NATTENS FESTIVAL-DRIKKING-STØY-OG-FRYKT-FOR-VENNER-PLAGER!

I 01-tiden i natt skrev jeg et blogginnlegg like etter at jeg hadde kommet hjem igjen etter en jogge-og-gå-tur.
I natt var det også Folkefestivalen i Oppdal, noe som har gjort noe med meg. Jeg har selv ikke vært på festivalen, men jeg hørte blant annet lydstøyet fra scenen metervis unna.

Dette innlegget her er for å omformulere noe av det jeg skrev i natt, jeg mente hvert ord jeg skrev, men har forstått at noen har missforstått enkelte linjer, vet selv at jeg godt kan være flinkere med å formulere meg, og at jeg spessielt i slike stunder som i natt, når jeg blir så engstelig, usikker og redd, at jeg har en lei tenndens til å innimellom bruke feile ord.


(bilde fra folkefestivalen.no)

Som foreksempel skrev jeg på min klønete måte i overskriften at jeg hater fulle folk, og det ble feil skrevet. Det jeg mente med det, er at jeg ikke liker at folk er beruset, spessielt ikke de få vennene jeg har igjen i livet, og er veldig glad i, og superutrolig redd for. Jeg hater IKKE fulle folk, men jeg blir redd og engstelig hvis jeg leser om, vet om, hører om at noen koser seg med alkohol, uansett om det bare er et lite glass eller mer. Vet jo at folk flest ikke bare drikker et glass, når de drikker…

Jeg kunne gjort mye anderledes for å gjøre det bedre for meg selv i natt, og det er jeg veldig inneforstått med selv, foreksempel hadde jeg aldri trengt å gå/jogge gjennom sentrum i hele tatt, jeg visste godt at det er helg, og at det er mye folk ute og drikker, og jeg har i flere uker vært smertelig klar over festivalen som var denne helgen i Oppdal. Likevel ble det så jeg tok meg to eller tre runder gjennom sentrum ved midnatt, og da kjente jeg at jeg ble stresset, gikk mye fortere, med blandede følser av sinne, frustrasjon og angst. Støyet fra musikken på selve Folkefestivalen føler jeg selv at jeg klarte å ignorere ganske godt, i hvertfall så lenge jeg ikke var i Oppdal sentrum, hadde stort sett Ipoden-musikken min på begge ørene, så den musikken fra Folkefestivalen hørte jeg som regel bare når en låt tok slutt på Ipoden min, og jeg ventet på at en ny skulle spilles av. Men å ignorere og glemme ting knyttet til den dumme festifalen helt, det var uansett umulig, blant annet så var det noen lys fra den som vistes veldig godt oppe på himmelen, langt unna..,. Så det å glemme at jeg har venner der som drakk, festet, og sikkert koste seg… Det klarte jeg aldri HELT å legge fra meg…

Ble nesten ikke noe søvn i natt, og det å sende enkelte personer sms, om de var der eller ikke, og om hvordan de har det nå, det tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre, for dette jeg skriver her er nok ikke noe jeg kommer til å ta opp med noen, blir bare til at jeg skriver det her, for å få ut tankene mine….

Fikk en kommentar på innlegget mitt i går, fra ei/en som mente at jeg mest sannsynlig faktisk mente at jeg hater folk som drikker og fester. Og igjen, det er veldig feil. Mine absolutt kjæreste og beste venner, i hvertfall de fleste, de drikker. Og for siste gang, det er nettopp på grunn av at jeg IKKE hater disse menneskene, men faktisk er så utrolig glad i de få menneskene jeg tenker på, at jeg dessverre klarer å plages så mye. Og ja, det har gått inn for meg at folk faktisk koser seg med alkohol, og ikke drikker for å plage seg selv, eller noe. Jeg forstår at folk liker rus, men jeg forstår ikke hvorfor, og hva som er så bra og stort med å drikke noe så trist og vondt som alkohol!

Og med de ordene må jeg prøve å fortsette denne dagen, å kanskje prøve å komme meg ut, noe som jeg må innrømme at jeg gruer meg til… Har veldig sosial angst i dag, kjenner jeg har småvansker for å puste normalt og tenke positive tanker om meg selv og mitt liv. Men det må gå på en måte denne gangen også sikkert….

Vi blogges!

6 kommentarer
    1. Det er fullt forståelig at avholdsmennesker ikke liker folk som er beruset. Jeg drikker ofte alkohol selv, men liker sjeldent å være i nærheten av folk som er fulle når jeg selv er edru. Det er slitsomt og irriterende, og jeg hadde nok kanskje brukt ordet hater. Alkohol er egentlig hat, man gjør mye feil når man er beruset.

    2. forsto inlegget ditt og syns på ingen måte du angrep enkeltindivider. Du hater rus og fulle folk. Fulle folk har en tendens til å bli ubehagelige og man vet ikke alltid hvor man har disse menneskene, men det betyr ikke dermed sagt at det ligger noe personlig bak dette., Det eneste er at man kansje kunne valgt et annet ord enn hate, da dette er et veldig sterkt ord. Men syns på ingen måte du skal beklage for dine meninger. Folk som overreagerer og blir sinte for det du skrev der, leser ikke inlegge skikkelig og hører det de vil høre.
      Selv har jeg en lei tendens til å drikke, men det er uhyre dumt og generelt er rus dumt. Desverre er dagens samfunn preget av en ruskultur som ikke ligner grisen. Syns det er bra at du klarer å styre unna den å gå dine egene veier, det skal du være stolt over;)
      Men har det skjedd noe med deg i forbindelse med rus som gjør at du er så redd og sint når folk drikker? I barndommen med foreldre, søsken, venner andre familie?
      Ellers så ser jeg den med at du på en måte er misunnelig for at venner vil ødlegge seg selv fremfor å være i lag med deg. Likevel så mener jeg du kansje må møte dem på halveien, de bruker alkohol noe du bare må godta og evt. si fra vis det blir for mye og du er oppriktig redd for at de har et problem, mens du er avhold og det må de godta. Du kan f.eks gå på fest sammen med dem edru, mens de må kunne finne på edrulige ting sammen med deg også innimellom.
      Jeg ser at det å dra på fest edru ikke er det beste alternativet, særlig ikke når du føler slik du gjør, men bare et tips og noe å tenke på. At du tar små skritt mot å komme over disse vonde følelsene du har rundt dette.Det er jo ikke noe greit å ha det slik at man blir sint, frustrert og lei seg vær gang det er en festival eller noen i nærheten drikker. så da er det vel bedre å jobbe med å godta disse tingene, samtidig som du så klart er avholds, men at du i tilegg kan ha det bedre og slipper sinne og frustrasjonen!
      Ble kansje litt rotete dette her, men det er sent å det å leke dr.phil kl hal fem på morningsen er ikke alltid like bra!:P
      God natt;)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg