken.

Mens huset til mormor og morfar stort sett er i veldig god stand så er huset til oldemor å finne i et helt annet kapittel. 😱 Det luktet mugg der før vi en gang var kommet inn. Og det tok meg ikke mange stegene inn mot stua før jeg hørte det knaste under føttene. Tante sa at jeg mest sannsynlig hadde tråkket på et sneglehus – noe som kan stemme snasende godt da husene lå godt strødd utover, hvor enn vi gikk.

“Det var en mørk og stormfull aften.”

Oldemor hadde dessuten en kjeller rett under stua som jeg alltid har vært nysgjerrig på å utforske. Og mandag fikk jeg muligheten til å åpne gulvluka, samt gå ned stigen for aller første, og mest sannsynlig siste gang. Jeg var helt nødt til å ha på lommelykta på mobilen mens jeg var der nede. For vi snakker om et ganske lite og bekmørkt lagerrom uten noe som helst hint av verken vinduer eller dører (etter hva jeg kunne se). Så fort jeg var kommet ned klarte jeg så vidt å tråkke gjennom gulvet. Og bare noen sekunder senere spottet jeg tre-fire mus i ei oransje, skitten bøtte. 🥺 De så ut til å ha ligget der en stund – uten at jeg skal gå noe særlig mer inn i de detaljene.

Jeg snudde meg, tittet så i en blikkboks og der lå det jammen ei mus til. Hvor mange det var i dette lille bekmørke kjellerrommet aner jeg ikke. Kanskje var det “bare” de fem jeg så. Men mest sannsynlig lå det også en og annen i hyllene mellom alle syltetøyglassene, vinflaskene, kaffeboksene og alt det andre som bare har stått forlatt de siste 20 årene av hermetikk, plast og glass.

Ja og for ikke å snakke om alt spindelvevet jeg fikk her og der av å gå rundt i dette noe falleferdige huset. Tante og mamma sa gjentatte ganger at det var litt trist å være der og se alt i den tilstanden huset og diverse ting rundt om var i. Jeg på min side syntes for det meste det var kult som den morbide melankolikeren jeg er. Og så er det jo Halloween-måned, tross alt. 😍😘

Også hos oldemor fant vi en del forskjellig som sikkert kunne vært lagt ut på Finn. Særlig på loftet lå det flere ting som fristet litt å ta med. Fant blant annet en avis fra 1975. Masse kassetter. Noen dukker. Generelt mye forskjellig fra en mildt sagt svunnen tid som jeg av forskjellige årsaker valgte å ikke ta med meg hjem igjen – både i huset til mormor og morfar, og ja, også hos oldemor. Men noen skatter fikk jeg likevel “karret til meg”.

Det aller kuleste må være et gammelt fotoapparat som for lengst er blitt gjenstand for teknisk museum. Dette er selvfølgelig lenge før folk flest gikk rundt med egne mobiler. Og de mobiltelefonene som noen få hadde den gangen var så enorme at de i alle fall ikke hadde passet i bukselommene mine. Det syns jeg er både gøy og fascinerende å tenke på i dag.

Det som også er litt underlig å tenke på er hvor mye lengre tid det ville tatt å ringe noen med den type telefon jeg tok med meg hjem denne dagen. Først måtte man dra et tall rundt mot høyre til fingeren møtte på en liten “veisperring”. Deretter måtte man vente til “hjulet” rullet seg “tilbake til start”, før man kunne dra neste tall. ☎️

Fant også en Twist-boks, samt en (ikke lengre særlig P(olitisk)K(orrekt)) kaffeboks som jeg bare måtte ta med meg hjem. De siste årene har jeg sett en del på den slags inne på Finn, og sannsynligheten for at jeg hadde kjøpt meg noe ala det samme før eller siden er å anse som veldig stor.

Mens vi er inne på kaffe!.. ☕️ På loftet til oldemor lå det det jeg tror har vært en kaffeboks hvor det blant annet sto “NEGRO” med store bokstaver. Snakket med Renate om dette da jeg kom hjem igjen om kvelden, og visstnok skal “negro” bety svart på et eller annet språk. Det gir i så fall mening. Uansett hadde det vært litt rart om en kaffeboks fra når enn den måtte stamme fra skulle ha ordet “negro” på seg, og at det skulle ha noe med mørkhudede mennesker å gjøre? Men på en annen side så er det jo bilde av en mørk mann på den boksen jeg valgte å ta med meg, så ikke lett å vite. (innser dessuten nå at hadde dette innlegget vært skrevet for 8-10 år siden hadde jeg trolig gått for “Fant neger på loftet!” som overskrift – den gangen jeg ga “litt” mer f..)

Av det jeg har vist dere til nå så er alt fra mormor og morfar-huset som vi var og tittet i først. I oldemor sitt hus kunne det derimot se ut til at jeg bare ville la alt ligge igjen, men på et soverom i loftetasjen fant jeg til slutt noe som… særlig mamma stilte spørsmålstegn rundt hvorvidt jeg køddet om eller ikke da jeg løftet det opp, holdt tak i det og stadig ikke hadde lagt det tilbake der jeg fant det igjen. 🧡❤️💖

Et rødt veggteppe som jeg per i dag ikke helt har funnet ut av hva jeg tenker om selv. Likefult har det fått sin hedersplass på VHS/retro/vintage-rommet. Var først inne på tanken om å la det henge på soverommet, kanskje blir det slik siden, men per nu som jeg enda ikke har “bestemt meg” for hva jeg egentlig synes får det bare henge der det henger.

Litt rart å tenke på at jeg kanskje aldri skal tilbake i disse husene igjen. Samtidig kjenner jeg ikke på noe nevneverdig savn. Det har vært veldig kos å være der den gang da. En veldig betydelig andel av mine beste og kjæreste barndomsminner er nettopp fra disse stedene. Men det virker likevel helt riktig nå at disse husene skal tømmes og gå til nye eiere.

Lurer litt på hva som vil skje når den tid kommer. Hvor mye vil huset til mormor og morfar bli forandret på? Og vil huset til oldemor bli renovert, eller kan det tenkes at det blir revet til fordel for et helt nytt ett? For hadde det vært meg så tror jeg nesten at jeg ville gått for den løsningen – sett at jeg hadde sittet på pengene til det.. OG at jeg hadde hatt lappen, samt egen bil slik at jeg kunne kjørt frem og tilbake til butikker, folk og røvere som ligger et aldri så lite kardemome-stykke unna.

Stay goregeous! 😵‍💫

Aylar Von Kuklinski

Bloglovin: fullstendigkaos
Facebook: aylarvonkaos
Instagram: fullstendig_kaos
Tik Tok: aylarkuklinski

6 kommentarer
    1. Så gøy å gå på skattejakt😃 Husker pappa hadde en sånn grå telefon da jeg var lita. Skjønner godt du tok med deg veggteppet! Flotte farger og kombinasjoner som lett trigger fantasien.

      1. Jaa ^^ da vi var på vei der visste jeg ikke det, tenkte det muligens kunne være helt tømt i begge husene, men det var det jo altså ikke.

        Haha, ja sant ❤️

    2. Minner!
      Jeg tenker ofte på tida før mobiLene intok verden. Og totalt overmannet menneskeheten.
      Da jeg var barn hadde vi hustelefon. Og det var dyrt å ringe. Prisene var inndelt i et hinsides system som svært få forstod den gang, og enda færre forstår nå.
      På dagen var det dyrt, jeg tror det kosta fem kroner per minutt. I tillegg var det mye dyrere å ringe til noen utenfor egen kommune. Mine søskenbarn og bestemor i nabokommunen, ringte vi kun hvis det hadde skjedd noe helt eksepsjonelt som en fødsel. Eller at noen var alvorlig syke. Og selv da måtte vi vente til etter kl 17, for da var det billigere å ringe!
      Tenk på dette!
      Idag tror jeg man kan betale 99 kroner per måned for et abonnement på mobil, og da kan man sende uendelig MMS og SMS, I tillegg til å ringe så mye man vil. Hele dagen, kvelden og natta!
      De første mobiLene som kom i Norge var enormt svære, som du også nevnte.
      Pappa dreiv eget firma, og var trolig en av de første på Sørlandet som hadde egen mobil. Jeg tuller ikke når jeg sier at den veide ti kilo. Det var en enorm kloss på størrelse med en laptop, bare mange ganger tykkere. Den hadde stropp slik at man skulle bære den over skulderen. Denne klossen var batteriet, med en ledning til røret man pratet i.
      Jeg husker jeg gikk og bærte på dette droget på Dyrskun, det må ha vært i 88-89 eller noe. Jeg var 14 år og så flau fordi alle kikke på meg som jeg var fra en anna galakse.
      Det føler jeg jo forøvrig fremdeles, men det er en anna historie!

      Jeg får forøvrig helt vondt i hjertet når jeg tenker på alle de skattene som trolig er i disse husene!
      Min drøm er å få være med på et dødsbo etter gamle mennesker som har spart på ting i hele sin levetid.
      Jeg tenker ikke på verdifulle ting, selv om du sikkert kan finne massevis av ting, bilder og møbler som er verd noe, også.
      Gamle bilder av Kongefamilien er populære, og gamle religiøse bilder er svært ettertraktet. Kaffe og middsgsserviser, ting laget av emalje, og ting i aluminium selges ofte på Finn for mange hundre kroner bare for ei øse.
      De fleste eldre mennesker har sølvtøy, altså Bestikk, men det har sikkert mor og tante tatt vare på samen med smykker og slike ting.
      Det jeg elsker å finne, er feks heklede duker, tepper, og slik til å legge over ei oppredd seng. Gamle gardiner, broderte duker, servietter, puter. Og ikke minst klær!
      Noen mennesker har spart på kjoler, bluser, jakker og Kåper fra de var unge!
      Jeg ELSKER kjoler fra 20-50 tallet.
      Tanken på alt disse klærne, dukkene, og teppene har vært med på, er helt fantastisk!
      Gamle laken og sengetøy er også spennende.
      Også hadde de ofte bakerovn i kjelleren på husene før. Ergo hadde de svære trau i tre, bakespade, og enorme boller i keramikk.
      Bestemor lagde 16 brød av gangen, så det sier seg at ho trengte en rimelig stor bolle til den deigen!
      Gamle vaser, krukker, nips, og de nevnte bildene.
      En gammel krakk eller stol som er så slitt at den ikke har maling eller lakk igjen på setet. Fantastiske skatter, jeg blir helt ør bare av tanken.
      Og helt seriøst gjør det fysiske vondt å tenke på at alt dette skal kastes.
      Finnes det ingen bruktbutikk der?

      Rosa kommode hørtes veldig kult ut, rosa er faktisk in igjen nå. Hvem hadde trodd at 90 tallets lyse rosa vegger noensinne skulle bli gjeninnført? Ikke jeg!
      Rosa fliser på bad er tilogmed in!
      Rosa kommode under det brune og oransje teppet du fant, hehehehe!
      Det var jo veldig kult, det teppet.

      Til slutt må jeg si at du er mye tøffere enn meg!
      Jeg hadde aldri gått ned i luka!
      Jeg tror det var deres kjøleskap i gamle dager. Potetkjeller hvor de oppbevarte, eh, poteter, kålrot, gulrot, og alt de hadde syltet og hermetisert gjennom høsten.
      Kikket du etter vin?
      Kanskje du hadde funnet vin eller likør fra 40 tallet.
      Men nå må jeg slutte å drømme. Og slutte å skrive.
      Ha en strålende dag, kveld og helg!

      1. Husker godt “vent til etter klokken 17” selv! Det gjaldt for øvrig ikke “bare” hvis man skulle ringe, men også bruke internett. Og vi kan jo forsøke å fortelle DET til de som feks går på ungdomskoler rundt om i landet nå i en tid hvor “alle” er på nett “hele tiden” – med både pcer, mobiler, nettbrett, spillkonsoller og til og med med KJØLESKAPET i enkelte hjem. Vi lever rett og slett i fremtiden! xD

        Kongefamilien ja.. jeg burde kanskje sende en sms til mamma apropos det. For det hang i alle fall et gammelt bilde av kronprinsparet Harald og Sonja oppe hos mormor da jeg var med på mandag. Kan dog ikke huske å ha sett noen religiøse bilder, men skal samtidig ikke utelukke at det finnes noen i et av disse husene.

        Når det kommer til hvor mye som vil bli kastet eller ikke så er jeg usikker. Vet heller ikke per nå om det finnes noen bruktbutikker i nærheten, men jeg lurer på om det kan gjøre det i Oppdal sentrum drevet av Vekst.

        Oi, visste ikke at rosa vegger og badefliser er blitt in igjen! Har ikke bestemt meg for hvor den kommoden skal stå. Tror den akkurat er for lang til å kunne plasseres under veggteppet, men et av de to alternativene jeg har tenkt ut er ikke så skrekkelig langt unna, for å si det sånn. ^^

        Tittelen på min biografi kunne vært noe ala “hvis dette er den ene sjansen?”. Jeg har tidligere latt den ene muligheten etter den andre gå fra meg, og siden gått og lurt hva som ville hendt om jeg bare hadde… Sånn ønsker jeg ikke leve lengre. Dette igjen førte til at jeg sa ja til å være med på finalefesten til “Paradise” i sommer, selv om jeg lå våken nesten hver eneste natt to uker på forhånd, fordi jeg grudde meg og var så nervøs (sosial angst bl.a). Jeg var skikkelig nervøs og engstelig, og da jeg alene gikk på vei til festen var jeg på nippet av å snu flere ganger. Men heldigvis.. så gjorde jeg .. IKKE det!

        Dette er en relativt fersk hendelse, men langt i fra den eneste de siste 10 årene. Jeg har SÅ mange ganger fylt hodet med katastrofetanker, og kroppen full av angst, for så å ende opp med å hoppe i det.. og finne ut at.. IGJEN var det aller verste “bare” oppi hodet mitt tiden før. Og siden jeg har opplevd dette såpass mange ganger nå så føler jeg det stadig blir litt lettere å utfordre meg selv til enkelte “skumle” ting. Nå var jeg i grunn ikke noe nervøs i hele tatt da jeg klatret ned den kjelleren – eneste jeg hadde i tankene da jeg åpnet luka var at jeg ikke var helt trygg på om stigen kanskje kunne gi etter.. men det var det.

    3. Dette er bare en tanke fra mitt hode.
      Og det vet vi jo fra før at ikke er så mye å rope hurra for, men likevel.
      Når jeg ser den boksen med kaffe med gutten på, så er min første tanke at han er avbildet der fordi mørkhudede mennesker ofte jobbet på kaffeplantasjer, gjorde de ikke det?
      Jeg innbiller meg at de jobba både med bomull og kaffe.
      Selv idag tror jeg det er mange plantasjer i Afrika som dyrker kaffebønner. Og det er neppe hvite folk som plukker bønner!
      Men jeg vet ikke, det var bare en tanke.

      Jeg tror forøvrig ikke twisted er veldig gammel. Jeg mener å huske at twist kom i slike bokser på 80 tallet, muligens så seint som 90.
      Nen igjen, hodet mitt lever sitt eget Liv, så jeg ville nok satset på Google 😁

      1. Jo, jeg tror det. Men nå virker det jo sånn at man skal ikke ha bilde av folk med forskjellige hudfarger på ting uansett fordi det “er rasistisk”, noe som jeg tenker ER rasistisk og ikke minst hyklersk. Men eh.. vi lever i et samfunn nå hvor det går sport i å finne ting å klage over. Og det å være krenket, da særlig på andres vegne.. eller for å si det sånn.. blir du ikke krenket så og så ofte i dag så er du ikke menneske – i følge enkelte.

        Vi lever i en stadig mer digitalisert verden hvor folk stadig blir mer og mer opptatt av seg selv – fronte seg selv best mulig. Og hva er vel ikke bedre enn å vise “hele verden” hvor “fantastisk” man er ved å tale “alle andres” sak?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg