Netflix: Atypical

© Alle bilder i dette innlegget er tatt fra/tilhører Netflix

Noen ganger skjer det at man nærmest snubler over gode serier som har dukket opp fra mer eller mindre det store intet. For meg har det skjedd bare oftere og oftere nå da særlig Netflix og HBO spyr ut den ene fantastiske kvalitetsserien etter den andre. Så for å si det sånn, hvis noen i 2017 påstår at han (eller hun) har absolutt ingenting å se på så er det enten sånn at vedkommende lyver, at vedkommende er temmelig uinformert, ELLER så sliter vedkommende med det økonomiske og/ eller har dårlig nett. For man kan si mye rart om 2017, men mangel på god og bred tv-underholdning er ikke lengre et faktum. Og det er helt uavhengig av hva slags smak man måtte ha.

Nå i kveld tenkte jeg at jeg skulle ta en titt på et av Netflix sine nye satsinger, “Atypical”. En serie på totalt 8 30-minutters episoder som handler om den unge fyren Sam Gardner (spilt av Keir Gilchrist) som er autist. Hvilken diagnose det faktisk er han har innenfor det vide autisme spekteret er ikke blitt nevnt noe sted foreløpig av det jeg har sett eller hørt, og det er en mulighet at skaperne av denne serien heller ikke har “gitt han” en noe mer spesifikk diagnose, sånn for å være på den mer sikre siden når det kommer til å ikke “tråkke noen på tærne”. Men for å si det sånn, det er ikke utenkelig at Sam kan ha aspergers syndrom.

Men ja, jo. Nå har jeg altså bare sett den første episoden av denne serien, så jeg har ikke så alt for mye å si dere enda. Men det jeg derimot KAN si er at jeg liker det jeg har sett til nå ganske så godt. Jeg kjenner meg en god del igjen i noe av det som Sam har å stri med, samtidig som det også er et og annet som jeg ikke kjenner meg like mye igjen i. Men enn så lenge er det ingenting jeg ikke kjenner meg igjen i i hele tatt. Den største forskjellen jeg har plukket opp hittil er nok at jeg er flinkere til å forstå når folk bruker humor, sarkasme og ironi enn det Sam er i stand til foreløpig i serien. Samt at jeg tuller og er sarkastisk en hel del selv, noe Sam ihvertfall foreløpig ikke har begynt med.

Alt i alt likte jeg episode 1 veldig godt og jeg gleder meg til å kunne gå løs på de syv resterende episodene. Jeg liker de aller fleste av karakterene som jeg har blitt introdusert for til nå, og det er ikke bare Sam jeg kan relatere til der og da for å si det sånn. Nei, kort fortalt så syns jeg at Atypical har et flott og fargerikt karakter-galleri, og jeg er spent på hva som vil skje med disse forskjellige skikkelsene etterhvert som jeg kommer meg lengre i serien. Jeg bryr meg om de aller fleste, så der har jeg ingenting å utsette.

Ah, også var det en ting til jeg gjerne vil nevne. Hovedpersonen Sam har som sagt en eller annen diagnose innenfor autismen. Nå er det ikke første gang at en film eller serie har med en karakter som er autistisk, og i veldig mange filmer eller serier med en og annen autistisk karakter så har gjerne disse skikkelsene en tendens til å fremstå veldig stereotypiske. Det føler jeg derimot ikke er tilfellet her da jeg som sagt kan relatere til Sam på mer enn bare en måte, for å si det sånn.
Så ja, hvis du skulle ha litt tid til overs og du har Netflix tilgjengelig så vil jeg så absolutt anbefale dere å gi Atypcal en sjanse, enten dere har en eller annen diagnose innenfor autismen selv, dere kjenner noen som er autistisk, eller dere ganske enkelt bare setter pris på gode og flotte serier.

Har du sett Atypical?

7 kommentarer
    1. Takk for tips. Dette skal jeg se på når jeg får tid. Gir deg tilbakemelding om hva jeg syntes 🙂 Ønsker deg en god natt <3

    2. Såvidt jeg har fått med meg, har diagnosekriteriene for aspergers utgått. I 2013 kom dsm-5, som er diagnoseboken psykologer og psykiatere nå skal følge. Hu ene bitchen på dps sa også dette til meg. Men jeg fikk aspergerdiagnosen likevel da jeg gikk til spesialist. Men tror spesielt psykologene i USA følger den dsm-boka, og i den boka får alle fra autismespekteret nå samme diagnosenavn: autismespekterforstyrrelse.
      Så en episode av atypical i går faktisk. Opplevde at serien var veldig overload-triggende for min del. FIkk anfall etter kun en episode.
      Men, det er jo fint det er blitt laget en serie om autisme som tema.

    3. Celina Noir: Ja, det tror jeg stemmer. Så mulig hun dama bare gjorde jobben sin da hun ikke ga deg den diagnosen der og da. Men det jeg mente med å nevne aspergers igjen i nå er at jeg ihvertfall syns det er en god del ting med Sam som minner om det som ihvertfall het for aspergers i Norge før.

      Ah, synd. Da går du virkelig glipp av en god serie. Apropos de tingene som du strever med, de tingene som gir deg sånn overload. Går du til noen spesialist eller lignende som kan prøve å hjelpe deg med disse tingene. For i ditt tilfelle høres det ut som du sliter noe helt ekstremt med de tingene du har vanskeligheter med, og det virker også utifra ting du har skrevet før (tenker spesielt på et av de spørsmålene du stilte meg til spørsmålsrunden jeg hadde tidligere i år) at den lista over ting som plager deg er nærmest unormalt lang. Så håper virkelig du får hjelp med å i hvertfall dempe disse plagene litt i fremtiden en gang.. :/

    4. Ja, tror nok du har rett der; det vi definerer/definerte før som asperger, er nok ganske likt symptomene Sam sliter med i serien.
      Nei, jeg får ikke noe ekstra hjelp til å takle det som trigger overbelastninger/overload. Jeg har sanselig overfølsomhet og altfor mange ting jeg ikke takler å bli eksponert for. Syns det er “urettferdig”, for dette gjør at jeg daglig får anfall og orker generelt langt mindre enn hva andre vanligvis gjør. Skulle gjerne hatt hjelp til å takle dette bedre, men det får jeg ikke.

    5. Jeg så siste episode i går! 🙂 Likte hele serien godt! Du har absolutt mange episoder å glede deg til. Kan ikke skjønne annet enn at det vil komme flere sesonger fra denne….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg