Sirisser på fôr

Da går jeg utifra at dere har sett videoen ovenfor, og jeg vil fortsette dette innlegget med noen fakta om sirissene! 🙂
Av arter har vi rundt 4000 typer sirisser i hele verden. Kroppen deres kan være mellom 5 og 50 millimeter og varierer mellom brunlig, brun-svart og mørk-grå når vi prater om farge.
Ikke alle sirisser har vinger, men hos de som har de er vingene gjerne godt utviklet og rekker helt bak på bakkroppen. Noen av de er vegetarianere og lever gjerne av planter og røtter, mens noen andre er rovdyr og spiser andre dyr eller insekter. Parringen oppstår helst i vegetasjon.

Hunnsirissene har en kraftig og lang eggleggningsbrodd, og egg legges som regel i fuktig jord, hver for seg eller enkeltvis. Akkurat som Belle (tarantellaen min) så går også sirissene i hudskifte når de vokser og utvikler seg. Og akkurat som Belle som også er ett leddyr så mangler også sirissene ett indre skjellet.
Da jeg var på dyrebutikken og kjøpte 2 stykker til i dag så fikk jeg vite av hun ene på butikken at jeg kunne avle sirisser selv om ønskelig, noe som da hadde vært billigere i lengden, så det tror jeg at jeg skal prøve på. Dersom det ikke vil ta for stor plass, må da helt sikkert ha et ekstra bur til de. Så, hvem vet, kanskje jeg får sirisser som fast “kjæledyr” også, i et eget bur? Som jeg og Belle kan dele på å spise i såfall, da jeg faktisk har lyst til å teste det!
I kina har de noe så sært som arrangerte sirisskamper, altså kamper hvor sirisser skal slåss mot hverandre, da særlig i Asia.

Sirisser kan forresten forekomme innendørs også i norske huslige hjem, så tadda! 😀

Enyway, en god helg er ønsket dere alle!
Vi reblogges!

9 kommentarer

Siste innlegg