SPILLEFILMEN OM 22. JULI (UTØYA-MASSAKEREN)


(Personlig syns jeg det er verre at norske medier legger ut bilder av ekte døde kropper fra tragedien som dette, enn at en fyr i Usa lager spillefilm om tragedien alerede nå! Hvor er moralen, hvorfor er filmen om Utøya så mye verre enn disse bildene?)
(bilde tatt fra: http://www.sagat.no)

Mulig at noen kan komme til å hate meg eller misslike meg mer enn det som alerede gjøres nå, men har likevel tenkt å legge inn noen ord om noe en god del andre bloggere har tatt opp den siste uken. Nemlig “Utoya Island”, den amerikanske spillefilmen om hendelsene som skjedde på Utøya i vårt eget land Norge, den 22. juli i år.

Selv har jeg ikke sett filmen, og jeg skal ærlig innrømme jeg syns det er lavmål at dette er en amerikansk produksjon, som til og med skjer mer ut som en billig splatterfilm, enn en dokumentarfilm som foreksempel “Max Manus” var om 2. verdenskrig.
Har sett småklipp og teaser på youtube, og jeg kan ikke helt klare å la meg inponere. Skuespillerstaben ser noe billig ut, effektene og hele filmen egentlig, ser nesten ut som et videregåendeprosjekt, men jeg ser også positive sider som kan komme med at denne filmen lages, uansett!

Skal igjen gni det inn at jeg hadde foretrukket helst at denne filmen ble laget av norske folk med mer kunnskap enn amerikanerne har om hendelsen, men likevel tror jeg faktisk det kan trekkes ut positive sider ved at denne filmen lages av amerikanerne når den først skal lages nå. For det første vil det alltid være folk som syns at dette ville vært en veldig sår og vond film uansett om den ble laget av norske folk i Norge, eller amerikanere i Amerika, uansett om den ble laget alerede i år, eller om den kom om 10-30 år.

Syns egentlig det er noe uklokt og grådig gjort at denne filmen kommer nå, og jeg kan egentlig ikke skjønne timingen, men likevel når det først skal lages så tidlig som nå, så tror jeg likevel det er en fordel at den IKKE spilles inn i Norge, for da ville den blitt ekstra sterkere og vondere for de som er mest pårørt, og de det gjelder mest i denne saken.
Det er ikke en stor hemmelighet at jeg personlig tror at skaperen mildt sagt driter i dette, men at det er mest fordi han faktisk så tidlig hvor stor oppmerksomhet dette ville få, og hvor mye han egoistisk sett selv vil tjene på oppmerksomheten, på godt og vondt. Men igjen; når det først lages en film så umenneskelig tidlig som det er gjort i dette tilfelle, tror jeg det er best at den ikke spilles inn i Norge, i nærheten av norske folk, som er naturligvis mest såre på dette temaet siden det faktisk skjedde i Norge, dette året.

Det er også det eneste positive jeg har å si om denne filmen, kan legge til at jeg kommer til å bruke penger på filmen, og at den kommer til å havne i filmsamlingen min så fort den eventuelt vil bli utgitt. Men det er først og fremst for at jeg selv ønsker å ha argumentene på plass, når det gjelder å faktisk mene noe. Det kan jo hende at den ikke er så ille og latterlig som jeg tenker og tror akkurat nå, men at det kan dukke opp overaskende gode ting for at den faktisk ble spilt inn nå. Vi vet jo ikke, og vil ikke dømme den, før jeg har sett den selv. Sårt vil det være uansett! Kall meg gjerne kald, men jeg kommer faktisk til å kjøpe denne filmen, for å i hvertfall ha noen meninger før jeg eventuelt fordømmer den og hater den 😉

Her kan dere se intervju med skaperen av Utøya filmen, syns faktisk som han sier at det er verre at media viser bilder av virkelige døde kropper, enn at denne filmen kommer!

Ønsker alle sammen en riktig god og fin onsdagskveld, til alle sammen!
Vi blogges!

5 kommentarer
    1. Jeg kunne også tenkt meg å se filmen, selvom jeg mener akkurat det samme som deg -for tidlig, for amatørmessig, men bra det ikke var nordmenn som spillte.
      Kanskje en norsk reggisør hadde vært noe, selvom skuespillerne og stedet var et annet sted.

    2. Natalie: Helt enig med deg Natalie! 🙂 Syns uansett at vi ikke trenger å tvinge noen til å fjerne klippene fra youtube, er etter mitt syn verre med at Norge legger ut bilder fra EKTE lik fra tragedien… Det hadde jeg reagert sterkere på, enn denne filmen tror jeg om jeg hadde vært en av de pårørende.

      Men folk er forskjellige, og godt er det.

    3. Eneste grunnen til at jeg støtter faktumet at det blir en spillefilm ut av dette er fordi at Anders Breivik var stolt rasist og nasjonalist – og mediene trenger å fylle skjermene med nettopp dette så det kan komme lærdom av det.
      Amerika skal blande seg inn i alt, i Inglorious Bastards er det jo Amerikanerne som dreper Hitler, hahahaha. Need i say more?

    4. Daeva Tollnes: hehe, sant det.. har den filmen selv, og akkurat den likte jeg, selv om det var litt for lange og mange samtale-scener i den, Inglourious Bastards altså. Akkurat den filmen likte jeg!

      Ja, typisk amerika å være best i alt, og at de samtidlig skal legge alle fingrene sine inn i alle hull og alt annet som er. Er liksom ikke noe de ikke skal la være å blande seg i. Det har du rett i.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg