DØGNRYTMEVALSEN – KJENTE TAKTER

Døgnrytmevalsen er en vals jeg har danset en god del på mitt glatte gulv nå.
Klokken er i skrivende stund seks minutter over seks og her har dere en som enda ikke har lagt seg, enda jeg tenkte det for… En stund siden. I stede ble det bare til at jeg logget av facebook, slo av pcen og slo PÅ Xbox360-maskina – Hvem gjør vel ikke det når de skal sove?

Så, med et håndfult gevær i hendene blir jeg sittende hjemme på min egen hybel og spille “Call of duty – Modern Warfare II”, det er ikke å legge seg, er det? Hva gjør så mannen som skal legge seg etterpå?
Jooo, han slår på pcen igjen og klikker seg innpå bloggen og finner en rekke hittil uoppdagede blogger som han (snakker om meg selv) kommenterer. Døgnrytmen har jeg igjen dumpet i en plastpose og kastet på en kornåker, som kråkene fritt kan hakke på om de ønsker det – Fritt fram!

Vel, jeg sitter og tenker… I løpet av en måned, hvor ofte er døgnrytmen min fucka egentlig? Jeg tror at jeg har rundt 4 tilfeller månedlig som tilsvarer rundt 4-5 hvor døgnrytmen er “feil”, altså hvor jeg er oppe om natta i stede for dagen.. Og det ødelegger jo for noen ting at jeg gjerne heller sover om dagen. Kanskje skal jeg oppsøke BUP og få stilt en Vampyr-diagnose?

Eller bare innse at jeg er et menneske med veldig lav moral om “normal” rytme og takt i døgnet?
Sliter du med døgnrytmen? Er det i såfall ofte, og hvor ille er det snakk om?

Vi reblogges!

12 kommentarer
    1. Min mann sliter med døgnrytmen, ( han har jobbet natt ) Eller, siste dag på Fredag, så nå begynner han på dagtid,og da blir dte vel gjerne håp om bedre døøgnrytme,og bedre søvnrytme..( Satser på det) 😉

    2. døgnrytmen min er fucka for tiden derfor begynte jeg med min kjære hjelpende tab igjen (den jeg fortalte deg om) det hjelper og jeg er uthvilt og sover godt. Prøv den. Om du er interesert kan jeg gi deg navn å sånn på den er en naturmedisin og ikke farlig. Inneholder bare det hjeren selv produserer for å bli trøtt å kunne sove.

    3. De heter Melatonin. Jeg fikk de av mamma jeg men tror du må ha resept fra legen men mulig ikke. Men går jo ann å bare høre med legen din om det:) kansje ho anbefaler noe annet også men disse blir du hvertfall ikke avhengig av og det er ikke direkte sovetab. Fungerer for meg hvertfall 🙂
      Kan skrive det jeg vet:
      Melatonin er et meget viktig hormon vi har i kroppen. Melatonin skilles ut fra epifysen som er en liten hjernestruktur som ligger dypt i hjernen. Denne strukturen inneholder mange viktige hormoner og styrer en mengde funkjsoner i kroppen. En av disse funksjonene er evnen til å falle i søvn. Melatonin kan tas i tablettform og kan rette på kroppsfunksjonene som er i ugale. Da vil stresset bli borte fra hode og kroppen. Det er bare små forandringer som skal til for at dette søvnhormonet forandrer seg og påvirker oss. Melatonin blir fort påvirket av indre stress i kroppen og ytre stress fra omgivelsene. Da vil ikke søvnhormonet oppføre seg som det skal og du sover dårlig.. Det anbefales å sove i et mørkt rom og om du våkner å må eks på do eller nå unggå mest mulig lys. Melatoninet blir større i mørkt rom og vil falle igjen i lyset.
      😉 håper det var til litt hjelp

    4. Catrine aka Cakki: Tusen takk for masse informasjon Catrine <3
      Hm, hvis jeg må ha legeresept på det først så er jeg litt usikker på om jeg tørr eller orker.. Har minimalt kontakt med leger og sånne folk.

      Og igjen, tusen takk for generell soveinformasjon! 🙂 Klem.

    5. takk 🙂 🙂
      mamma sa at man måtte ha resept på den, dessverre 🙁 men abefaler deg å skaffe de altså. men du bestemmer selv:) er ikke noe glad i leger å sånn selv jeg så skjønner deg!
      klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg