Idioter (gjesteinnlegg av Gnoomy Gnom)

Evnen til å tenke selv, er noe av det sjeg setter høyest her i livet. Å kunne skille mellom rett og galt, dumt og smart, kun ved hjelp av egen resonneringsevne og tidligere erfaringer, er noe jeg mener alle burde klare. Dessverre blir jeg daglig påminnet om at dette ikke er tilfelle.

Jeg kjøper meg en kaffe “to go”. Den blir servert i en pappkopp som er alt for varm til å holde i, så jeg tar alltid noen servietter til å holde rundt den, for å beskytte fingrene mot overoppheting. Kaffen er også dekket av et lokk med drikketut, ikke ulik den som var på antiveltekoppen jeg hadde som barn.

Det som fascinerer, og irriterer meg, er at på kaffelokket er følgende setning (eller tilsvarende) trykket inn;
“WARNING! Content is hot!”

Nei, sier du det?
Det hadde jeg aldri trodd! Ikke etter å ha brent meg på fingrene ved å ta i den alt for varme pappkoppen, og ihvertfall ikke etter å ha kjøpt en kopp kaffe, som jeg helt klart hadde klagd på dersom den IKKE var varm!

Må jeg virkelig advares mot at innholdet i koppen er varmt, når alt tilsier at det både er, og burde være varmt?

Jeg kjøper meg en duppeditt av noe slag. Hvilket slag har ikke så mye å si, da det som irriterer meg ikke er duppeditten i seg selv, men embalasjen den kommer i.

Duppeditter, spesielt sånne som kommer i flere deler, er ofte innpakket i separate poser. På disse posene står det skrevet noe i denne duren her:
“Må ikke gis til barn. Posen er ikke et leketøy. Kvelningsfare.”

Nei sier du det? Dersom man virkelig ikke forstår dette på egenhånd, er det kanskje like greit at en ikke får spredd genene sine videre? Hva med å fjerne alle de unødvendige advarslene på ting? Alle advarslene som skriker mot oss om ting som er så opplagt at hvem som helst burde skjønt det. Få de bort!

Det burde virkelig ikke være nødvendig å informere om at mikrobølgeovner egner seg dårlig for tørking av kjæledyr, eller at nøttesjokoladen kan inneholde spor av nøtter.

Det burde ikke være mulig å saksøke fast-foodkjeder fordi man har blitt sykelig overvektig av å spise store mengder “mat” som stort sett består av salt og frityrolje.

Løsning:
Fjern alle advarsler og la evolusjonen ta seg av det.

-G

17 kommentarer
    1. Hahah. Jah, det hadde jaggu vært noe. Dessverre tror jeg det kommer mer og mer av disse advarslene. Jeg jobber i oljebransjen så vi har ganske mange amerikanske kunder å forholde oss til og de har litt merkelige krav som at man f.eks kan ikke gå i trapper uten å holde i gelenderet (så hvis noen tryner så er det trappa sin feil….), eller fylle opp koppen med varm drikke. Eller fylle den opp generelt. Alle kopper skal fylles halvveis og innholdet skal ikke være varmt.
      Den varselen på kaffekopper kan vi forresten takke Stella Liebeck for som i 92 saksøkte macdonalds for varmt innhold i kaffen. Hun hadde balansert koppen mellom knærne for å få opp lokket slik at hun kunne ta oppi sukker, men den velte og hun fikk tredjegrads forbrenning på lårene og i skrittet. Hun endte med å få 2,7 mill dollar i erstatning.
      Det eneste den saken egentlig beviser for min del er at de som satt i rettsalen er like dumme som kjerringa sjøl. Men man må tydeligvis være en rakettforsker for å skjønne forskjellen på varmt og kaldt.

    2. Ja.. Men til slutt må vi jo ende opp med advarsler som slår ihjel hverandre og en generell frykt blandt mennesker om å utrette noe i livet. Skal man følge hver bidige advarsel tørr jo snart ikke folk å gå ut døra hjemme. Som er ennå verre siden de fleste ulykker skjer i hjemmet.

    3. Som flere alt har nevnt, kommer det fra USA hvor en innbruddstyv nærmest kan saksøke ofrene sine fordi han fikk en flis. Hvorfor lese advarslene overhodet, om du greier å tenke selv uansett? Det er ikke som om de kommer i skjærende neonrosa og innprenter seg i hjernebarken med epileptisk virkning. Jeg irriterer meg nok over mer enn jeg egentlig burde, men de bittesmå advarslene har jeg enda til gode å reagere på utover en lettere oppgitt latter, som på treningsartikler hvor man visstnok må avslutte bruk umiddelbart om man blir tungpustet. Really?
      Det handler ikke om at vi som forbrukere faktisk trenger det; det er for å forhindre en og annen idiot fra å saksøke selskapet for sin egen manglende logiske sans. Der har du idiotene, ikke selskapene som ser seg nødt til å informere med liten skrift om at kjæledyr ikke skal inn i mikroen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg