OSLO-EKSPLOSJONEN OG UTØYA-SKYTINGEN!

Dette blir mitt andre og siste innlegg som jeg skriver i dag angående Utøya-skytingen og ekslosjonen i Oslo-sentrum i dag.

Jeg må først og fremst ærlig innrømme at jeg var nok litt for rask når jeg skrev det jeg skrev, på den måten jeg skrev ting på i mitt forrige innlegg, og jeg beklager om jeg tråkket noen på tærne for det.


(bilde tatt i dag etter eksplosjonen som fant sted i Oslo-sentrum hvor cirka 10 er bekreftet omkommet og flere ti-talls er skadet, og veldig mange sjokkskadet, bildet er tatt fra seher.no, FOTO: STELLA PICTURES)

Det skal sies at jeg fortsatt har mine misstanker om at det kan være utenlandske terrorister som står bak den store, rystende eksplosjonen i Oslo sentrum i dag, men jeg vet det ikke. Det kan jo også være helt norske nordmenn som står bak både skytingen i Utøya og eksplosjonen i Oslo sentrum, det vet jeg ikke.

Uansett hva som var årsaken til disse to tragediene så velger jeg å sittere en god venninne av meg på facebook:
“På en dag som dette er det viktig å huske på at handlinger som dette ikke blir utført av raser eller hudfarger, av stater eller verdensdeler, men av enkeltpersoner og grupper som har mistet fokus på det viktige i Verden: Samhold, omsorg, forståelse, empati og kjærlighet.”


(bilder fra både eksplosjonen i Oslo-sentrum OG Utøya-skytingen i Norge i dag, bilde er tatt fra tv2.no)

Noe jeg skal sitere på, at jeg innerst inne er helt enig i, selv om det kan ha virket som noe annet.
Jeg er ikke rasist, jeg har fortsatt (sorry gjentagende setninger) meninger og tanker om at det kan være utenlandske terrorister som foreksempel ekstremister, islamister eller Al-Qaida-inspirerte, MEN det er ikke sikkert! Nå sies det at skytingen i Utøya faktisk kan være utført av en ektenorsk nordmann, og det kan godt hende stemmer, dessverre! Det er tragisk UANSETT!

Jeg ber alle om å roe ned spekulasjoner rundt disse to tragediene, inntil vi vet helt sikkert hvem som står bak og gjerne hvorfor. Det er viktig at vi i Norge fortsetter å holde sammen, gi hverandre kjærlighet, at ingen fryser andre ute uansett hva, og at vi alle fortsetter å akseptere hverandre uansett legning, opprinnelse, hudfarge, religion, tro, meninger og alt annet!

Vist vi blir et fordomsfult og rasehatende land, så har de skyldige uansett hvem og hva, vunnet!
Jeg vil legge til at jeg har flere utenlandske venner og bekjente både av hvit og lys hudfarge, noe som forsåvidt er helt uvesentlig. Og jeg velger fortsatt å være forsiktig med å si at religion eller noe sånt er roten til alt vondt, selv om religion virkelig har skylden for masse død og kriger her i verden!


(Bilde fra svømmere som har forsøkt å flykte under skytingen ved Utøya i dag.
Foto: NRK POOL)

Men nok om det.
Det viktigste er ikke å spekulere, hate og være redde. Vi må stå samlet, tro på det gode, og ikke gi opp håpet!

SAMTIDLIG, men jeg fremdeles at Norge MÅ bli MYE, MYE strengere med hensyn til hvem vi tar inn i Norge! Og jeg mener også at det er veldig mange her i Norge som absolutt skulle vært kastet på hode og ræva ut for lenge siden! Det står jeg på nå også!

Også det selvfølgelige: Jeg er helt sikker på at Utøya-skytingen og Oslo-eksplosjonen garangtert har en sammenheng, men hva eller hvorfor?

Mine tanker og gode ord går først og fremst i kveld til alle pårørende som har mistet noen i dag! Både under Utøya-masakeren og Oslo sentrum eksplosjonen!

Ønsker alle sammen en best mulig kveld, og sender alle en varm tankeklem!
Vi er alle ett!

VI BLOGGES!

11 kommentarer
    1. kathyx2: Ærlig talt? Er det ikke litt lavmål av deg (og sikkert flere) å skrive slike billige selvreklamasjoner på blogginnlegg som dette?
      Beklager at jeg er noe kvass, men å reklamere for sin egen blogg under slike alvorlige saker synes jeg er meget lite gjennomtenkt av deg!

    2. Fint skrivet och jag håller helt med dig! Jag kan nästan inte förstå att det har hänt, så svårt att få in.

    3. Veldig bra skrevet, jeg har vært litt urolig (ganske..) og redd i hele dag, men å lese dette og få høre det samme av mine foreldre gjør at jeg blir litt mere roligere.
      Godt og endelig lese et blogg innlegg som har noe man kan tenke litt på at man kan ikke leve i frykt og være redd hele tiden!

    4. har ikke lest ditt forrige innlegg om d her…..men absolutt….alle har full rett til sine meininga. man treng ikke å vær enig i alt…men når vi høre om at en ektenorsk nordmann står bak den ondskapen fra dagens tragedier, så e d altfor lett å tenke at: selvfølgelig må d her vær et slags samarbeid med Al Qaida e.l. for d MÅ vær påvirka av slike. for d kan IKKE tenkes at nordmenn kan finn på slikt på eget ‘initiativ’… d her betyr IKKE at e støtte de gjerningan å alt d dem står for….
      fordi….JA, e innrømme at e lett tenke i de baner sjøl. NEI, d e faktisk ikke nødvendigvis dem som står bak alt jævelskap i verden innen terror å slikt…d e alt for lett å dømme før man har alle fakta….desverre….
      ALL TERRORISME UANSETT FARGE, RELIGION, ELLERS ANDRE HENSIKTER STØTTES IKKE!!!!
      kan nok trygt si me d her at e støtte d du skriv i detta innlegget!

    5. Nå er det altså klart at det var en “nasjonalistisk” nordmann som gjorde begge angrepene…
      Når det gjelder det med religioner så lærte vi på skolen at konflikter som næres av Religion blir sterkere og mer voldelig, MEN de har alltid et annet (maktrelatert) utgangspunkt. Ingen religioner i seg selv er voldelige. Det er nettopp regelen: gjør som andre det du vil at andre skal gjøre mot deg, som går igjen i alle religioner. Selvsagt finnes det religiøse, men det er som venninna di sier: Det er enkeltmennesker!

    6. Jeg synes det er bra at bloggerne viser sine tanker, medfølelse og lidelse, og ikke minst PROTEST mot disse brutale handlingene som Breivik har gjort. På den måten viser vi også hvor sterke vi er sammen, og på den måten viser det hvordan DEN ENKELTE av oss, personlig blir veldig rystet av dette. Jeg kjenner selv en 19-åring som var der, og er utrolig taknemlig for at han er i god behold. Jeg har rett og slett vært heldig med de rundt meg. Men jeg tar det likevel utrolig personlig det som har skjedd. Dette ryster hele Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg