Ikke godt nok for andre, ikke godt nok for meg selv

Så var jeg tilbake her igjen da, tilbake i det mørke, vanskelige hjørnet som innimellom kommer og tar meg som sitt skjøre gissel når jeg rett og slett har feilet en del over en viss tid. De siste par timene har jeg nemlig vært i en ganske røff og hard brytekamp med meg selv og mitt, en kamp som ingen av partene har en særlig god sjanse til å komme godt ut av. Jeg og meg kunne alltids valgt å ikke bry oss, men på en annen side, hadde vi ikke gjort det så.. Ja, jeg vet ikke helt, men jeg tror ikke det hadde vært helt heldig heller.

Nå i kveld er jeg rett og slett veldig skuffet over meg selv. Jeg KUNNE valgt å være skuffet over en del andre, men til syvende og sist er det meg det hele står på. I ettermiddag tok jeg nemlig og lastet opp et helt nytt profilbilde til Facebook, et profilbilde jeg opprinnelig var ganske fornøyd med både når jeg tok det, og når jeg akkurat hadde redigert det ferdig. Men etter at jeg så hadde lagt det ut og oppdaget at så og si ingen brydde seg med å reagere har jeg bare blitt mer og mer sint og skuffet over meg selv, og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har tenkt følgende de siste timene nå: – Jeg BURDE virkelig ha kjent Facebook-følgerne mine bedre nå.

Men det gjør jeg tydeligvis ikke. For som sagt så hadde jeg ganske god tro på dette nye bildet mitt selv i dag, helt inntil det altså ble offentlig, helt til det ble allemannseie. Og helt ærlig, og med en fare for å virke veldig egoistisk her nå – jeg klarer ikke helt å forstå hva det er med dette nye bildet mitt som gjør at det i skrivende stund kun er 3 stykker som har reagert på det såpass mange timer etter publisering. Så ja.. I dag har jeg rett og slett gått en del runder med meg selv, gitt meg selv en del blodige piskeslag både her og der, mens jeg har gjentatt for meg selv gang på gang.. At jeg burde ha klart noe bedre..

Hvor opptatt er du av Likes og sånt?


#likes #oppmerksomhet #bekreftelse #facebook #profilbilde #kommentarer #skuffelse #selvbilde #sosialemedia #prestasjoner #foto #hobby #reaksjoner #intensjoner #sosialeantenner #blisett

21 kommentarer
    1. Jeg tror likes er noe vi alle er opptatt av. For å være ærlig så er jeg opptatt av likes, for da føler jeg at folk liker det jeg poster ut og for å føle meg bra nok! Jeg kjenner meg igjen i om bildet mitt ikke fikk så mange likes så blir jeg faktisk lei meg. Spesielt når jeg har brukt mye tid på bildet og jeg selv synes bildet er ganske bra men at andre ikke ser det samme.
      Ønsker deg en fin kveld videre 🙂

    2. kristiineandersen: Jepp, det tror jeg også, mer eller mindre. Også de som sier de ikke bryr seg, tror jeg gjør det litt, så fremt de eier noe innenfor “sosiale media”-skuffa i hele tatt de. Noe de aller, aller fleste jo gjør nå i Norge ihvertfall.

      Jepp. Det blir liksom som om verdien på det vi lager og legger ut måles utifra hvor mange som reagerer på det. Sånn er det ihvertfall for meg. Og dessverre er jo nesten sosiale media blitt livet mitt, igjen; nesten. Så når jeg mislykkes og får såpass lite tilbakemeldinger og likes som jeg har fått i dag, så, ja, det går veldig innpå meg og den vonde følelsen som dukker opp da blir gjerne for en stund.

      Takk, og likeså. Selv om jeg tror kanskje det heter natt akkurat nå, hehe! ^^

    3. Er nok dessverre litt for opptatt av det, noe som gjør meg litt vanlig, men også skaper litt problemer for meg. Hvorfor vi har dette jaget om likes på SoMe, er egentlig litt merkelig å tenke på og jeg har heller ikke noe svar på det.

    4. Jeg er vel dessverre ganske opptatt av likes, men prøver å være et godt forbildet som beholder pb med lite likes osv, for å vise at det ikke burde ha noe å si. Har egentlig ganske flaks med at om jeg først deler noe, så får jeg litt likes. Det er dumt at i dagens samfunn er vi så avhengig av mange likes for å føle oss bra nok! Om jeg deler en status og får 50 likes, også dagen etter deler en ny status som får 3 likes så burde det jo ikke være sånn at da er jeg mindre verdt eller ikke er bra nok! Men som en elev på media, så vet jeg at det har mye og si på tidspunkt du deler noe på hvor mye oppmerksomhet det får.

    5. annirendauvi: Skjønner. Og jeg syns ikke det er noe merkelig i det hele tatt, for er det noe vi mennesker stadig trenger så er det å føle oss godtatt og sånn. Og kanskje særlig hvis man er en del alene og sjeldent får til ha noe særlig med andre mennesker å gjøre face2face, så blir følelsen av å bli likt ekstra viktig iform av ting man kan gjøre via sosiale media. Og når det da mislykkes… Er det fort gjort at man blir sittende å føle at hele seg er mislykket også, ihvertfall gjør jeg det.

    6. stavangerinmyheart: Hmm, er det egentlig så merkelig? Sånn egentlig-egentlig? Jeg syns ikke det er det nemlig, men finner det heller mer naturlig, da vi mennesker trenger å føle oss likt og godtatt.

      Og spesielt hvis man er såpass mye alene og sliter med å få truffet andre mennesker face2face på grunn av stor avstand og slik, som ihvertfall er min litt såre virkelighet, ja særlig da blir behovet for å finne følelsen av godkjennelse og slik via sosiale medier ekstra stort.

    7. Misha: Først og fremst vil jeg bare få sagt følgende: Hvis det faktisk finnes mennesker der ute som først og fremst bare blogger, er aktiv på Facebook eller Youtube også videre fordi man syns det i seg selv er gøy nok og ikke syns at responsen (eventuelt mangelen på respons) har noe å si, så flott for de det måtte gjelde.

      Men for meg fungerer det ikke sånn, og jeg forstår meg ikke helt på folk som sier eller tenker at det ikke har noe å si. For for meg så har det en hel del å si. For meg er sosiale media som et spill. Jeg gidder sjeldent å spille spill jeg føler jeg er dårlig i, spill jeg stadig får dårlig med poeng i, også videre. Har jeg først rundet et spill, låst opp alle tropheene også videre, så kommer jeg neppe til å spille det spillet igjen med det første selv om det er aldri så bra. Og nettopp slik er mitt forhold til Facebook, bloggen, Youtube også videre også. Får jeg det ikke til, og responsen viser seg å være ganske lav, og særlig over lengre tid, ja så må jeg kanskje heller finne meg noe annet å gjøre på.

      Så, ja.. Flott om det faktisk finnes de som helt opprinnelig mener at likes og kommentarer og besøkstall ikke har noe betydning, men for meg har det altså det og jeg sliter helt ærlig noe med å forstå de som ikke tenker det samme som meg akkurat på dette feltet.

    8. Kan jeg få lov til å spørre: Hvorfor er det så viktig å få anerkjennelse, mange likes, på et profilbilde?

    9. Celina Noir: Hvis man ikke skjønner det i utgangspunktet så tror jeg ikke man vil forstå det om man får det forklart heller, så det spørsmålet ser jeg ikke noe vits i å besvare.. Slikt er noe man bare rett og slett skjønner, eller så gjør man det ikke.

    10. Jeg liker deg nå uansett 😉 Du er en bra fyr, og en person jeg er veldig takknemlig og glad for å kjenne^^ Fant bildet du tenker på, og kommentaren til duden under var jo ikke helt på jordet^^ Bildene dine er da typ kunstneriske, og som med alt fenger noe mer enn annet:)
      For min del er det ikke et bevisst valg å ikke like, noen ganger flyr bare FB forbi i hverdagen..
      En tanke kan være, gjør oppfordringen om å like bildene dine til at folk setter seg på bakbeina..? 🤔 Spør fordi jeg lurer på om du tenker sånn 😊 Jeg liker det meste du kommer med, du skriver bra, kvaliteten på det du gjør er ikke noe å si på 😊👍
      Keep it up!! 😊

    11. Velkommen til gjengen bruttern…. sjekk for eksempel mitt nyeste innlegg, som jeg selv mener er ganske powerful story, og hva får jeg for å være åpen om saken? Not a damn thing. Eneste trøsten er at jeg ikke er alene. Hvem prøver jeg å lure? Det er for faen ikke noe trøst! Det er provoserende…
      Anyway, dette opplever jeg så og si hver gang jeg deler bilder på Facebook eller Instagram. Synes det er høyst urettferdig da jeg vet at jeg har kommet langt innen fotografi. Jeg er nok ikke populær nok. Du skjønner det, nå bryr ingen seg mer om hvor gode bildene er, eller hvor fornøyd vi er med det. I dag liker folk kun sine “venners” innlegg for å tjene mer popularitet. Alle ignorerer talent. Kanskje spesielt talent som er litt annerledes og som tørr å skille seg ut. Kan det være sjalusi? Eller har det rett og slett med at folk er så opptatt av sin egen status at de rett og slett er for pinglete til å like det de egentlig liker? I don’t know. Jeg vil aldri forstå “bæ” 😛 Jeg er en ulv.

    12. phoenixrising: Mulig det er en del i det du sier, men angående det siste profilbildet mitt nå så har jeg tenkt og analysert en del, og funnet ut at jeg nok kunne gjort det bittelitt tydeligere at bildet ikke var et seriøst bilde. Har en følelse av at en del folk tror jeg forsøker å se sexy/ deilig ut, på det nyeste bildet, mens faktum er mer det at det er et køddebilde. Og akkurat det kan det hende at en del folk har vært litt usikker på og derfor også ikke fått seg til å reagere eller like, rett og slett fordi bildet kunne ha vært bittelitte tydeligere på hva det egentlig er.

      Og stort sett så har ikke jeg ihvertfall hatt så veldig trøbbel med likes og sånn. De gangene ting har sviktet litt har jeg stort sett regnet med at det ikke ville bli så mye selv da jeg har visst at det jeg har publisert har vært litt i særeste laget, eller at det kanskje ikke har vært så tydelig på hva det er. Og denne gangen tror jeg det ble mest det siste, bare at jeg dessverre måtte bruke litt ekstra tid på å finne ut av det akkurat nå.

      For stort sett ellers så pleier jeg å få ganske grei respons og sånn. Og ja.. De gangene ting svikter så er det helt og holdent min skyld. Og har ikke så mye med å gjøre at folk kun liker “venners” innlegg og sånn som du nevner. For jeg har flere ganger oppnådd like og oppmerksomhet fra folk som jeg verker anser som “venner” og venner også liksom. Hehe.

      Så igjen. Helt og holdent min feil at dette ikke gikk helt som jeg først håpet på og trodde.

    13. Jeg tror du er inne på noe der^^ Det var én av mine tanker om bildet selv, at “budskapet,” eller meningen bak bildet ikke var tydelig nok:) Vanligvis av det du legger ut så synes hvertfall jeg at personligheten din kommer mye bedre frem enn på dette bildet kanskje..? Jeg bruker somregel å trekke på smilet, det bruker å være et glimt der gjennom bildene dine, mens dette kanskje var mer, hmmm?.. Tror nok ikke folk tar det for å være et “prøver å være deilig” bilde, men folk liker gjerne det som treffer de på en eller annen måte^^ Som jeg sa over og, hadde folk bare tenkt på kvaliteten på bildet så er det jo ingenting å si på det 😊 Men bilder er seg sånn at de helst skal treffe noe mer hos de som ser det for å vekke oppmerksomheten, enn kun om et bilde har teknisk kvalitet 😊👍

    14. Cc: Mhmm. Men.. Jeg syns likevel fortsatt litt at et par flere kunne reagert med NOE sånn uansett, om ikke med tommel opp eller hjerte så ihvertfall et latterfjes eller kanskje et sinnafjes. Det verste jeg vet er når folk ikke reagerer i hele tatt. Vil heller at folk skal kjefte på meg og gi meg tommel ned, fremfor å virke likegyldige… xD

    15. Jeg er enig med deg. Det er vondt å ikke få likes på facebook. Man opplever også at andre får dette, selv om det DU har postet var Mye bedre. Selv synes jeg du er en alle tiders person, og jeg forstår deg meget godt. Håper at det går fint med deg. Stå på! Du er bra nok slik du er <3

    16. due: Jepp, det er ikke noe særlig nei. Selv syns jeg fremdeles at det bildet hadde fortjent mer, ihvertfall når jeg sammenligner det med enkelte av mine andre venners nokså vanlige og kjedelige bilder forså å oppdage hvor mye de gjerne har fått… xD Men ja, nei, vi mennesker er snodig konstruerte, gitt..

      Og takk! 🙂

    17. Ja, nemlig 🙂 Hev deg over det. Gjør ditt, så lar du de holde på med sitt ……..Selv har jeg ikke så mange venner, og mange av de jeg har på facebook er kun bekjente. Jeg har til og med slettet mange fra lista mi. Ja de som aldri trykker liker, eller kommenterer. Selv er jeg meget lite på facebook. Ja etter at jeg startet å blogge. Jeg så ikke bildet ditt. Ikke før etter at jeg hadde lest bloggen om dette. Vi mennesker er meget forskjellige ja….

    18. Likes er en veldig overfladisk del av sosiale medier. Altfor mange er opptatt av anerkjennelse og oppmerksomhet på sosiale medier nå.. Har vanskelig for å forstå hvorfor du skullese gidde å bry deg om sånt, Aylar.
      Hvis du liker et bilde, bør det i din verden bety uendelig mye mer enn hva andre mener om bildet uansett.

    19. Celina Noir: Og jeg er en av de. Og om du syns det gjør meg overfladisk, så er det egentlig helt greit da jeg ikke syns det å være litt overfladisk ikke nødvendigvis trenger å være så negativt. Jeg har ihvertfall ikke noe problem med å innrømme at jeg kan være noe overfladisk i blant. Så sånn er det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg