2 lette pakker og 1 småtung bekymring..

Endelig i dag kom reiseburet jeg hadde bestilt til rottene mine.
Da jeg så størrelsen med egne øyne på det i dag gikk det opp at jeg bør få tak i et til.

For en ting er at jeg har kjøpt buret i tilfelle de skulle bli syke og burde fraktes til veterinær, men jeg hadde også tenkt på å oppholde de i reisebur mens jeg renser det vanlige rotteburet for avføring og annen skit. Problemet er at jeg tørr jo ikke la de løpe fritt noen steder uten at jegg holder øye med dem ordentlig. Og da tenkte jeg det var tryggest for dem at de er i et annet bur, og har ikke råd til noe stort rottebur til over 1000 kroner nå.

Men en ting er jeg sikker på at jeg skal gjøre, og det er at jeg i det minste skal bestille ett reisebur til. Fire rotter i et reisebur på 36 x 26 x 23 cm syns jeg er noe lite, selv om det ikke tar så uendelig lang tid å vaske rotteburet. Bryr meg jo om de, og jeg synes rett og slett de fortjener bedre.

Ja, så fikk jeg forresten en pakke til i dag som var bestilt rundt helga en gang. Cdon-film-pakke med 7 skrekk/horror-filmer!

Må forresten på bånn legge til noe jeg synes er veldig urovekkende og som plager meg nå, men kanskje mest noen andre.
En av rottejentene mine lager en klikkelyd som går i takt med pusten hennes, spessielt når hun sover. Håper så inderlig at dette ikke er noe farlig.
Og at det ikke er noe som vil koste noe masse å få veterinær til å se på, siden jeg fra og med nå ikke har råd til særlig annet enn mat på sikkert en måneds tid…

Gikk meg en tur til Oppdal Dyreklinikk i dag, men da hadde stengt da jeg var der, siden de har åpent kun til 10.00 mandager, onsdager og fredager. Mens tirsdager og torsdager har de vist åpent til litt senere utpå dagen..

Jeg aner ikke hva det er for noe, klikkelyden er ikke veldig høy, men den er urovekkende og jeg har på følsen av at det plager den skjønne rotta mi som det gjelder. Ikke noe piping, kun en klikkelyd som altså går i takt med pusten, og jeg mener også at den nyser litt innimellom.

De tre andre jentene virker i skrivende stund heldigvis noe friskere.
Vet at rotter er veldig ofte utsatt for sykdommer, spessielt desto eldre de er. Og nå er de jo oppe i et og halvt år, så jeg frykter at de kanskje ikke vil leve så lenge, siden normal leve alder dessverre nettopp ligger på 1-3 år..

Huff, kjenner jeg blir nedtrykt av dette, og føler også en depressiv dårlig samvittighet for at jeg føler at jeg kunne gjort noe mer nå. Men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, annet enn å vente til i morgen, og håpe det beste.

Vi reblogges.

 

8 kommentarer
    1. Har ikke peiling på rotter jeg da.. Men har du googlet det? Jeg pleier alltid å google litt hvis noen av dyrene mine har et eller annet som jeg ikke aner er. Det kan jo alltids være tennene som slår seg sammen på hun?

    2. Hm, så rart. Du kan jo alltids bare stikke ned til dyrelegen i morgen å spør om råd før du bestiller eventuelt en time 🙂

    3. det kan godt hende det bare er stress! siden de nettopp har flyttet inn til deg og sånn, det å dra til et helt nytt hjem med nye inntrykk og lukter kan være stressende. bare gi det litt tid og la de bli kjent med det nye stedet og deg så vil det nok gå bra. neste gang hun lager den klikkelyden, se om det ser ut som hun gnisser tennene sine? vist hun gjør det er det bare et tegn på at hun koser seg eller er glad. (gnissing av tenna kan også komme vist hun er veldig sint på en av de andre rottene, men da ville du merket det med at hun mest sannsynlig hadde angrepet allerede)
      men jeg vil tro at det mest sannsynlig bare er stress over å komme til et nytt hjem. gi det litt tid, og vist det ikke blir bedre ville jeg dratt til dyrelegen. en vanlig sjekk koster mellom 200-300 kroner vist jeg ikke husker feil. håper det ikke er noe galt med henne! kan forresten uansett være lurt og ta med rottene dine på en helsesjekk, så du vet hvordan ting ligger an, med mindre de du fikk/kjøpte dem av alt har undersøkt.

    4. Rotten min brukte også å lage klikkelyd av og til.. jeg dro til dyrlege med det, og de sa at om rotta sto på sagflis, så kunne det skyldes luftveisinfeksjon, men rotta hadde bare håndklær og tissekasse i buret sitt, så det var ikke det heller.. jeg fant faktisk aldri ut av hva det var, det gikk over av seg selv etter noen dager, og da stresset jeg ikke mer med det 🙂 Håper det ikke er noe farlig på din heller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg