The Haunting of Hill House (2018)


Dette bildet tilhører: Netflix

I det jeg nå skriver dette innlegget har klokken ganske nylig passert fem. Det er tidlig, tidlig på morgenen (eventuelt sent på natten, alt ettersom..) og jeg burde egentlig vært til sengs, men noe har “kommet opp”. Jeg kan rett og slett ikke tillate meg å sovne inn før jeg har fått skrevet litt om Netflix sin nye storsatsing The Haunting of Hill House, som uten å overdrive er en av de fineste seriene jeg har sett på en god stund. “Okei, nå har han Aylar fått i seg for mye Cola Light igjen”. Absolutt ikke. Jeg mener det jeg akkurat skrev, og jeg skal nå etter beste evne (uten å spoile noe) gjøre et hederlig forsøk på å forklare hva og hvorfor jeg mener nettopp det.

Da jeg natt til første november begynte på episode 1 så var det med en tanke i bakhodet om at dette er en serie som flere i media har anmeldt, og omtalt som en nokså skummel serie. Og vel, akkurat den biten er nok ikke jeg helt den rette personen til å si så mye på lengre, da jeg nesten aldri blir skremt noe nevneverdig av verken filmer, serier, bøker, spill, eller musikk for den saks skyld. Men det jeg derimot kan si er at jeg forsåvidt kan se for meg at denne serien nok kan gjøre enkelte av dere som måtte være litt husredde der ute litt skjelven i både bein og marg,  da særlig om man velger å se denne serien i et mørkt rom, alene i natten.


Dette bildet tilhører: Netflix

Men jeg personlig finnes ikke spesielt husredd, så jeg kan altså ikke si at denne serien skremte meg noe nevneverdig overhode. Ikke en gang når det kom til jump scares så greide denne serien å ta meg, da dette TAKK OG LOV er en serie som knapt har benyttet seg av dette (etter min mening) utrolige billige trikset. Hashtag: Neitilunødvendigskvetting. Og slik jeg ser det så har i bunn og grunn denne serien bare en ørliten utfordring, og det er det faktum at den av “litt for mange” der ute blir omtalt som en skummel skrekkserie, mens den egentlig, ihvertfall fra mitt ståfelt, først og fremst er ment mer som en dramaserie om mellommenneskelige relasjoner, familie, vennskap og ikke minst kjærlighet. Og jo, den er krydret med enkelte elementer fra skrekkens verden, det er ikke til å komme vekk fra, men likevel er dette først og fremst en dramaserie, og ikke enn skrekkserie.


Dette bildet tilhører: Netflix

Jeg har omsider fått sett alle 10 episodene som ligger ute på Netflix til nå, og selv om jeg skal innrømme at jeg som en del andre der ute også syntes serien var litt kjedelig til å begynne med, så er jeg likevel veldig glad for at jeg fortsatte å se, og i stede for å fokusere på “mangelen av” skrekk, blod og gørr, jump scares, sjokk og fandens oldemor som mange (inkludert meg selv) i starten “forventet” litt grunnet den litt misvisende reklamen i sosiale media.. At jeg i stede gikk fra det til å heller fokusere på å bli kjent med karakterene i serien, og forholdet dem i mellom. Og som nevnt i begynnelsen på dette innlegget har jeg ingen planer om å spoile noe som helst, men det jeg kan si er at serien stadig klarte å trykke litt på den mer sentimentale delen av meg, og da særlig den delen av meg som den siste tiden har brukt en del energi på å tenke på alt jeg gjerne skulle ha gjort og sagt annerledes ovenfor diverse mennesker i livet mitt som ikke lengre er blant oss..

Hva mener dere om THOHH?


#thehauntingofhillhouse #netflix #drama #horror #skrekk #familie #vennskap #venner #kjærlighet #død #tap #sorg #relasjoner #savn #shirleyjackson #spøkelser #gjenferd #minner #serier #serie

14 kommentarer
    1. mitsuakira: Godt å høre det finnes flere likesinnede her inne på akkurat denne fronten! Ta gjerne og kom tilbake med en tilbakemelding etter at du har fått gitt den en sjanse, så jeg før lese hva du også tenker og syns om den! ^^

    2. Har sett den serien. Syns det var bra. Er en husredd type men gikk fint å se den. Skvatt til noen ganger men ikke sånn at jeg ble sittende små redd etterpå.

    3. Hilde: Så godt å høre at du også likte den! ^^

      Hmm, interessant. Da kan jeg kanskje ta og anbefale den videre til bestevenninna mi likevel. Har nemlig vært litt usikker på om jeg skulle gjøre det eller ikke da hun også er litt husredd av seg.. Hmm, du, sånn på en skala fra 1-66, hvor hvor husredd vil du selv si at du faktisk er?

      Så kan jeg eventuelt ta den endelige avgjørelsen på om jeg faktisk skal anbefale venninna mi å se den også eller ikke basert på det, hehe ^^

    4. fra en til 66 så må jeg si opp i mot 60 kanskje. Bor i et gammelt som har sine knirkelyder.Som er vanlig med gamlehus. Kan ligge lenge våken hvis jeg hører noen lyder noen ganger Hehe 🙂

    5. Hilde: Oh 😮 60 er ganske høyt opp mot 66 vil jeg si, og du ble altså ikke særlig skremt likevel? Hmm, nei da tror jeg at jeg sender en mugge med saft av ei anbefalings-lefse til hun venninna mi likevel, altså – takk! ^^

    6. Hehe 60 var kanskje litt høyt. Men jeg har en tednes å skremme meg selv opp etter å sett filmer eller serier men skremmende eller creepy innhold. Men nå har jeg sett mye rart opp igjennom som er hakke mer skremmende en den serien så jeg begynner vel kanskje å bli litt herdet.

    7. NorskeTankeriDanmark: DET er et ord jeg merker at jeg må slå opp i ordboka for å finne ut av hva faktisk betyr nå da jeg dessverre er litt tom for bokstav-kjeks for øyeblikket! :-O

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg