Den første klagen

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er litt irritert, ja faktisk også litt sint. Jeg var for en liten stund siden en tur innom Youtube, noe jeg vanligvis pleier da jeg oppdaget noe jeg heldigvis ikke har til vane å oppdage alt for ofte enda. Jeg har nemlig fått min aller første klage om brudd på opphavsrettigheter, og det første jeg tenkte var at det kanskje var noen av de videoene hvor jeg hadde brukt litt av Marilyn Mansons musikk i bakgrunnen, for jeg har jo lagt ut en del av de for en tid siden. Og hvis det hadde vært DET så hadde jeg egentlig kunne skjønt det, og akseptert det. Men neida, det var ikke noe sånt.

Alt i alt er det to videoer nå som det er snakk om, og begge er faktisk også blitt fjernet fra Youtube nå etter en juridisk klage fra noen fra Nordic Content Protection. Den første videoen som er blitt klaget på (og fjernet..) er den videoen jeg la ut for noen år siden hvor jeg viste frem alle autografene jeg hadde fått fra Hotel Cæsar til da. Og den andre videoen er den hvor jeg bladde i utklippsboka mi som inneholder diverse artikler og bilder som jeg for det meste hadde klipt ut fra Se&Hør.

Og nå sitter jeg her å tenker.. Kommer de også til å prøve å ta ned alle fan-bloggene der ute? Kommer de til å foreksempel ta ned den fan-gjengen som media (blant annet Tv2 selv) har skrevet om en del ganger de siste årene for sin Cæsar-entusiasme ved å blant annet ukentlig legge ut bilder på blogg.no fra serien, samt klipp på Youtube hvor de har reagert til enkelte episoder og hendelser. Disse fantastiske menneskene som Hotel Cæsar selv har invitert til å komme på besøk en rekke ganger etter at bloggene deres har blitt kjent, eller vil det bli gjort enkelte unntak for nettopp de?

Alt i alt kjenner jeg at jeg syns dette bare er helt hull i hode. Hadde jeg lagt ut video-klipp eller brukt noe av musikken til serien, så hadde jeg forstått det litt bedre. Men når det er noe så enkelt som at jeg blar i en fysisk bok jeg har satt sammen med artikler og sånn, eller noe så enkelt som noen bilder jeg har fått signert opp gjennom årene, og KUN det, da syns jeg altså at det hele er jævlig teit, og at noen  tar jobben sin litt for alvorlig, og kanskje heller burde finne noe annet å bruke tiden sin på.

Når det igjen er sagt. Jeg er så absolutt FOR at det skal finnes regler om rettigheter og opphav. Men her syns jeg likevel at noen har tatt et skritt for mye i en litt gal retning. Så.. Ja. Det var vel alt jeg hadde å komme med for denne gang. Har nettopp sendt en mail til han fyren fra NCP som har klaget inn disse videoene, hvor jeg blant annet har gjort det ganske klart hva jeg synes om denne saken, samtidig som jeg stilte han noen av de spørsmålene jeg nevnte over her nå, om de faktisk kommer til å gjøre visse forskjellsbehandlinger eller ikke.

Vurderer også å kontakte Youtube i håp om at disse to videoene kan få komme tilbake, men i første runde venter jeg nå på svar fra han fyren som altså har sendt inn disse to juridiske klagene.

Mulig at jeg blir litt fraværende de neste dagene, innser nå etter i dag at jeg bør gå gjennom alt som eksisterer av videoer på Youtube hvor jeg bærer en og annen t-skjorte eller lignende med et og annet trykt bilde eller logo jeg ikke egentlig sitter med rettighetene til…

6 kommentarer
    1. Hadde det enda vært 1. April.. :O Det der var virkelig på trynet, kan bli interessant å høre hva du får for svar..!

    2. Cc: Ikke sant..

      Ja, jeg syns det fortsatt selv også. Kan forresten se ut som det ordner seg. Jeg og denne vedkommende har vært litt i dialog nå i kveld over e-post, og det siste jeg fikk til svar var at han skal legge de inn igjen i morgen. ETTER at jeg hadde fortalt han litt om hvor mye Tv2 ser ut til å faktisk sette pris på at folk faktisk velger å blogge og sånn om Cæsar. La inn et par linker til han hvor han kunne se at Tv2 til og med har linket til noen av de mest ivrige Cæsar-bloggerne, så, det skal egentlig bare mangle at jeg disse to videoene mine får komme tilbake syns jeg.

      Teit om jeg skal bli straffet for å bryte reglene litt mht disse videoene, når Tv2 og Hotel Cæsar gjentatte ganger ganske offentlig har roset og til og med belønnet en rekke andre for å gjøre akkurat det samme. Men ja, nå var det altså ikke Tv2 eller Cæsar selv som står for denne klagen, så.. Ja, mhmm, tror jeg skal si meg ferdig nå jeg xD

    3. Det finnes noen selskap som har en automatisk funksjon som søkere etter ord, tags osv. Å fjerner alle disse videoene for penger. Helt skrudd i hodet sier du meg. En youtubers liv er ikke enkelt.

    4. Anonym: Akkurat det vet jeg nok for lite om til å kommentere noe særlig på det, men når det igjen er sagt skulle det ikke forundre meg.

      For utifra de mailene jeg har fått fra vedkommende som hadde sendt inn disse klagene så virket det ikke som han faktisk var helt klar over hva de to videoene egentlig inneholdt og ikke når jeg hadde en viss dialog med han i går kveld.

      Og særlig det faktum at han nå har skrevet at han skal få lagt de inn igjen i løpet av dagen i dag, gjør jo bare at jeg blir enda mindre overrasket om det du skrev her nå faktisk stemmer.. Og ja, enig. Helt skrudd i hodet.

    5. Det blir jo i overkant av strengt, spesielt om de er fra blader du har kjøpt også videre. Nei for noe tull. Tror nok det er en veldig hårsår person som har gjort dette, så du får dem nok tilbake med de gode argumentene dine over.

    6. Tabra: Jepp, det er akkurat det det blir. Heldigvis har denne noe tullete situasjonen fått en slags happy ending, som du kan lese mer om i det siste innlegget jeg postet i går formiddag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg