The Hunger Games (2012)

I The Hunger Games møter reality-show dataspill-fronten.
Filmen utspiller seg en litt fremover i tid og Nord-Amerika heter nå Panem, og er delt opp i 12 distrikter.
Nord-Amerika, eller Panem som det i filmen heter har blitt offer for diktatur, og det av ganske heslige, egoistiske og forfengelige mennesker som tvinger en jente og en gutt fra hvert distrikt til å delta i The Hunger Games, eller Dødslekene som det kalles på norsk.

Vi snakker her om en syk, syk, direktesendt realityunderholdning der alle de 24 deltagerne tvinges til å slåss til det kun står igjen en levende person. I realityserier vi er vant til i dag sendes folk levende ut, i dette spillet dør alle taperne, som sagt til det kun er igjen en eneste levende person.

De 24 ungdommene som tvinges i det blodige dødsshowet er mellom 12-18 år gamle, og Katniss Everdeen (spilt av Jennifer Lawrence) blir en av de som blir kastet ut i dette, denne gangen. Egentlig er det hennes lillesøster som blir trukket, men hun melder seg frivillig til å ta over hennes plass.

Når alle de unge menneskene er valgt ut blir de fjollet opp, sminket og kledd opp for at de skal se mest presentable ut i et direktesendt intervju med den noe ekle Caesar Flickerman (spilt av Stanley Tucci).

Da spillet omsider settes i gang, blir alerede en god del av ungdommene drept av hverandre.
Kort fortalt så er dette en film på 2 timer som jeg har ganske blandete følelser for. Jeg synes konseptet med at 24 ungdommer fra 12 til 18 år blir tvunget til å drepe hverandre til en står igjen, forran en hel verden som vitne på, er ganske kult.
Men jeg synes også mange av delene til filmen er noe toskete og irritable, og da tenker jeg i stor grad på mange av rollefigurene, samtidlig som dette er en slags sci-fiction-film i mine øyne!


© Bildet er tatt fra collider.com


© Bilde tatt fra andpop.com

Filmen nådde ikke til mine forventninger som i utgangspunktet ikke var så veldig høye heller.
Dette er heller en film for unge tenåringsjenter, enn for en morbid gutt som meg. For det er egentlig ikke noe særlig til action heller i denne, for det er også noe kjærlighet, og litt for mye for meg. I tillegg er det noe dialog, og bla bla bla.. Filmen skal få sin terning. Filmen var heller ikke veldig spennende, og jeg kunne svært tidlig gjette meg til sånn cirka hvordan den ville slutte! Typisk moderne drittfilm!

Jeg er ikke en fan av The Hunger Games, jeg er ikke fan av romanse på film, ikke fan av sci-fiction, og heller ikke fan av Stanley Tucci, og sist, ikke fan av filmer som i utgangspunktet er laget for ungdom, spessielt ikke viss de åpenbart er for jenter!


© Bildet tatt fra hungergamesdwtc.net

Det som for mitt vedkommende trekker litt opp er enkelte av filmens effekter, samt at skuespillerne leverer ganske så bra, med tanke på at de største rollene er nokså unge, og det beste av alt; Wood Harrelson fra blant annet zombiefilmen “Zombieland” er med, så da får jeg bare tåle tryne til ekle Tucci en stund, men selv jeg har mine begrensninger!

Terningkast

Vi reblogges!

15 kommentarer
    1. Har hørt en del om denne, men jeg har hverken lest bøkene eller sett filmen… Tror ikke jeg kommer til og gjøre det nå. Jeg liker ikke sånne klissete romantic-filmer jeg heller 😛 MEN jeg liker Sci-fi 😉
      Håper du får en kos lørdag 😀

    2. Det skrives ungdom ikke undom muhahah 😀 Hevnen er sweet! Har ikke sett filmen selv enda, men den minner veldig om en japansk(?) film jeg har sett en gang i tiden^^ Akkurat samme konseptet!

    3. Kjempebra anmeldelse! Og jeg er skikkelig storfan av The Hunger Games, men jeg likte begrunnelsen din godt, og jeg er enig i mye du trekker fram fra filmen :))

    4. Jeg har lest alle bøkene og jeg liker bøkene mye bedre enn filmen som har kommet, men jeg må si jeg liker filmen også. men, så er dette typiske ting jeg liker, haha. xD
      Alt av bøker og filmer/serier er så etter smak og behag. Forstår utrolig godt hvorfor du gir denne en 2’er, mens jeg ville gitt den en 4. 😛

    5. Hoho, har ikke sett denne ennå, men som jeg har forstått det, er det en amerikansk barnevennlig versjon av den japanske godfilmen Battle Royale. Når jeg leser dette, virker hele konseptet ekstremt likt. I Battle Royale blir 40 skolebarn plassert på en øy og tvunget til å drepe hverandre. Forskjellen er at det mer er en skrekk-effekt regimet bruker for å kontrollere folk, fremfor et realityshow.
      Kan anbefales om du liker noe sykt, og synes denne ble blodfattig og tam.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg