Når kroppen sier stopp…

Så var det visst igjen på tide å skrive litt om prioriteringer, kosthold, søvn og angst igjen. Ikke helt favoritt-innleggene mine å skrive, men av visse grunner føler jeg at jeg likevel bør ta opp denne tråden igjen her nå. For natt til i dag hadde jeg en aldri så liten tur ned i kjelleren igjen. Ikke den depressive kjelleren, jeg var forsåvidt innom det rommet også på et tidspunkt, men det rommet jeg ble værende mest i denne gangen var det ikke fult så attraktive “tom for krefter”-rommet. Og det er flere grunner til at jeg ble kastet ned dit igjen nå. En av årsakene er at jeg generelt har kjempet og slitt for å beholde en noen lunde grei nattesøvn de siste ukene, noe jeg bare så vidt har vært i stand til å klare. Som nevnt før er jeg generelt ganske sensitiv for lyder som ikke kommer fra meg selv. Noen ganger kan bare tikkinga fra klokka på soverommet være nok til at jeg ikke får til å koble ut. Så denne uken har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre noe med dette. Jeg har nemlig gått til anskaffelse for noen ørepropper fra orepropper.no

Jeg har nå brukt disse øreproppene totalt to ganger. De stenger ikke ut alt (noe som heller ikke er meningen i tilfelle brann osv.), men de demper ihvertfall sånn omtrent 32 db, så da slipper jeg ihvertfall tikkinga fra soveromsklokka. Så for de periodene jeg nå er våken om dagen, mens jeg sover om natta så ser det ihvertfall litt lysere ut. Men nå er jo min situasjon slik at jeg aldri helt har klart å holde på en fast døgnrytme særlig lenge, så med andre ord er det andre lyder som er mer aktuelle på dagtid som dog er enda høyere som så, og dermed også enda hardere å ignorere. Sitter nå og vurderer om dette skal bli noe av det første jeg tar opp med terapeuten min når vi møtes igjen på nyåret, i håp om at hun kanskje kan henvise meg til en psykolog eller noe som kan hjelpe meg med disse utfordringene. Men vi får se, før den tid får jeg ihvertfall så godt jeg kan prøve å trene litt mer på egenhånd med de nye proppene. For selv om de ikke hjelper 100% så hjelper de ihvertfall noe. Bakdelen med disse er først og fremst at de er litt ubehagelige å ha i ørene, men mulig det bare er en vanesak jeg kan klare å venne meg til om en stund.

Men nå er det som nevnt tidligere ikke bare søvnen jeg fremdeles har å stri med. Spesielt den siste uken har jeg vært ganske dårlig på å spise særlig jevnlig igjen. I går var det eneste jeg fikk i meg fire brødskiver, tre kopper te (med to t-skje sukker per kopp), en boks energidrikke, et saftglass, og mot slutten en bolle med noen kjøttboller og maccaroni før jeg gikk og la meg. Og dessverre er dette ganske representativt for hvordan jeg har “levd” de siste dagene. Jeg har nok en gang klart å underernært meg selv, samtidig som jeg har fått i meg litt for mye sukker, koffein og taurin. I tillegg har dagene vært nokså ensformige når det kommer til aktivitet også da det stort sett har gått i lange, lange timer med Watch_Dogs 2 og utenom litt rengjøring i heimen der og da, ikke så mye annet… Vært veldig dårlig på å ta kontakt med vennene mine igjen nå, bare for å nevne noe.

Og med slike uvaner og utfordringer over lengre tid skjedde det som bare måtte skje igjen i natt – Jeg fikk brått et veldig ubehagelig innfall av angst, en ikke helt ubetydelig følelse av tomhet og sist, men ikke minst en ganske tilstedeværende dødsangst.. Som de fasteste av dere sikkert vet er ikke dette første gangen, men det begynner å bli en god stund siden sist. Og takk for det. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare best mulig hvordan det føles når kropp og sjel går gjennom disse utingene jeg var gjennom noen timer i natt, annet enn at det føles ut som kroppen er blitt overbelastet av energi, samtidig som flere deler av psyken plutselig er slått av. Og da spesielt den delen av hjernen som gjør at man er i stand til å tenke positivt og rasjonelt.

Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig syns er verst når slikt først skjer. For jeg er helt klart ikke noe stor fan av den delen som gjør at jeg plutselig ikke føler jeg har særlig kontroll over verken kropp eller sinn lengre, og at jeg på et tidspunkt føler at jeg er helt, fullstendig ribbet for alt som har med mental energi og gnist å gjøre. Men jeg tror nok likevel at den plutselige angsten som så brått dukker opp er det jeg syns er verst. Spesielt når man føler seg så sikker på at nå er det slutt, nå kommer jeg til å dø om hvert øyeblikk. For det følte jeg på igjen i natt.

Heldigvis så gikk det hele ganske så bra denne gangen også. Jeg lever visst fortsatt, og hvis jeg skal få lov til å være litt positiv igjen så har det jo kommet noe godt ut av det nå i ettermiddag. For etter at jeg sto opp i dag, så tok jeg først og ga deler av kjøkkenet en omgang med vann og såpe, før jeg ruslet meg avgårde til Kiwi for å handle inn litt mat. Sunn og variert mat. Okei, nå er ikke problemet først og fremst at jeg har spist så usunt i det siste, for det føler jeg ikke at jeg har. Det er mer det at det har gått veeeldig lang tid mellom hvert måltid, samt at jeg jo også har kombinert dette med litt for mye koffein og etc… Enyway.. Nå er ihvertfall planen å ta meg litt mer sammen igjen, spise jevnligere og litt mer variert. Mulig jeg må sette opp alarm på mobilen som minner meg på dette før jeg blir helt spist opp av en og annen lidenskap jeg har, som f.eks gaming xD

Forhåpentligvis er det nok en gang lenge til dette nå måtte gjenta seg igjen. Kan faktisk ikke huske når dette skjedde sist. Det kan hende at jeg hadde et lignende innfall tidlig i vår, men da var det isåfall et innfall som varte noe kortere, og som var av en mindre porsjon enn det krasjet jeg altså klarte å bli utsatt for i natt…

Stay goregeous!

9 kommentarer
    1. åå kjenner igjen følelsene, ikke godt.. I slike tider er mitt beste forsvar å ikke se/tenke så mye fremover. Tenking holder meg oppe og får meg i ubalanse. Alt har sin tid og går forbi.

    2. NUK: Høres ut som det kan gi mening på et og annet hvis. Men.. I dette tilfellet vil jeg nok si at jeg burde ha tenkt litt mer på et hvis tidspunkt. Tenkt på å roe ned koffeininntaket, tenkt litt på å få i meg noe mat fire-fem timer tidligere også videre xD

      For hvis vi “bare” trekker fra de plagsomme lydene som bidrar til å gjøre det ekstra utfordrende å få sove så er i bunn og grunn dette anfallet fra i går natt ene og alene noe selvforskyldt slik jeg ser det nå.

    3. Kan igjenkjenne noe av det problemet. Jeg har panikkangst, det kommer og går nesten hver dag. Grunnen til at jeg nevner det her, er fordi panikkangsten blir vanskeligere å kontrollere utfra Hva jeg konsumerer. Jo mindre mat jeg spiser, jo oftere kommer anfallene. Og hvis jeg spiser for mye gluten, sukker eller koffein, blir panikken vanskeligere å kontrollere og roe ned.
      Når jeg får panikkanfall sliter jeg med å puste, og jeg mister kontrollen over tankemønsteret mitt. Jeg blir “paralysert” og klarer for eksempel ikke å kommunisere med andre.
      Selvfølgelig, angst, panikk og alt det der.. Det er “selvforskyldt” i den grad man ikke kan bli kvist det uten egen viljestyrke. Men jeg har ikke tillegg vansker med detil å enten spise for mye dritt mat, eller spise for sjeldent.

    4. C Noir: Ah, panikkangst nesten hver dag høres igrunn ganske slitsomt og noe deprimerende ut.. SÅ ille står det heldigvis ikke til her, enn så lenge. Sliter en del med nervene til tider, men.

    5. Akkurat det det er: slitsomt og deprimerende. Isolerende. Lady Gaga ble tidligere denne måneden diagnostisert med panikkangst faktisk.q
      Å slite med nervene er vel gjerne sånn et anfall starter. Så er det egentlig opp til hvordan man kontrollerer tankene. Som NUK skriver over, tenking kan få en i balanse og ubalanse.
      Kjenner igjen det type anfallet du skrev om å innlegget også. Å tro at du skal dø, og ikke kommer ut av det der og da. Det er også en form for panikk faktisk. Kan ende opp med å spy eller hyperventilere jeg da xD
      Min psykiske helse er ganske dårlig fra før, og jeg kan skrive under på at den blir enda verre om jeg ikke spiser ofte nok.

    6. Jeg ville vurdert å testa, soverom’s klokka passer inni peisen. hehe 😛 Panikkangst har jeg hatt når jeg var langt nede, men det hjalp veldig for meg å få vite at det ikke er farlig. At det er angst som får hjertet til å gå fortere og så blir det feedback. Sikkert andre grunner også at det gikk over til meg. Taurin har også panikkangst som bivirkning. Også koffein, men det er lettere å slutte med Taurin 😛 Det er hvertfall mine cents. God kveld.

    7. Jon Kakapo: Ja, det hjelper ihvertfall noe å vite det, men samtidig er det lett når man først ligger der å tenke “tenk om jeg faktisk dør likevel nå?”.. Det gjør ihvertfall jeg de gangene panikkangsten har vært som aller verst.

      God kveld til deg også, og velkommen til bloggen min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg