KJÆRE MØDRE OG FEDRE I DET NORSKE LAND!

Overbeskyttsomhet – EN FARLIG TING!
Jeg er meget glad for at dere som har barn vil deres barn det aller beste, og tro meg, jeg ville det jeg også, hadde jeg hatt noen.

Det er meget viktig å lære barn hva som er rett, og galt tidligst mulig.
Det er meget viktig å kunne beskytte sine barn.
Det er en fordel å kunne glede sine barn, og til tider skjemme dem litt bort.
Det er en fordal å sette visse grenser, og eventuelt lage noen konsekvenser i enkelte sammenhenger.

MEN KJÆRE FORELDRE I DENNE VERDEN! ALT TIL EN VISS GRAD!

Alt for mange foreldre her i verden er det jeg kaller overbeskyttende, og skal skjerme og beskytte barna for alt “fy fy” i verden. Kjære vakre mødre, kjære vakre fedre, å beskytte sine barn er vel og bra, MEN ikke overdriv.

Hvordan skal barn og unge bli smarte, erfarne og sterke vist dere prøver å beskytte dem og skjerme dem alt for mye? Hvordan skal et menneske klare å bli smart uten erfaring, hvordan skal man bli sterk uten motgang i livet?
DET GÅR IKKE DET!

Jepp, det er mye ondskap i verden, hver dag. På gata, på tv, om nettene, på fester, i media, OVERALT!
Ok, skal ikke skrive så alt for langt om dette her, men hver så snill alle som har barn, eller skal få barn i fremtiden:
Beskytt barna deres, men ikke hver overbeskyttsom heller. La dine barn få gå i noen feller, la dine barn få løse mest mulig problemer selv (litt hjelp er selvfølgelig lov, igjen, i en viss grad), la barna rett og slett få seg noen sjokk og smeller i livet.

De svakeste menneskene i livet, det er de som har opplevd minst, og vist de først får seg en smell, og ikke er vant til noe innimellom, jada vil det mennesket takle det ufattelig dårlig, mest sannsynlig, enn hva han eller hun ville gjort ellers, med noe erfaring!


Å skjemme bort barna, for mye – EN VELDIG DUM TING!
Liker du å skjemme bort barna dine? Neida, det er ikke noe galt i det.
Men igjen; alt til en viss grad!
Viss et menneske er vant til å få akkurat det han eller hun vil hele tiden, og aldri får et “nei” istede for “ja”, gratulerer; ditt barn er herved på god vei til å bli en drittunge!


Barn og mennesker generelt som er vant til å alltid få det som de vil blir alltid endende opp som arrogante, frekke, og kommer aldri til å bli selvstendignok!

Men for all del, ønsker du et barn med en fremtid som upopulær, egoistisk, respektløs, arrogant og frekk! Ja da er det bare å kjøre på, viss du har råd da!


Å hakke på barna – EN VELDIG ØDELEGGENDE TING!
Nei, ikke alt skal godtaes, og mye er lov å si ifra om.
Meeeeen, igjen; til en viss grad!
Vist du stadig hakker på barna dine, stadig forteller dem hva de gjør galt og hva som alltid kunne vært bedre, og alt for sjelden eller aldri forteller hva som faktisk er bra, ja da risikerer du å ende opp med et barn med nerveproblemer, totalt svekket selvbilde og mest sannsynlig også VELDIG MØRKE OG DYSTRE TANKER!

Er du en person med et eller flere barn du stadig kjefter og hakker på, og så godt som aldri oppmuntrer, roser gleder, ja da skulle du aldri fått barn!

Veldig mange foreldre vil foreksempel veldig gjerne at barnet skal bli mest mulig som dem selv, gå i deres fotspor, hvorfor det? Er ikke barnet ditt bra nok om det ender opp som noe helt annet? Det er ditt barn, og det burde være mer enn bra nok for deg samme om vedkommende ender opp som søppeltømmer eller forretningsmann, glamourmodell eller naturfotograf, eller noe helt, helt annet!

Noe som nesten er enda verre er når spessielt mødre nærmest tvinger barna sine (les døtrene) på skjønnetskonkurranser, nesten før de er i stand til å snakke for seg.
Mødre som hakker på døtrene og tvinger på dem sminke, og forteller hvor dårlig de syns de ser ut uten!
FY FAEN, SLIKE MØDRE SOM DETTE HAR JEG NULL OG NIKS TIL OVERS MED!
Og hva er meningen? Jo, det svaret er meget egoistisk! De fleste som opplever slik terror og tvang ender gjerne opp med spiseforestyrrelser og dør gjerne alt for ung, av diversje grunner!

Et annet ekstrem-eksempel er også foreldre som selv er religiøse og nermest avskyr tanken på at barna ikke skal dele samme tro som dem selv. Tro er vel og bra, tro er noe av det beste vi mennesker kan ha her i verden.
Men om dine barn har andre synspunkter og meninger enn dere selv, så aksepter det, og de vil også akseptere deres tro og meninger!

Finnes flere eksempel på foreldre som hakker, kjefter og generelt er alt for negativ ovenfor barna sine, men jeg håper virkelig at dere fleste forstår meg, ellers så er det heller ikke noe vits i å skrive mer, for da skjønner dere det ikke likevel.

Mine siste ord for nå er enkle;
beskytt barna dine, men ikke for mye.
ros barna dine, gi dem oppmuntring og skjem dem bort, men til en viss grad.
fortell barna hva som er rett og galt, vis dem konsekvenser, men ikke overdriv!
Ta godt vare på barna dine, du vet aldri hvor lenge du har dem!

God kveld videre!
VI BLOGGES!


REKLAME: TA EN TITT INNOM monicey.blogg.no – I am who I am no matter what!

6 kommentarer
    1. Jeg har en ting jeg vil si, hvordan kan du skrive om å overbeskytte? Du vet ikke noe om det selv når du ikke har egne barn. Jeg synes det er veldig dumt å skrive om noe du selv ikke har prøvd. Vent selv, det er ikke lett å ikke “overbeskytte” det du er glad i, det er et naturlig instinkt. Det er veldig stygt å henge ut de som er slik når det er familiekjærligheten som tar overhånd. Vennligst hold deg til det du kan om.

    2. Kjenner meg igjen i at foreldre kan være overbeskyttende… Mine foreldre er totalt for overbeskyttende… Jeg fatter egentlig ikke hvordan jeg skal takle dem. Men jeg skal skrive innlegg om det. Du skriver sterkt, og fantastisk. Jeg leser alt når jeg har tid, og liker alle innleggene dine.
      Stå på videre, og ja.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg