UFØREPENSJON + SOSIALE ANTENNER

Dette blir et innlegg med to forskjellige temaer som ikke har noe med hverandre å gjøre.
Det ene temaet tar jeg skriftlig, det andre har jeg gjort til egen videoblogg.

Vi starter med det skriftlige.
Lørdag fikk jeg et brev fra Nav hvor det står at søknaden om uførepensjon jeg sendte i slutten av oktober nå er ferdigbehandlet.

La meg sitere brevet ordrett:
«NAV har innvilget din søknad om uførepensjon mottatt 1. november 2012. Du får uførepensjon med en uføregrad på 100 prosent fra 1. mars 2013.»

Dette var noe jeg selvfølgelig ble glad for. Ikke det at jeg er glad for å være arbeidsledig og sitte hjemme stort sett hele tiden, men glad for de fordelene jeg nå har som jeg ikke hadde da jeg var registrert på arbeidsavklaringspenger.

Men så er det mer. Virkningspunktet for uførepensjonen er altså satt til 1. mars, i morgen. Men så står det også noe om utbetalingsdatoer for uførepensjon på en annen side. Det skal skje den 20. hver måned – Med unntak av når den 20. er helligdag, eller helg. Da kommer det heller den nærmeste datoen før helga eller de røde dagene.

Tirsdag fikk jeg et brev til fra Nav.
La meg sitere:
«STANS AV ARBEIDSAVKLARINGSPENGER
Ditt vedtak om arbeidsavklaringspenger er stanset fra 01-03-2013» (i morgen)

Jeg har hittil fått arbeidsavklaringspenger fra Nav hver 14 dag, og det har alltid vært på en mandag. Sist mandag var mandagen denne uka.

Betyr dette i korthet at det ikke kommer arbeidsavklaringspenger en siste gang mandag om cirka 14 dager, altså den 11. mars, men at jeg må vente helt til 20. mars før det kommer penger igjen? Poenget mitt er at da vil jeg få et par utfordringer jeg ikke trenger skrive mer om her. Er det noen som kan uttale seg om dette?

Sånn, da har jeg fått ut det jeg har lurt litt på. Jeg har ikke veldig lyst til å stikke ned på Nav og spørre. Det er helst det jeg bør, men tenkte å sjekke med dere først, dere er ikke så skumle som de der nede -_- Har også sendt de en mail, men ikke fått svar enda.

Så tenkte jeg å dele en liten ting helt på tampen som altså gjelder noe annet.
Nemlig en tidligere kompis av meg, som jeg i dag fikk en påminnelse om hvorfor han er en TIDLIGERE kompis:

Vi reblogges!

15 kommentarer
    1. Du må da vente til den 20. før du får penger igjen. Da får du betalt fra den 1.mars. Den første måneden får du mindre betalt enn neste måned da du får betalt fra den 1.mars til og med den 10.mars. Neste måned får du betalt fra den den 10.mars til 10. april og da er du på rett kjør igjen. Det kan være at det er den 15. til den 15. som er datoen, er litt usikker der.

    2. Linn Jeanette: Ehm, denne kommentaren forvirret meg egentlig bare enda mer enn jeg var fra før. Du skriver at jeg får betalt fra den første mars, betyr det i følge deg at det kommer penger på kontoen min i morgen? Eller er det noe jeg har misforstått helt av det du skrev nå?

      Det står i hvertfall at utbetalingsdatoene er den 20. i hver måned. Så da er det vel heller 20. til den 20. som er datoen i stede for 15. til 15.?

      Hm, nå forstår jeg egentlig ingenting. Trodde jeg forsto mer i sta, enn nå. Hehe..

    3. Man kan ikke være sikker når det gjelder NAV, men det ville vært typisk NAV det, der. Dessverre e.e
      Jeg blir ikke overrasket om du får en pengeløs periode nå, for å si det sånn.
      Og han tidligere kompisen din… virker sær. Veldig sær.
      Jeg synes ikke du… skyter deg selv i foten, for å sitere deg, men jeg synes du egentlig snakker fornuft jeg, da.

    4. Du skal sende ett meldekort til , der er datoene du får betalt arbeidsavklaringspenger fra 25-28 feb. så er det stopp for meldekort og arbeidsavklaringspenger.
      Den første utbetalingen med uførepensjon får du den 20.mars. Siden du har fått lønn (arbeidsavklaringspenger) frem til og med 28.feb blir den første perioden din med uførepenger liten.
      Du får betalt fra 1.-10.mars og de pengene får du utbetalt den 20.mars. Neste måned får du betalt fra 10.mars til 10.april og får de pengene utbetalt den 20.april. Så er neste periode 10.april til 10.mai og du får utbetalt 20.mai.
      Bedre nå? 🙂

    5. Ja, er veldig sikker på det. Men logge deg inn nå i helgen også bare for sikkerhetsskyld, da står det der om meldekortet er klart for innlevering eller ikke. Man vet aldri med NAV og plutselig står man der med skjegget i postkassa 😉

    6. Linn Jeanette: Var innom nav.no nå, der står det at neste meldekort kan sendes fra lørdag 9. mars. Det forvirrer meg da at jeg har et brev hvor det står at det blir stopp på arbeidsavklaringspengene fra og med 1. mars. Men, ja.. Vi får se. I verste fall får jeg bare drikke masse vann og prøve noe nytt noen matløse dager, hehe..

    7. Jo, men søte du.. <3 Det er stopp fra den 1.mars, men det er enda dager i februar som du skal ha betalt for 25-28 skal du har betalt for. Du får utbetalt for 4 dager den 11.mars om du sender inn meldekortet den 9.mars.
      Du får ikke betalt arbeidsavklaringspenger av marsdager men av februardager, det er bare utbetalingsdatoen som kommer i mars men det er penger for februar 🙂

    8. Søt du 🙂 men NAV regler er ikke enkle å forstå uansett hvor treig eller rask man er i hodet 😉 jeg har hatt med NAV å gjøre i godt over 7 år nå. Jeg er på mitt fjerde år som sykmeldt nå og starter snart på mitt tredje år på arbeidsavklaringspenger.
      Det er ikke et enkelt system å skjønne seg på. Det eneste som er enkelt å forstå er hvor lite hjelpsomme de er. Lyst å bli frisk jeg, men det “får jeg ikke lov til” av NAV. 😉

    9. Mener å huske at når jeg fikk uføre fra nav, så fikk jeg utbetalt arbeidsavklaringspenger til uføre startet. Altså jeg fikk en mindre sum, men du skal likevel få utbetalt penger, du blir ikke gående blakk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg