Hotel Cæsar med Arne Berggren i spissen!

Tenkte å komme med noen tanker om et tema jeg har blogget om relativt sjelden. Nemlig en av mine favoritt serier, Hotel Cæsar. På seriens offisielle Facebook-side har det rent inn med alt for mange klager i løpet av de siste månedene. Det er tydelig at mange synes at serien har tapt seg betydelig etter at Arne Berggren tok over som kreativ produsent etter Tom Sterri.

Dette er selvfølgelig en smakssak, og de som mener at serien har blitt dårligere i vår har sin fulle rett til å mene og synse det. Jeg har ikke vært blant de aller mest aktive i de diskusjonene, men jeg tenkte å bruke litt av tiden min til å få frem hva jeg personlig mener.


© Bildet tatt fra Tv2.no

Jeg er nemlig overrasket over dette, da jeg synes at dagens sesong virkelig er en av de beste som har vært. Den slår ikke vel og merke ikke sesongen hvor Harald Hildring lurte Loke Andersen og Rolv Espevoll i en skjebnesvangert felle rundt år 2000. Den slår ikke min favoritt-sesong da Rolv og Scott kastet Anker Hansen-familien på gata, samme sesong hvor Rolv gikk amok med en hagle og drepte 22 mennesker. Men jeg vil likevel personlig mene at den slår de aller fleste andre sesongene.

Eva har i flere år irritert meg med sine uendelige naivitet og vingling. I dagens episoder har hun virkelig fått kjøtt på bena og bein i nesen, noe som jeg mener er på tide. Det plager meg selvfølgelig at hun ikke før nå nylig har forstått hvilken falsk hurpe Janne Langangen er, men samtidig er det veldig menneskelig.

Skal også nevnes at den tragiske lidelsen Arnfinn har lidd under har vært en av de flere historiene i vår som har fasinert meg. Han er en av de få karakterene jeg liker for øyeblikket, og har sympati for. Når det kommer til hans rival Jens August derimot… Som jeg nettopp skrev på “Hotel Cæsar (offisiell)” på Facebook så håper jeg at den mannen måtte brenne i helvete en dag, og helst ikke om alt for lenge. Jeg elsker skurker og kalde karakterer, som regel mer enn de snille. Men det er noe med Jens August jeg ikke klarer å like akkurat nå. Det har ikke alltid vært sånn, for ofte har jeg faktisk vært på hans lag da jeg som regel har mislikt de han har hatt som fiender før… Men når det kommer til Arnfinn lykke synes jeg at Jens August sine handlinger har vært grunn nok til at Loke Andersen eller en av hans tidligere motstandere kommer tilbake fra enten de døde eller fengsel, forså å knyter han fast et sted der pepperen gror!

Nå tenkte jeg det var på tide å komme frem til han som har blitt min nye absolutte favoritt. Nemlig nykommeren Willy Wang spilt av Jeppe Beck Laursen. Jeg har før Willy sjekket inn vært fan av Jeppe en stund. Det er verdt å nevne at Willy forresten ikke er Jeppe sin første Cæsar-figur. I de første sesongene spilte han journalist, ble blant annet slått ned i Georg Anker-Hansens begravelse, av ingen andre enn… Jens August. I 2003/2004 spilte Jeppe enda en gjestekarakter som var så vidt med, da som en torpedo som het Roger, var blant annet den gjestekarakteren som sendte Kenneth Dahl i rullestol.


© Bildet tatt fra Tv2.no

Jeg synes virkelig at Willy Wang er en utrolig flott fyr. Lojal så det holder mot den han arbeider for. Utrolig oppegående, rettferdig, litt hevngjerrig (men god på bunn), åpensinnet og flott. I motsetning til de fleste som har vært med i seriens løp er han en av de få som ikke tenker særlig på seg selv, han er ingen egoist og det er sjelden vare i denne såpa. Attpå til er han avholdsmann som kom fram for et par episoder siden, da han også nevnte at han har en fortid som alkoholiker. Per dags dato minner han meg faktisk ganske så mye om hvordan Rolv-karakteren var i sin første periode før han ble arrestert for et drap han ikke hadde begått og kom tilbake som en langhåret, psykotisk, tatovert faen i 2005. Jeg håper ikke at Willy Wang går inn i like tragisk skjebne, jeg likte at det skjedde med Rolv da Rolv var kanskje litt vel kjedelig i starten, men Willy er såpass kul nok at han ikke trenger en såpass dramatisk forandring.

Når jeg nå har tatt frem flere av de tingene som jeg har satt pris på hittil i år bør jeg også ta frem noe av det som har irritert meg. Albert Lunde, eller Albert den Tredje har ikke gjort noe som helst annet enn å plage vettet av meg i denne sesongen. Er det noe jeg virkelig ikke kan respektere og like så er det smålige, vinglete tøffelhelter av noen simple feiginger. Da Albert Lunde i Sondre Krogtoft Larsen sin skikkelsen forlot serien i 2004 gråt jeg, og det skammer jeg meg ikke over å innrømme. Sondre var den eneste Alberten som jeg har klart å like da han var en mye bedre Albert enn dagens Kenneth Åkerland Berg, og debutt-Alberten Erik Aleksander Schjerven (gjett forresten hvilken Nrk-kjendis han er bror til). Kenneth er god skuespiller, men den Albert-versionen han spiller på er intet mer enn irriterende.

Albert har alltid vært noe soft, men nå har han virkelig overgått seg selv såpass kraftig at det ikke er mer enn lidelse å se på. Jeg kommer neppe til å gråte dersom/når Albert en gang måtte forlate serien igjen.

Og apropo soft: Pelle Krogstad holder Albert godt med selskap. Pelle er en jo-jo-karakter følelsesmessig for meg. Jeg liker han, men jeg liker han ikke bestandig. Kommer litt an på hvilken sesong han er med i, og akkurat nå tråkker han litt i kjelleren igjen. Hvor ble det av den selvsikre dotten som styrtet inn i et brennende hus, rev av seg parykken forså å redde livet til en besvimt Juni Anker-Hansen? Hvor ble det av den Pelle Krogstad som etter langt og lenge fikk baller for en periode til å rive seg løs fra en parasitt som Cathrine Hove?

Helt til slutt vil jeg trekke frem enda en nykommer som jeg er nysjerrig på å få se mer av. Nemlig Hilde Erichsen, spilt av Hanne Dahle som jeg svært tidlig i min barndom fikk et ganske tett og nærmest intimt forhold  til (ikke tolk det med kofferten) i rollen som Alfa i Sesam Stasjon. Hun er en kvinne som sier det andre ikke tørr i si, hun er selvstendig, selvsikker og vet hva hun står for, hva hun liker og ikke liker. Hadde ikke vært meg i mot å se henne i vignetten under neste sesong, hint, hint.

Som jeg skrev i begynnelsen er Hotel Cæsars sesonger og Hotel Cæsar generelt smak og behag. Men jeg må få presistere å si at de som mener at dagens sesong er blant de tammeste og kjedeligste, neppe kan ha sett alle sesongene. Hvis jeg personlig skal trekke frem en virkelig tam og kjedelig sesong må jeg vel peke på flere av de sesongene fra 2007 og utover. Fabian-sesongen, som et eksempel.


© Bildet tatt fra Tv2.no

Igjen må jeg påpeke at jeg ikke har noe i mot at folk er uenige, men jeg er virkelig forbauset over at såpass mange mener det de gjør. Arne Berggren er hos meg hjertelig velkommen til å forbli seriens kreative produsent/show runner, i flere fremtidige år! Han har etter min mening løftet Cæsar et tydelig hakk opp!

Forresten, en liten stund siden jeg reklamerte for andre blogger nå, da jeg med hensikt gjør det minst mulig. Men når vi er inne på Cæsar vil jeg likevel avslutte med å linke dere til den Hotel Cæsar-bloggeren jeg synes er overlegent den aller beste av de som finnes i dag.

Sjekk ut hcfan.blogg.no!

Hva synes dere?
Vi reblogges.

1 kommentar
    1. Er utrolig enig i mye av det som står her ! 🙂 Kan ikke forstå hvorfor folk skal klage når serien etter min mening blir bedre og bedre 🙂 Arne Berggren var virkelig ett kupp! 😀
      Så må jeg tusen takk for at du synes jeg har den beste cæsarbloggen som finnes i dag !! 😀 Det at det kommer fra deg er jeg utroligt stolt av !! 😀 For du er en person med mange meninger har jeg forstått 🙂
      Stå på videre med bloggen, og ikke slutt og se Cæsar !! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg