LIVING WITHOUT MONEY

Tenk dere det. Å leve et helt liv uten penger.
Umulig! Eller, lar det seg faktisk gjøre?

Jeg har nettopp sett en dokumentarfilm på dvd som jeg lot meg fasinere meg sterkt av. “Living without money”, en dokumentarfilm som er produsert av en venn av meg, Jan Dalchow, som blant annet er kjent for å ha voiceover-stemme på diversje tv-reklamer, også videre, i tillegg til at han har stemmen som “fortelleren” i reality-serien “Robinsonekspedisjonen” på Tv3.

Men nok om det.
“Living without money” handler om en kvinne på nesten 70 år, Heidemarie Schwermer. Heidemarie har levd uten å penger i 14 år, noe jeg personlig har kjempestor respekt av.
For 14 år siden kvittet hun seg med absolutt ALT hun hadde, også huset sitt.

I dag lever hun, og noen venner på felleskap, kjærlighet og vennskap. Tre gode ting, som penger har en alt for lei vane til å stjele oppmerksomheten fra.

Når hun trenger mat skaffer hun seg mat ved å tilby å gjøre opp for seg med foreksempel en tjeneste, eller at hun får byttet ut noe hun har. Først tenkte jeg, dette vil hun slite med, dette vil ikke hun klare, også videre.

Men der fant jeg igjen ut, at jeg hadde tatt feil av verden. Saken er, hun har fått det til! Er en scene hvor hun blant annet trenger mer brød, og da tilbyes det blant annet vasking av butikken, at hun leverer produkter for butikken også videre. Og saken er, de har brød til overs, som hun fikk! På den måten har denne fantastiske 70-åringen levd nå i 14 år. Og jeg må nok en gang si det, jeg elsker dette eksperimentet, som hun faktisk har lykkes med i såpass lang tid, med litt hell og lykke på veien.

Dessverre har hun som mange andre som velger å gå sine egne velger, tenke nytt og leve anderledes, blitt møtt med mye skeptiske spørsmål. Hun utaler at det føles frustrerende når folk ikke forstår henne, hvorfor hun gjør dette, og tror hun er gal også videre. Har sagt dette i så mange andre sammenhenger før, hvorfor er man gal bare fordi man velger å gjøre noe anderledes, som folk flest ikke tørr? For det er det som er faktumet! Vi aller fleste i verden lever av penger, vi kjøper maten vår, vi betaler regninger, vi kjøper klær og slike nødvendige ting. I tillegg har vi aller fleste den vane å kjøpe mer enn vi trenger. Mange i Norge har flere datamaskiner, mange har mye flere sko enn de trenger, også videre. Vi skal stadig ha mer.

Vil veldig gjerne sitere noe Heidemarie sa i filmen:
“Jeg vil ikke ha 20 par sko, jeg vil ha 3. Ett par inne sko, ett par utesko, og kanskje et par finsko til spesielle anledninger!”.

Genialt å si, og jeg må igjen få understreke det! Jeg missunner denne kvinnen! Jeg er som dere fleste andre, jeg får inn en viss som på kontoen min i måneden, jeg betaler leie av der jeg bor. Jeg kjøper mat, drikke og klær for penger, alt for ofte mye mer enn jeg faktisk TRENGER! Og generelt bruker også jeg alt for mye penger på unødvendigheter.

Jeg skulle ønske jeg var med som denne kvinnen. Hun bruker så vidt noen kroner på å reise innimellom, men alt annet gir hun bort til som trenger pengene mye mer enn hun selv.

Heidemarie bor ikke på gata, hun har heller ikke noe hjem, men hun reiser litt hit og dit som regel gratis, og får bo hos andre. Venner, og fremmede, som er meget gjestfrie, tar henne inn og lar henne bo helt gratis, uten å kreve noe tilbake, men likevel er hun meget villig til å hjelpe til hvis det er noe de trenger hjelp til som foreksempel vasking, eller andre ting hun kan gjøre til gjengjeld.

Etter å sett denne filmen vil jeg nå råde alle sammen til å ta dere tid i 52 minutter, og se denne dokumentaren. Etter min mening får hun og filmen frrem et veldig godt poeng om at verden faktisk kan klare å leve helt uten penger. En verden uten penger, griskhet, krav til gjengjeld og at folk syter fordi de enten har alt for mange regninger å betale, eller fordi de i verste fall har mye fra før og vil ha mer, det er en verden jeg er lei av, og helst skulle vært foruten. Skulle som Heidemarie, ønske at verden heller kunne leve på vennskap, deling og kjærlighet. Penger, gjeld, og mer, er noe jeg er utrolig lei av å høre om.

Vi har klart å leve uten penger før, og jeg er helt sikker på, at med litt tid, så ville også folk i dag klare det, bare det hadde blitt en realitet først, og sakte, men sikkert mer og mer en vane.


(Dette er Heidemarie Schwermer, en 70 år ung kvinne som etter min mening er en utrolig sterk, kjærlig, varm, nyskapende, original og flott person!)
(Bildet er opplastet fra livingwithoutmoney.org)

La meg helt til slutt legge til noe jeg husker meget godt fra min favorittegneserie Nemi.
Norge er det rikeste landet i verden, samtidlig er vi nummer to på selvmordsstatistikken!
Vi har det så godt, at det er synd på oss, og det er en tanke jeg syns flere bør ta seg tid å tenke på!
Å kvitte seg med våre selviske og avhengighets-følelser er ikke lett, men det er mulig! 🙂

Avhengighet har dessverre flere dårlige sider, enn lyse, i mitt syn.

Vil nok en gang ambefale ALLE til å se denne filmen. Filmen, samt mer informasjon om den kan dere lese her!

Ønsker alle sammen en riktig flott natt. Ta godt vare på dere selv, dere er utrolig verdifulle mennesker alle sammen, ingen av dere har noen grunn til å misslike dere selv. Dere er alle sammen perfekte, på deres egen måte!

Og husk, som Vazelina Bilopphøggers synger; “Det beste i livet er gratis”: (og det er jammen meg sant 🙂 )

Klem fra meg, vi blogges!

7 kommentarer
    1. penger betyr ikke alt her i livet. men vi trenger penger for og overleve. jesus vil at vi skal ha penger, det har han sagt selv i bibelen. han vil at vi skal ha det i aboundance. du kan ikke hjelpe andre mennesker financialy uten penger. gud vil at vi skal ha penger for at vi skal ha det bra og for å kunne alltid hjelpe andre mennesker.
      😉 kinam.

    2. Tusen takk kjære vennen min for alle de flotte ordene i kommentaren din:):)
      Du er en kjempegod venn:)
      Men du har en flott blogg med masse interessante innlegg som du skal være stolt av!!:):)
      Som dette innlegget ditt her.
      Flott innlegg og skulle ønske det der lot seg gjøre, men har veldig liten tro på at det kan bli sånn, enkelte mennesker kan nok får det til men ikke et helt samfunn…desverre…
      Da var det svaret på støvlettene:
      De røde var dyrest, ca 1200 kr.
      De sorte med spenner og de med hodene ligger på ca 500 kr.
      Skikkelig kule iallefall:)
      Ønsker deg en kjempeflott helg:)
      Mange klemmer fra søster Mira:):)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg