Why 13 Reasons Why?


Bildet er tatt fra: studybreaks.com

I løpet av den siste måneden har jeg sett intet mer enn hele TRE sesonger av Paradise Hotel Norge, dvs. de tre sesongene man kan se UTEN noe reklame som betalende medlem på viaplay.no. Men i går når jeg omsider fikk sett ferdig sesong 10 gikk jeg plutselig tom for reklamefrie Paradise-episoder. Noe som igrunn passet meg helt fint da jeg merker jeg er litt lei akkurat nå. Jeg syns fortsatt det er gøy å stalke enkelte deltakere og sånn, men jeg er litt lei av at det så og si nesten bare har vært Pærra jeg har sett på når jeg først har sett på noe i den siste tiden.

.. Så i kveld bestemte jeg meg for å se første episode av 13 Reasons Why, sesong 2. Men allerede nå lurer jeg på om det er noe jeg skal gidde å fullføre. Og hvis jeg kommer til å gjøre det, hva vil isåfall være grunnen? Først av alt.. Jeg er en av de som mener at mange faktisk kan ha godt av denne serien. Det er en rekke foresatte der ute som kan få øynene åpnet opp litt, bli litt mer beviste på hvordan det er å være ung i dag. Og så ser jeg for meg at det er en del som sliter med et eller annet som kan finne en slags trøst i denne serien, få en slags bekreftelse på at man ikke er alene. Ja, også mener jeg også at serien generelt kan bidra til å gjøre folk mer bevisste på hvordan enkelte handlinger og ORD faktisk kan påvirke andre, både i negativ og positiv forstand.


Bildet er tatt fra: hofmag.com

Og ja.. Jeg sitter her og tenker nå.. Hvorfor skal jeg se sesong 2 av 13 Reasons Why? Er jeg en forelder? Nei. Går jeg på skole eller noe sånt nå? Nei. Blir jeg mobbet eller trakassert av noen? Ikke som jeg vet. Har jeg nylig blitt det? Ikke som jeg vet. Anser jeg meg selv som et dårlig menneske som trenger en oppvekker sånn at det ihvertfall er et lite håp om at jeg får gått litt inn i meg selv og revurdert en del ting i livet? Vel.. Jeg er absolutt ikke perfekt, men akkurat når det kommer til hvordan jeg oppfører meg ovenfor andre så TROR jeg ihvertfall at jeg ikke har noe å ha dårlig samvittighet for. Og om så var er jeg litt usikker på om 13 Reasons Why “forandrer” meg mer enn det første sesong eventuelt var i stand til.

Og helt, helt ærlig. Årsaken til at jeg så første sesong er først og fremst fordi jeg er veldig opptatt av blant annet tv-serier og film. Første sesong av 13 Reasons Why var på et tidspunkt noe “alle” snakket om. Og sånn sett en serie jeg da naturligvis ble veldig nysgjerrig på og følte at jeg “måtte” se, bare for å ha sett den, sånn at jeg kunne danne meg en mening om den. Og det gjorde jeg. Jeg likte serien, jeg koste meg ikke med den, men jeg syntes at serien tok opp en rekke viktige tema på en god og modig måte. Så.. Jeg har med andre ord sett 13 Reasons Why. Første sesong.. Men hvorfor skal jeg egentlig se sesong 2?


Bildet er tatt fra: scatteredquotes.com

Her og nå er det i grunn bare EN eneste grunn til at jeg har litt “lyst” til å se andre sesongen, og det er ene og alene fordi jeg har lyst til å se en av guttekarakterene få sin lenge etterlengtede straff. Eller med andre ord: den eneste grunnen til at jeg er litt keen på å se sesong 2 er rett og slett på grunn av et viss hat. Og det mener jeg personlig er et litt feil utgangspunkt for å se på en serie, ihvertfall når det står der som det eneste. Så, ja, nei.. Når alt kommer til alt bør jeg nok bare la denne serien ligge. Jeg har sett sesong 1, jeg likte den sesongen ganske greit. Men av forskjellige grunner jeg ikke har klart å samle opp tretten stykk av (enda), så ser jeg altså ikke det store poenget i å se ferdig sesong 2.

Skal DU se andre sesong av 13 Reasons Why?


#13reasonswhy #netflix #serier #serie #binge #selvmord #voldtekt #mobbing #depresjon #angst #sosialemedia #frykt #drama #samfunn #skole #tanker #uthenging #paradisehotel #selvskading

11 kommentarer
    1. Sesong 1 handler om kassettene i hver episode, noe som gjorde at den er grei å følge med på.Sesong 2 handler om rettsaken og hvordan den påvirker alle. Eneste spennende her er vel hvorvidt personen blir straffet eller ikke.Iallefall de 4 episodene jeg har sett, men den er vanskeligere å ta tak i. Litt om alt, her og der. Min mening er at sesong 2 er en flopp,kun laget for å fore mere av kaka fra sesong 1. Men skal vel se den ferdig for å se om det kommer noen store overraskelser, noe jeg tviler på. Sesong 1 er og blir den beste, no doubt.

    2. Jeg ble ferdig med sesong to av 13 reasons why i dag. Så alle episodene i løpet av gårsdagen men sparte den siste til istad. Det har ikke vært én episode jeg ikke har grått under, og jeg er evig glad for at denne serien faktisk ble laget. Jeg synes skuespillerne er insane flinke til å faktisk sette seg inn i og spille rollene som offer og overgriper bra. Majoriteten av skuespillerne er født i 1997 og oppover. Det imponerer meg stort. Jeg tror mange har godt av å se serien, ikke bare om man er en forelder, en jente eller gutt som sliter selv, en lærer osv, men folk generelt. Selvom man teknisk sett vet at noen handlinger og enkelte ord kan såre så kan man nesten aldri forutse hvor MYE det kan såre. Og denne serien er en fantastisk påminner om akkurat det. Noen kan ta noe helt ok, mens andre kan bli knust av det. Dét er viktig å huske på.

    3. Tom Kristoffersen: Stemmer bra det! Ble (som jeg har skrevet om i et helt nytt innlegg postet nå nettopp) til slutt så jeg sluuuukte et par episoder til etter midnatt i natt, og, vel.. Nå har toget omsider skiftet spor, for å si det sånn, hehe.

    4. Padmé Sophie: Skjønner 🙂 Jeg har fortsatt til gode å trekke på tåre-båndet av 13 Reasons Why. Foreløpig er har det ikke vært noe i denne serien som har “tatt meg” på den måten.

      Veldig enig i at skuespillerne i denne serien er flinke. Og for å si det sånn: det er nok flere av de vi kommer til å se og høre mye av fremover. Det kan jeg så og si vedde kragebeinet mitt på.

      Enig i at denne serien er viktig, men når det er sagt så er det ikke derfor jeg ved midnatt valgte å fortsette. For jeg gidder ikke å bruke tiden min på viktige ting pga viktigheten ved de, men først og fremst pga underholdningsverdien. Jeg har fremdeles et perverst forhold til det mørke, noe jeg glemte litt da jeg skrev dette innlegget i går fordi jeg blant annet så og si har bodd på Paradise Hotel i en måned nå, men i natt kom jeg omsider på det igjen xD

    5. Det er vel forsåvidt ofte sånn at jenter er mer … lettrørte enn gutter? På generell basis, ikke nødvendigvis alle liksom. Og nå er jeg i en periode hvor alt egentlig er veldig tøft og jeg har vært ekstra sårbar på literally alt siden bestevenninnen min døde. Så dét kan være en forklaring haha. Griner jo bare av å lese hva en bok handler om lmao.
      Dét håper jeg iaf! Hun som spiller Hannah har jo aldri spilt i noen ting før. Tror det var noe om at hun meldte seg på audition for morro skyld eller noe lignende.
      Det er jo egentlig greit at alle er forskjellige. Liksom sånn med det at du ser på viktige ting om du finner noe underholdningsverdi i det, mens jeg ser på viktige ting fordi jeg synes det er viktig. Hadde vært litt kjipt om alle så på akkurat det samme av akkurat den samme grunnen og mente det samme om det XD Jeg for eksempel har aldri sett på Paradise og kommer nok heller aldri til å gjøre det hahah xD

    6. Padmé Sophie: Det kan tror jeg kan stemme veldig godt. Men apropos: Jeg har felt et par tårer et par ganger av serier og film jeg også. Men ikke av 13 Reasons Why, sånn foreløpig. Men åpningsekvensen til Toy Story 3 derimot! xD Og da mener jeg åpningsekvensen, og ikke sluttsekvensen som jeg har forstått at en del andre heller har litt trøbbel med når det kommer til slike vannlekkasjer. Trist å høre om bestevenninnen din – kondolerer så masse :/

      Hehe, apropos Hannah, og forsåvidt de fleste av de andre skuespillerne i serien. Jeg tenkte på dette i går, at en av grunnene til at serien har blitt såpass elsket for så mange nok blant annet er at mange av skuespillerne er folk vi ikke forbinder med noe særlig annet enda. Så sånn sett tror jeg det er bra at det ble hun det ble som fikk rollen som Hannah, og ikke Selena Gomez, f.eks. For det tror jeg ville dempet den effekten serien har for en del folk, en del hakk, for å være helt ærlig, at det ville vært litt mer distraherende på et vis.

    7. Åh haha, vet om en del som har felt tårer under Toy Story-filmene as! Takk..
      Det er veldig sant, og noe jeg ikke har tenkt på i det hele tatt, haha! Morsomt du nevner Selena Gomez da, med tanke på at det er hun som har vært med å laget den XD Med mindre det var akkurat derfor du nevnte henne da, selvfølgelig 😛 Netflix har en “Behind the scenes 13 reasons why” eller et eller annet sånt hvor hun snakker :3

    8. Padmé Sophie: Det kan jeg tro på.

      Jeg er veldig, veldig klar over at det er Selena som ihvertfall i ganske stor grad står bak denne serien. Og faktisk var det også i starten snakk om ihvertfall at hun skulle spille Hannah. Men som sagt: litt glad for at det ikke ble realitet. Jeg er ikke en av de som hater på Selena, så det er ikke noe sånt. Men generelt så har hakket mer ukjente skuespillere en større fordel enn veldig kjente mennesker har når det kommer til å gjøre en større suksess med forskjellige roller i film og tv, noe som f.eks er en av grunnene til at Skam ble såpass populært som det ble blant folk og fe.

    9. Ååh, at hun var tenkt til rollen visste jeg ikke! Men er veldig enig med at det er kult og bra at det er mer ukjente skuespillere som spilte i denne serien. Jeg har seriøst absolutt ingen mening om Selena Gomez haha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg