Går NRK for langt?

Leste akkurat en artikkel på dagbladet.no som skal være skrevet av en “sint mor!” som nå raser over en sekvens som ble vist i Nrk-programmet “Underholdningsavdelingen” på lørdag.

Først av alt vil jeg starte med å dele den sekvensen som den sinte moren bråker over.

Kirsten Falch, den sinte tobarnsmoren skriver:

© Fra dagbladet.no

Nå kjenner jeg ikke hennes to sønner, og det er mulig hun har rett i at de ikke får med seg ironien eller poenget med den. Men selv om de kanskje ikke får med seg hva sekvensen egentlig prøver å si så tror jeg likevel at barn på den alderen (11 og 13) er i stand til å skjønne at dette bare er på tull og ikke virkelighet.


© Fra dagbladet.no

Jeg lurer herved litt på hvilken virkelighet denne moren faktisk lever i. Greit nok, jeg mener heller ikke at barn rundt 11 år trenger å presenteres for det aller verste som finnes av vold og elendighet enten det er fiksjon eller ikke, likevel mener jeg denne sekvensen passerer. 

De fleste barn i dag har gjerne sett langt skumlere, mer kyniske og voldsommere ting enn dette. Barn helt ned i 8-årsalderen har gjerne både sett filmer som Harry Potter og Lord Of The Rings. Riktignok er disse filmseriene enda tydeligere på at de er eventyr enn denne bolig-sketsjen, men jeg tror likevel at barn flest i dag faktisk er i stand til å skjønne at dette bare er tull. Jeg skal ikke en gang begynne å snakke om hva de fleste barn i dag søker opp og finner ved et par museklikk over internett.. Har hun i hele tatt hørt om Pewdiepie?

Ja, vi blir presentert for et par døde kropper, og ja det er også en del blod. Men jeg mener at den muntre og trygge stemningen som ellers er i de 2-3 minuttene er med på å ufarliggjøre nettopp disse tingene. Hadde de gjort sekvensen med dystrere musikk, mørkere bilder og generelt råtnere stemning så skulle jeg så smått begynt å forstå disse reaksjonene. Men det gjør jeg altså ikke og mener denne Kirsten Falch overreagerer, og undervurderer dagens barn.


© Fra dagbladet.no

Lykke til med det. Personlig tror jeg ikke NRK kommer til å merke noe særlig til forskjell på seertallene neste helg sammenlignet med den som gikk da de fleste i 2015 ikke er såpass gammeldags. Jeg vet det finnes nok av hårsåre der ute, men jeg liker i hvertfall å tro at det ikke er SÅ ille xD

For dere som ikke helt vet når dette programmet går kan jeg avslutningsvis legge til at “Underholdningsavdelingen” går fra klokken 20.55 til 21.35 (på lørdager), noe som er med på å gjøre denne sekvensen enda mer uskyldig etter min mening.

Hele artikkelen kan leses her!

Hva mener dere? Gikk NRK over streken med å vise denne sekvensen på lørdag?

Vi reblogges!


29 kommentarer
    1. Jeg syntes heller dagens småbarnsmødre går for langt, de tåler jo ingenting! Gruer meg skikkelig til dagens unger blir voksne, de kommer til å være helt ufyselige.

    2. Nerdinnen: Nå vet ikke jeg så mye om hvordan småbarnsmødre (eller fedre) for den saks skyld var for f.eks noen tiår-tilbake, men jeg mener i hvertfall som sagt at denne sekvensen som det er snakk om nå er rimelig innenfor og vel så det.

    3. Nei, jeg kan vel ikke akkurat si at dette streifet meg som å gå over streket. Men hva veit vel jeg, som er oppvokst på en tid man ikke blei overbeskyttet for alt og ingenting!
      Ærlig talt, hvordan skal disse foreldrene lære barna sine at de ikke skal sette seg inn i bilen til en fremmed, om de faktisk ikke skjønner at dette er realiteten? Greit nok at man ikke trenger å se de verste av de verste nyhetene med unge barn i samme rom, men å skjerme de i fra virkeligheten blir bare for dumt. Hvordan skal det da gå med de når de flytter ut og skjønner at ikke alle mennesker er der for å “glede” dem. Ja, satt på spissen, men likevel.
      Hadde denne moren vært så bekymret så hadde hu skrudd av tv når de første blodflekkene blei vist på skjermen- det tom enda noen sekunder føre det første liket dukket opp. At hu likevel fikk med seg ALLE likene får nå være hennes problem, som fremdeles har tv på, med barn i samme rom. Jeg kjenner jeg blir litt matt over lite gjennomtenkt klaging.

    4. Altså, er det snakk om sånn type humor _hver_ gang, hadde jeg skjønt det.. Personlig, som mamma, hadde jeg nok byttet kanal akkurat der og da, ikke direkte for å skjerme, men for å se på noe hyggeligere med sønn min til helgekosen.. For øvrig flira jeg meg gjennom hele scenen her 😛

    5. Elin Slåen: Hehe, dessverre kan ikke jeg si det samme om min oppvekst da begge mine foreldre dessverre var ganske overbeskyttende, noe som jeg tror kan ha litt forklaring i visse utbrudd som kom etter en stund. Uten at jeg skal rippe alt for mye opp i det, mener jeg at den overbeskyttingen fikk konsekvenser til slutt, konsekvenser som mulig har fått mine foreldre til å tenke i ettertid at de kanskje burde gjort ting litt annerledes.

      Ellers vil jeg bare få sagt at jeg er helt enig med deg i så og si alt du skriver 🙂

      Hehe, begynte akkurat å se for meg nå at denne moren tar omveier og sånn for at barna ikke skal se de “kyniske”, “ekle” og “kalde” produktene som blant annet Nille selger i oktober xD

    6. cc: Nettopp, og det blir jo noe annet. For det går jo mer på smak enn noe annet. Hadde moren bare skiftet kanal fordi hun ville at familien skulle se på noe annet som “tilfredsstilte” dem mer etter deres interesser så, ja. Men nå så er dessverre ikke det tilfelle denne gangen tydeligvis xD

    7. Ooog for å påpeke et par ting til.. Siden noen nevner realiteten.. Hva er realistisk her med den settingen?! Å gjøre drap om til humor, det er greit for godt voksne Kids og oss voksne ellers.. Ikke alle unge skjønner det rett. Tipper de fleste voksne ikke tenker mer over det, da det handlet om et (meget spesielt boligsalg) mens mange unge ikke ser det fra den siden, men at de husker de sterkere inntrykkene, og at det var noe morsomt med det.. Unge har ikke den samme forståelsen som voksne.. Så skjønner denne mora. Men ja, at ho reagerte så voldsomt på det, det er to much.. Som jeg sa i stad, det er bare å skippe kanal 😛 realiteten, og død/sykdom etc, har ingenting med humor å gjøre, så syns det er et merkelig ting å kommentere..

    8. cc: Hm, nå var det litt vanskelig for meg å vite hva som er skrevet av deg og hva som er skrevet av noen andre da jeg veldig gjerne skulle ønske du hadde satt inn hermetegn eller noe rundt den kommentaren du siterer, sånn at jeg hadde lettere kunne skille sitatet fra det du skriver.

      Men når det er sagt er jeg litt uenig i at død og sykdom ikke har noe med humor å gjøre. Er noe som kalles sort humor også, og det er like mye humor det som annen humor etter min mening 🙂

    9. Ingen regel uten unntak, så klart- det finnes overbeskyttende forelde i alle aldre, generasjoner og nabolag 😉
      Jeg visste godt hva realiteten var når jeg var velig ung- selv yngre enn hennes yngste på snart 11 år… Jeg visste om drap, vold i hjem (både norske/svenske og utenlandske), voldtekt av både gutter og jenter, misbruk av barn. Jeg visste allerede den gang hva en pedofil er, i de ulike gradene de fremhever seg. Jeg lærte at pappen til Pippi er neger konge 😉 Jeg visste at man kunne dø i bilukkyker, drukningsulykker, flyulykker og alt det der. Vel, jeg var relativt oppegående når jeg var liten, og visste hva det ville si å bry seg om andre, selv de man ikke kjente, og jeg fullstendig klar over at det fantes mennesker, i alle aldre, som hadde det både bedre og dårligere enn meg.

    10. Elin Slåen: Skjønner. Og uten å dempe egoet ditt alt for mye (noe jeg i hvertfall ikke har til hensikt med å gjøre) så tror jeg det er langt flere barn som også visste nok om disse tingene både da og nå.

      Pippis negerpappa ja. DER har vi et godt eksempel på at enkelte i dag kanskje er litt mer sirævva nå enn for et par år tilbake. Vil vi fortsatt leve i dette samfunnet om 20 år frem i tid tro? xD

    11. Jeg siterte ingen direkte, men kommentaren min var ment mot det Elin Slåen nevnte om at barn må forstå at dette er en del av realiteten, og at man ikke kan skjerme de fra virkeligheten. (skriver på mobil, derfor litt klønete med sitat)skyt meg om jeg har missforstått Elin på noe 😛 blir litt sånn, foreldrene sitter og ler av disse døde menneskene mens de samtidig forklarer leende for unga at dette, haha, dessverre, hihi, er sånn verden er,hahaha! Ja, jeg setter det på spissen 😛 syns ho forklarer seg fint i artikkelen, hvor ho sier at barn ikke har de samme filtrene som voksne, og at sånne inntrykk går rett inn, og gjerne bearbeides på deres egne måter .. og ja, man har mørk humor, men da er vi tilbake til at dette gjaldt barn. Jeg personlig syns ikke mørk humor er noe man oppfordrer barn til, det er noe de finner ut av selv når de kommer dit.

    12. He he.. Det var i grunn bare det jeg skulle frem til- at barn veit slike ting, og at man faktisk bør vite slike ting for å kunne forstå virkeligheten. Som jeg nevnte over, så trenger man ikke nødvendigvis å se på det groveste av det groveste, men at barn får en forståelse for hva nyhetene faktisk forteller oss er ikke annet enn sunt, mener jeg. Vi lever i en verden som ikke er perfekt- det er ikke noen vits i å late som det heller.
      Selv i Norge forekommer det drap på koner, menn, naboer, barn. Det er voldtekter, det er vold i hjem, barn går sultne til sengs. Barn er redde for foreldrene sine som drikker til alle døgnets tider. Ja, selv i lille Norge finnes det ondskap og vonde følelser- man skal ikke late som at det ikke eksisterer, for det gjør ingen godt 🙂
      Jeg er faktisk spent på utviklingen, når de til og med greier å prestere å skrive om en barnebok! 😛

    13. Elin; nettopp, putt humor oppå alt det der, så blir det en liten kollisjon, hva lærer ungene da? At alt det du nevner er til å fleipe med? det, er ikke riktig. Men at verden ikke handler om rosa elefanter med lilla prikker, og enhjørninger høye på sukkerspinn, det er noe annet.

    14. cc: Okei, tydelig er vi nok litt uenige om en del ting her da jeg blant annet mener at man godt kan servere barn mørk humor. Og jeg mener alt Elin har nevnt godt kan fleipes med, bare det gjøres på riktig måte 🙂

    15. Jupp, vi er veldig uenige der 😛 kunne ikke falt meg inn overhode å sitte å fleipe om grov mishandling i forskjellige former til et elleve år gammelt barn, eller la sønn min sitte å se humortv om incest (som en av eks hennes..) men hey, du fikk til en rimelig diskusjon her i dag! 😀 G’night! 🙂

    16. cc: Hvem sin eks er det egentlig du snakker om nå? No offence, men nok en gang vil jeg be deg om å være litt mer tydelig når du kommenterer, andre gangen det er litt vanskelig å skjønne hva du sikter til/ mener nå. 😛

    17. Haha, okey. “eks” er forkortelse for “eksempel.” Derfor blir setningen min uten forkortelse ; “incest, som er en av eksemplene hennes.” Det ser du over i innlegget hennes hvor ho ramser opp blant annet “misbruk av barn.” incest er misbruk av barn innen familie.
      Hvor du også kommenterte at alt hun nevnte i nnlegget går Ann å fleipe med. Og min mening er at sånt overhode ikke er til å fleipe med, spesielt ikke å gjøre det ovenfor barn. Har jeg gjort meg forstått nå? 🙂

    18. cc: Aha. Vel, jeg mener uansett fremdeles at så lenge man lærer barna at f.eks incest (samt de andre tingene som ELIN nevner) ikke nødvendigvis er positive ting og hvorfor de ikke er det så ser jeg altså ikke noe i veien med at man kan fortelle vitser om disse tingene, selv til barn.

      Man trenger selvfølgelig ikke trekke frem verstingene, men noen incestvitser for barn mener jeg det må kunne finnes. Igjen, så lenge de er klar over at incest ikke nødvendigvis er en bra ting i praksis, og hvorfor det ikke er det.

    19. Det vi i hvertfall er enige om er at moren i artikkelen overreagerer med å gå ut med offentlig klage mot NRK, i stede for å bare svitche kanal 😉

    20. Svar til CC… Det var ikke snakk om at realitetet er at det ligger døde mennesker rundt i et hus når det skal selges- alle skjønner at det er humoren i scenen. Poenget mitt er at barn dør ikke av å se et lik på tv- lik er faktisk realiteten. Folk blir drept hver enste dag, om ikke i Norge så ofte, så skjer det, og det skjer i hele verdenen. Med andre ord, realiteten er der, men ikke alle har samme humor.
      Og jeg har så absolutt ikke skrevet at de tingene jeg ramser opp er temaer man kan spøke med- det var for å poengtere hva realiteten er, og det å se noen lik i et humorprogram er ikke er verdens undergang for barn i den alderen.
      På en annen side kan jeg vedde på at alt jeg ramset opp, og enda mer enn det, er laget “humor” av. Jeg sitter ikke å ser på slik “humor” for det er ikke min tyoe humor. Men i forhold til hva realiteten faktisk er syns jeg ikke NRK tok det for langt med å vise dette programmet såpass seint på en lørdagskveld.

    21. Elin Slåen: Jeg kan herved bekrefte at alt du ramset opp er det laget humor av! 😉 Ganske vanlig at disse tingene blir spøkt med daglig i diverse tv serier, filmer, radiokanaler også videre nå. South Park foreksempel har sikkert spøkt med alle de tingene du ramset opp minst 3 ganger nå. Minst. ^^

    22. Ja, shit. Jeg har sikkert sett alt på South Park selv, når jeg tenker meg om. Det er jo en relativt syk serie. Jeg syns den som oftest er litt vel drøy, men jeg dør ikke av å se på det av den grunn 😛 Noen ting er jo faktisk veldig morsomt 🙂

    23. Ah, trudde jeg var ferdig her, men skal svare deg kjapt, Elin for jeg føler at vi snakker litt rundt hverandre ang det med den virkelige verden. Ingen unger dør av å se den sketsjen. Det er fakta. Så den er grei. Ingen unger dør av mørk humor. Det er også fakta. Allt det du nevner som den virkelige verden, krig, sykdom, mishandling, voldtekt, drap, rus osv osv, så Sier du at barn har godt av å vite at det er den virkelige verden. Og JA, det er jeg også enig i! Så absolutt ! Barn har godt av å lære om slikt, på sitt nivå. Men, det jeg ikke er enig i, er å gjøre sånt til komedie for barn. For jeg mener at krig, terrorisme, drap, voldtekt, Rus og mishandling ikle egner seg som morsomheter for barn, de har ikke evnen til alltid forstå humor på samme måte som voksne. Og så er det jo slik at barn lærer av herming. Forteller man til et barn at mange barn i verden lider under krig, så skjønner barnet det at krig er noe negativt. Men slenger man da en fleip om alle de “stakkars” Barna i Afrika og gjør det til komedie etterpå, så er det ikke alltid lett for en kid å skille på det, og de tar etter. Noen syns det er gøy at barna lærer dem type humor, jeg selv syns det er horribelt. Og tro meg, jeg kan relatere til omtrent alt du nevnte, kommer ikke fra en rosa boble selv.. Men nå snakker jeg heller ikke om at barn dør av mørk humor, eller at det er verdens undergang, jeg snakker om mine egne preferanser for hvilke verdier jeg selv ønsker å gi min sønn 🙂 jeg ønsker selv å lære han til at slikt ikke er humor, da så og si alle mennesker lider under et eller annet i en eller annen form. Det at jeg pekte mot ditt innlegg ift. mørk humor, va r rettet til sjefen sjøl her på siden, og ikke deg altså 😉 det var det det ble diskusjon ut av. jeg skjønner hva du mener, men følte det ble litt uklart ift. Humor vs. Realiteten, ellers har jeg har mer problemer med å skjønne sjefen her sitt syn på mørk humor vs barn. Men jeg tror vi har sagt hvert vårt syn på det, og blitt enige om å være uenige 😛 Vi er også enige i at NRK ikke dro den for langt, tror jeg har sagt fler ganger der at ho kunne bytta kanal i stede for å sende inn en offentlig klage.. til slutt vil jeg bare fortelle at sist jeg henta kidden min i barnehagen, fant jeg han foran PCen, inne på VG og en artikkel ang IS 😛 jeg posta ikke en offentlig klage på barnehagen så det ble avisstoff av det 😛 bare til opplysning, ikke rettet mot noen 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg