Asperger VS. multitasking

Foto: Rune Heggvoll

Jeg har aldri vært sånn super-flink til å gjøre flere ting samtidig. Foreksempel er jeg en av de som stort sett foretrekker å kun ha en samtale gående i Facebook-chatten om gangen. Selvfølgelig, om det skulle være snakk om et par stykker som knapt er til stede, altså hvis det er noen som ikke er sånn veldig aktiv der og da, ja da skal det som regel gå fint med, vel 3-4 åpne vinduer om gangen. Så får jeg heller lukke et par av dem om det skulle bli gjennomtrekk, hehe.

Utfordringen her ligger i at det som hos mange andre også er sånn med meg at det er veldig begrenset hvor godt jeg klarer å fokusere på flere ting om gangen. Og en annen ting er at flere samtaler samtidig gjerne gjør meg stresset, samtidig som sjansen for at et svar som egentlig skulle vært sendt til Lars i stede for havner hos Kjell-Bente blir større og større desto flere jeg prater med.

Men så er det en annen ting som kanskje ikke dekker ordet multitasking like godt som jeg nå føler mitt forrige eksempel gjorde, men som ihvertfall ligger i samme “skuffe”.. Når jeg spiser så drikker jeg nesten aldri før etter at jeg har fått i meg all maten. Har jeg mekket meg fire brødskiver så venter jeg som regel til alle fire skivene er nede, før jeg så “skyller ned” med et eller annet drikkbart. Riktignok så hender det en sjelden gang at jeg klarer å variere litt, men som regel så er all mat borte før jeg i hele tatt har rørt det glasset jeg måtte ha ved siden av.

Også har vi kommet til det aller siste eksempelet for i dag. Når jeg en sjelden gang er ute og reiser vil jeg helst forholde meg den/ de jeg er på besøk hos der og da. Hvis jeg foreksempel besøker et vennepar jeg har i Bergen så møter jeg helst ingen andre under den turen, selv om jeg kanskje kjenner flere i det samme området som jeg er minst like gode venner med som de jeg er hos akkurat da.

Foto: Rune Heggvoll

Når jeg først er hos noen syns jeg blant annet det er ubehagelig og kleint å spørre de om de vil være med å møte noen andre som de kanskje ikke aner hvem er en gang. Og det samme gjelder også hvis jeg skulle dratt ut for å møte noen på egenhånd mens jeg allerede overnatter hos noen spesifikke. Haken ved å la være å møte de andre jeg vet av innenfor samme region er at jeg kan få litt dårlig samvittighet. Men det føler jeg nesten alltid uansett når slike ultimatum blir en realitet.

Uansett, det var alt jeg hadde for denne gang, kjøkken og stue. Det skal sies at det nok er flere ting hvor jeg, vel, helst foretrekker å forholde meg til den ene “tingen” før jeg eventuelt fokuserer på eller gjør noe annet også, men det er først og fremst de tre eksemplene jeg har skrevet om til nå som jeg føler er mest relevant å nevne, som sagt, for denne gang.

Hvordan er ditt forhold til såkalt multitasking?

Vi reblogges!

4 kommentarer
    1. Jeg drikker også etter maten! Men jeg har ikke bestandig gjort det. Da jeg vokste opp brukte jeg melk mens jeg spiste brødskivene i søndagsfrokosten. Jeg tror også jeg er ganske god på å multitaske. Men jeg blir sliten lett av å bli dratt i. Så oppgavene må komme fra meg selv. Jeg kan redigere bilder, blogge og chatte og snakke med personen i rommet samtidig. Men om noen kommer og forstyrrer meg med noe uforutsett, kan jeg velte og miste tråden.

    2. Takk for at du beskriver dette. Sånn har jeg det også. Mange tror multitasking handler om kontorarbeid og å besvare mail samtidig som andre oppgaver, eller se på TV og ha en samtale samtidig. Jeg kjenner meg litt igjen i Helene, når jeg blir forstyrret mister jeg tråden i det jeg gjør. Jeg kan f.eks ikke jobbe med musikk og samtidig ordne logistiske gjøremål. Når jeg skal jobbe, må jeg rydde unna alle logistiske oppgaver først, og så jobbe noen dager. I den jobbperioden kan jeg ikke gjøre så mye annet, f.eks innkjøp, svare mail, treffe venner, eller regne ut hvordan jeg skal komme meg fra et sted til et annet. Jeg kan heller ikke gjøre flere ting på samme dag. En dag kan jeg jobbe med musikk, og en annen dag kan jeg sjekke bankkontoen og fakturere, en annen dag kan jeg seile. Men jeg kan ikke seile og fakturere på samme dag. Noen ganger trenger jeg en fridag imellom for å kunne bytte oppgave.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg