12 ÅRINGER BURDE IKKE HA BLOGG!

Aldersgrenser er noen gang bare tull, men mange ganger også en veldig god grunn for at de er der.
Blogg.no flyter av mindreårige som rett og slett er for ung til å ha blogg!

Nå er det sikkert mange som tenker at jeg skal ta opp det med mobbing og at mange unge er naive og har lett for å legge ut bilder, informasjon og andre ting som de vil angre på senere… Siden så mange andre har skrevet om det skal jeg heller skrive om en annen grunn til hvorfor foreksempel en 15 års grense på blogg.no hadde vært smart!


Bilde: funver.com

Jeg var nettopp inn på bloggen til ei jente som bare er 12 år. Hun hadde blåst seg opp over en videoblogg som en 20 åring hadde lagt ut for en liten stund siden.
I videoen sier han at jenter selv har skylden for at de blir voldtatt, og kaller jenter for dumme. Han sier også at det ikke er gutta sin skyld at jenter blir voldtatt, og han tar litt hardt i med tanke på at det er en 12 åring som har kommet over denne videoen.

Poenget mitt er at jeg som er litt eldre forstår hva han mente, og ser ikke på den 20 år gamle gutten som spessielt mannsjåvenistisk egentlig. Han minnet meg faktisk litt mer om meg selv, og jeg har ikke sett mye av denne guttens blogg tidligere, ikke før nå faktisk. Men for meg virket det som han brukte litt sterkt krutt for å få frem poenget sitt: At alt for mange jenter er veldig naive og faktisk på grensen av dumme, at mange jenter (som gutter og menn også) bør være mer forsiktig med drikking når de er ute, spessielt hvis de er alene eller med lite venner!

(Hvis du er så dum at du en sen kveld går alene, noe beruset og uten noe spessielt å forsvare deg med, så kan du like gjerne gå med en post-it lapp i panna hvor det stor “VOLDTA MEG!”, sorry jenter… Men mange av dere går rundt som et sexuelt og drita disneyland uten sikkerhetsvakter og sikkerhetskontroll for dere selv)


Bilde tatt fra: reece-eu.net

Dette var min oppfatning, og det jeg vil frem til her er at mange barn i foreksempel 12 års alderen er ikke gamle nok enda til å forstå sarkasme, ironi og slikt. For det finnes mange “ekstrem”-bloggere med store ord som mange kan føle er i grenseland, jeg anser meg selv som en slik blogger. Og jeg har fått bekreftet det igjen og igjen; de fleste barn under 15/16 år sliter med å forstå det som egentlig sies og menes, og tolker det veldig lett alt for bokstavelig!

Det er ikke lenge siden jeg så at min gode venn Daeva ble missforstått da mange trodde at hun faktisk bokstavelig talt hadde planlagt å havne i samme celle som Norges kjekkeste mann Anders Byhring Breivik. Noen nedvergende kommentarer kom inn, skal sies at det var ikke bare mindreårige, men folk over 20 også… Men tilbake til saken: Gutter og jenter, transvestitter og intetkjønn under 15 år: Hold dere til barne-tv, blogg.no er ikke noe for dere!

Før noen kommenterer: ja, det finnes barn under 15 som er langt mer moden og smartere for alderen også. Men i skrivende stund kommer jeg bare på ei jente som er 13 år, og hun er den eneste jenta i hele verden som jeg kommer på som er under 15 som godt kan fortsette å ha blogg! 🙂 Har skrevet om vedkommende to ganger før, og hun heter Ingeborg og er Stavangers søteste!


(Gir herved bloggen min mental 18-årsgrense, men 15 og 16 åringer som er litt smartere enn de andre i aldersgruppen kan få lov til å innom så lenge dere oppførerer dere pent 🙂 )
Bilde: tv2.no

Vel, da skal jeg ta frokost!
Og alle under 15 år: Jeg har ikke noe i mot dere, men dere er dessverre ikke modne nok til å ha blogg! Og det er av langt flere årsaker enn det lille jeg har skrevet ned nå!

God jul, gå hjem og pul i skjul! (Det gjelder helst ikke 15, 14, 13, 12, 11-åringer… men allle andre, som har lyst, vil ikke ha onkel politi på døra for å ambefale 11 åringer å knulle noen i ræva før jul…)

Vi blogges!


Enda en beskjed til alle barn (og voksne):
Det er på tide å kreve nye foreldre! Verken julenissen, påskeharen, Jesus, Gud, Max Mekker, tannfeen, Snehvit, jomfru Maria, Justin Bieber, Hanna MontanaTornerose eller Darth Wader eksisterer, alt er bare fake eller oppdiktete vesener for å suge pengekontoen til folk, for ikke å snakke om livene deres!
Men Satan derimot! Han leser dere jævlig godt fra akkurat nå!

29 kommentarer
    1. Syntes at ganske mange kan ta ting litt mer useriøst egentlig. Elelr om man er usikker, får man lese mer i bloggen til personen før man kommenterer noe surt.
      Hey, selv JEG, som mista kusina mi SIlje på Utøya, skjønte den fra Daeva.

    2. fuckdegselv.: Se der ja! Det gjelder å se mellom linjene og lese ting med flere ting enn bare hjertet, man skal også bruke hodet og øynene til å se budskapet som ligger bak bokstavene!

      Og spessielt unge folk sliter med å ikke ta alt så sårt og bokstavelig!

    3. Gode poenger – som jeg lett hiver meg på. Fordi jeg er eldre enn både tolv og trette og fjorten og femten. Dessuten, jeg er drit lei av å lese om kjøttkakemiddager.
      Skulle ikke tro det, men det du nevner angående voldtekt og det å kunne styre, kontrollere og ta vare på seg selv – stemmer. Faen.

    4. Veldig spennende blogg og innspill. I ditt siste innlegg må jeg si meg helt enig, Det er absurd at 12 åringer og barn som er yngre enn det og i det hele tatt skulle vært innvilget blogger i utgangspunktet. Tillater foreldre, bloggsamfunnet og samfunnet dette? Det skulle bare vært tillat under særdeles særskilte omstendigheter.

    5. Renate: Dessverre kan jeg ikke si meg uenig i mine egne utspill om å ta ansvar for sin egen sikkerhet, for mange som har blitt voldtatt og blir voldtatt i fremtiden har vært alt for dumme, naive og tatt alt for lite forhåndsregler! Men samtidlig så er jeg heller ikke på lag med de som begår voldtekter, bare så det er sagt!

      Men det er lov å tenke og faktisk drite i å drikke seg så full at man er helt forsvarsløs, da burde man i hvertfall hatt en litt mer oppegående og sterkere vennegjeng som holder øye med den det gjelder!

    6. Jeg er “bare” 12 år og blogger, det er vel en grunn for at blogg.no ikke har aldersgrense, mange har jo blogg bare for gøy som jeg, jeg syns jeg selv er moden nok for å ha blogg, det er bare å skrive et innlegg. 🙂 Og ironi og sarkasme forstår de fleste på 12 år!

    7. Helene Angell: Dere fleste tror at dere gjør det, men gjør det dessverre ikke. Beklager søte deg… Men de fleste på din alder er ikke moden nok til å egentlig forstå de fleste sarkastiske og eldre bloggerne her ute med sterke meninger.

    8. jeg kan slite med å ta ting for alvorlig, spesielt på enkelte temaer som voldtekt om misbruk. men igjen forstår jeg jo deg relativt godt. ja det har hvert tider jeg har himmlet med øynene og tenkt jaja, men jeg er jo her fortsatt…
      jeg har også sett at det er mange 13 åringer på blogg.no og hvert overasket. spesielt etter mange rare, uforståelige kommentarer på starten. jeg lurte en liten stund på om alle her tenkte som små barn, til jeg gikk inn å sjekket og så de var små barn. og uten om min lille historie er det lite ekstrem blogging på bloggen min.
      når det kommer til overfallsvoldtekter er jeg ikke helt enig med deg, jenter burde kunne gå nakene igjennom byen uten å bli voldtatt ( eller arrestert) om det var det de ønsket. men de jeg angrer etter en kveld med mye drikke, voldtektene skammer jeg med over ( som en jente, på dems vegne) det er forskjell på å angre eller ikke huske, enn det er å si nei ( og sloss mot)
      viktig med den lille kommentaren nederst, noen kunne jo ha tatt det bokstavlig og ringt politiet 😉

    9. Javel,men det vet nok de som faktisk er tolv best selv. 12 åringer legger ikke ut naken bilder heller.. Men du kan jo ikke bestemme om folk er modene eller ikke. Hva er så “umodent” med min blogg da..?

    10. Helene Angell: Akkurat nå kommer du jo med enda flere beviser på at mange 12 åringer ikke burde ha blogg.
      Jeg bestemmer ingen ting, jeg bare skriver det som er mine meninger. Din blogg? Jeg har ikke sett på din blogg, og jeg har ikke sagt at det er noe umodent med din blogg! Du ser ikke poenget!

      Poenget er igjen at dere fleste under 15 er ikke modne nok til å forstå, og det poenget er du faktisk med på å styrke, få moren din eller faren din til å lese din kommentar og deretter min så kanskje du får vite hva jeg mener!

    11. jiiji: jeg syns alle skulle gått nakne over alt om de ville det. men det har jeg ikke skrevet om denne gangen! ja, alle burde gått nakne uten å bli voldatt eller arrestert!

      Men det er ikke det jeg har sagt noe om!
      Det jeg ber folk om er å ta ansvar for seg selv, og med det mener jeg å gå sammen med gode, trygge venner, og mange bør drikke mindre hvis de er alene eller sammen med få!

    12. Greit, jeg er 14 år og blogger. Jeg er enig i noe av det du skriver, men ikke alt. 12 åringer som blogger, som skriver hele adressen sin, tar bilde av huset utenfra osv burde ikke blogge, men om de faktisk klarer å tenke LITT lenger enn som så, da er det greit.Det er mange som går hele livet uten å forstå ironi, og det er mange på 12 som skjønner det, så det er ikke alltid alderen det går på. En 14 åring kan være mye eldre mentalt enn en 20 åring!
      Syntes ikke dette med voldtekt har så veldig mye å si med blogging da, men må si meg enig med poenget ditt!

    13. Helene Angell: Igjen så bekrefter du bare flere av mine meninger og poenger. Jeg har ikke noe i mot at 12 åringer blogger, men jeg skriver hvorfor jeg mener at mange av dere ikke burde hatt det!

      Poenget mitt er at jeg mener IKKE nødvendigvis alle 12 åringer, men dere fleste! Og du har nettopp bekreftet at du er en av de 12 åringene som dessverre tar ting for bokstavelig, og lager for stor sak ut av småting 🙂
      Nettopp sett på bloggen din, den skal du ikke slette. Du har en god blogg, og du skriver godt. Men du har tydelige småproblemer med å tolke meg rett og da har du også problemer med å tolke en god del andre.

      Men det at du har egen blogg syns jeg er positivt fordi du er en av få barn som faktisk blogger modent. Det er forskjell på å ha en moden blogg, og å lese andres blogger med åpent sinn!

      Og når jeg skriver Sinn mener jeg ikke å være sinna, men å forstå ting, hva folk EGENTLIG mener! 🙂

    14. jeg forstår hva du mener og ja det er mye kvinner kunne ha gjort for å “redde” seg.
      men i mine øyne er overfalls voldtekter utilgivlige, samme hvorfor. for selv om kvinner kan være lette mål må det være noe alvorlig galt med mannen som gjør det.

    15. MALIN: Hvis du har lest alt jeg har skrevet med åpent sinn så har du kanskje fått med deg alerede at jeg ikke mener ALLE under 15 år, men mange av dere? 🙂
      Noen av dere er som sagt modne nok til å forstå mer enn andre, det er forskjell på alle, og ja noen er mer modne for alderen enn andre!

      Det med voldtekt var bare for å dra frem et eksempel på en historie om en 12 åring som sliter med å forstå ironi og budskap.

    16. jiiji: Helt enig, og det er ikke noe annet enn det du skriver nå jeg mener heller! Voldekter er helt utilgivelig! Og samtidlig burde mange tatt flere forhåndsregler når det kommer til å forsvare seg og krympere sjansen for å bli overfalt/voldtatt.
      Helt korrekt!

    17. Kunstner Catzy Munster: Slettet facebook-profilen min for snart to måneder siden jeg (den brukeren som kaller seg Aylar Von Kuklinski med Marilyn Manson-bilde er falsk og opprettet av noen som vil irritere meg, uten hell…) så det helvete slipper jeg 🙂

    18. randomcaps: Kan jo bare unngå å svare på kommentarer til enkelte som tydelig er enten for unge eller ikke mentalt oppegående nok, hvis det er det du mener med å “stenge ute”..

      Men syns det blir litt feil også. Utestenging er jo mobbing…

    19. Jeg leser en blogg som en 14-åring har laget. Hun har blogget siden hun var 12, men hun har et helt spesielt skrivetalent. Ellers slumper jeg ofte innom blogger av små “drittunger” som ikke skriver rent, og legger ut webcam-bilder i kjipe klær, som de kaller for kule. Da blir jeg faktisk litt irritert. Og når innleggene ikke inneholder noe annet enn “mobbing er domt” punktum, blir jeg så til de grader provosert. Hva tror de at de skal få ut av det? Man må nesten utdype meningene sine litt, og dessverre har barn en tendens til å tenke litt mindre dypt enn oss eldre. Jeg skal ikke gre alle 12-åringer over samme kam, men jeg liker vanligvis ikke slike blogger.

    20. Jenny: Nei, man skal som sagt ikke gre alle 12 åringer og andre under 15 år under samme kam. Men veldig, veldig mange er rett og slett for umodne, uutviklet og ikke smarte nok til at de bør ha blogg.
      Takk for alle flotte kommentarene Jenny 🙂 Du blomstrer!

    21. Datteren min på 8 har blogg. Hun er veldig flink til å skrive og uttrykke seg. Men både jeg og pappaen har full kontroll på hva hun skriver, legger ut og hvem hun har som venn. Hun leser kun bloggene til sine venner og legger til venner som er mellom 8 og 13. Men som du sier, det er stor forskjell på barn og ikke minst foreldrene.

    22. Kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg har kommet over blogger til 12-14 åringer som har lagt ut litt vel dristige og alt for på kanten bilder av segselv som er alt for lette mål for pedofile og voldtektsmenn. Alle bildene man legger ut på nettet har man ingen garanti for, og alle kan enkelt stjele de bildene og publisere dem videre i andre kretser. Jeg har også sett dem tøffe og kjekke seg, opphisse seg over de minste små ting og rett og slett oppføre seg som en gjeng drittunger som prøver å være voksne.
      Jeg synes selv at unge mennesker, både jenter og gutter burde holde seg borte fra slike typer nettsteder, også Facebook inntill de fyller 16 og er over den seksuelle lavalder.

    23. Nei, det er sant. Men reglen for mine barn er at de aldri innleder kontakt med noen på et nettsted,enten der er på NRK super (barnekanal) eller andre steder. Vi har åpen logg og følger nøye med.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg