Jeg ELSKER Rita!


Bildet er tatt fra: Tv2 Danmark.

Jeg har en aldri så liten kunngjøring å komme med, og jeg har denne gang ikke tenkt å gå rundt grøtfatet med en unødvendig lang innledning så derfor hopper jeg bare rett i høyet med det samme: Jeg er forelsket. Ja, dere leste helt riktig, jeg Aylar Von Kuklinski har nok en gang gått hen å forelsket meg. Og denne gangen har jeg valgt å gi en del av mitt hjerte til en danske, nærmere bestemt den noe utradisjonelle lærerinnen Rita fra tv-serien med samme navn.

Og hvordan skjedde så dette? Jo, nå skal dere høre.. På tirsdag befant jeg meg nok en gang i den situasjonen at jeg hadde ordnet meg noe mat, men at jeg hadde “ingenting” å se på. Så da gikk jeg først inn på Tv2 Sumo forså å bla meg litt frem og tilbake der, og bestemte meg så for å gi den amerikanske komediefilmen “Bad Moms” en sjanse. Men nå er realiteten en gang den at Sumo går litt tregt for tiden. Ting har en tendens til å fryse litt opp, samtidig som bildekvaliteten fra tid til annen bestemmer seg for å gå litt rundt i tåken.. Er sånn passe lei av det nå.. *kremt, kremt*

Enyway! – etter at jeg til slutt ga opp Tv2 Sumo (sånn der og da) så bestemte jeg meg for å heller sjekke ut hvor landet ligger hos Netflix for tiden. Og HELDIGVIS så ser det ikke ut som Netflix har de samme utfordringene som det Sumo nå har. For da “Bad Moms” på Sumo ikke funket sånn veldig bra bestemte jeg meg omsider for å finne ut om den danske drama/ komedie-serien “Rita” på Netflix (note to myself: Jeg tror folk har fått med seg det nå..) kunne være noe for meg, og for å si det sånn: jeg ELSKER Rita! <3


Bildet er tatt fra Tv2 Danmark.

I skrivende stund har jeg akkurat sett ferdig episode fem fra sesong 1. Og jeg kan ikke gjøre annet enn å bare ta av meg headsettet for alle de flotte menneskene som har bidratt i å produsere denne serien. Først og fremst er dette en serie som er UTROLIG GODT skrevet. Her snakker vi virkelig om en serie som tør å ta opp en del ukoselige og sårbare tema på en ordentlig, hjertevarm og seriøs måte, SAMTIDIG som den også mestrer å være underholdende i samme slengen.

Også føler jeg at jeg nå også må gi noe cred til de fantastiske skuespillerne, og da særlig til den fantastiske Mille Dinesen som etter min mening ER(!) Rita. Nå vet jeg forsåvidt fint lite om til Mille Dinesen annet enn at det altså er hun som spiller Rita i denne serien, så for alt jeg vet kan det hende at hun i virkeligheten er den rake motsetningen av sin rollekarakter, og hvis DET skulle være tilfelle, ja da er hun I HVERTFALL en fantastisk skuespiller. For det skal en del til å spille en rolle SÅ innmari troverdig, tenker jeg.


Bildet er tatt fra: Tv2 Danmark.

Men, tenker noen av dere sikkert nå, HVA er det med Rita som gjør at jeg digger henne sånn? Vel, for det første så sier hun akkurat hva hun mener. I stede for å si det hun tenker at folk vil høre så velger hun heller å si ting som de er. Og særlig i en verden hvor det nå virker som de fleste nesten ikke gjør annet enn å si og “mene” som “alle andre”, fordi det til syvende og sist virker tryggest, så vil jeg bare få sagt at jeg syns det er UTROLIG befriende når jeg først “støter borti” noen som gjør det stikk motsatte: Noen som tør å tenke selv. Noen som våger å skille seg ut. Noen som våger å være litt politisk ukorrekt. Noen som ikke dømmer andre utifra verken sine egne, eller andres fordommer. Og akkurat et slikt vesen er altså Rita.

På flere måter sitter jeg nå og tenker at jeg og Rita har en del til felles. SAMTIDIG som jeg også fra tid til annen tar meg selv i å tenke at jeg skulle ønske at jeg var litt mer lik henne enn hva jeg føler jeg er i dag, litt paradoksalt i grunn da “Rita” altså er en serie som i veldig stor grad handler om det å nettopp være seg selv.. Men altså. Bare for å få sagt det også: Jeg er veldig fornøyd med å være Aylar Von Kuklinski. Til syvende og sist ER jeg allerede den jeg nå vil være, altså meg selv. Men det jeg mener er at Rita har en del egenskaper, og en del mot, som jeg forsåvidt også har NOE av, men som jeg skulle ønske at jeg hadde enda MERE av. Altså, det er et par sider og egenskaper i meg som jeg skulle ønske var enda litt sterkere enn de allerede er per her og nå.


Bildet er tatt fra: Tv2 Danmark.

Så ja, da har jeg vel fått fortalt dere det jeg ville fortelle dere i kveld, og vel så det egentlig. Jeg har nylig begynt på den danske tv-serien “Rita”, og jeg angrer på ingen måte at jeg omsider ga serien en sjanse. Det er en VANVITTIG bra serie med god humor, en rekke interessante situasjoner som jeg er overbevist om at vi alle kan kjenne oss igjen i enten man er 15, 30 eller 80 for den saks skyld. En serie som jeg helt alvorlig mener har noe for alle og enhver, selv om den dog kanskje ikke er noe for alle og enhver. Men hva er vel det?

Flere som liker Rita? 😀


#rita #tv2danmark #netflix #tv2sumo #danmark #dansk #politiskukorrekt #fordommer #mobbing #skole #samfunn #tvserie #serier #mot #selvstendighet #tenkesjæl #badmoms #autoritærer

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg