Er du en marionettedukke?

“Hun sa, så da sier jeg det samme!”
Si meg, hvem er det egentlig som bestemmer hva som er bra eller ikke? Hvem er det som bestemmer hva som smaker godt og hva du bare kan styre unna?

Det sies at mange mennesker er både vanedyr og slaver av flokkmentalitet. Vi skal helst ikke skille oss for mye ut og dersom mesteparten av vennegjengen din mener at den filmen som går akkurat nå er dritt, ja så er den det. Eller?

For en stund siden spurte jeg en venn av meg om h*n hadde prøvd den nye Coca Cola Life. Jeg fikk til svar at nei, det har h*n ikke og det skulle h*n heller ikke fordi h*n hadde hørt at den smaker drit. Med andre ord – der hadde noen andre tatt en avgjørelse om hva h*n skulle mene om den saken.

Og det er helt greit. Jeg mener, dette angår jo ikke meg eller noen andre for den saks skyld. Om et enkelt individ selv står for sine egne valg, og hva hun/ han skal tenke i livet er kun opp til han/ hun selv. Men samtidig må jeg få si at jeg syns det er litt trist når noen lar andre få tenke for seg. Slike mennesker kommer sjeldent alt for langt her i verden.

Andres synspunkter er ingen fasit
Personlig har jeg aldri vært særlig god på å la andre “fortelle” meg hva jeg skal mene, gjøre og tenke, er det noe enkelte der ute har fått høre gjennom åra så er det det. Likevel så ignorerer jeg ikke totalt hva andre synes om noe. Eller noen.

Jeg kan foreksempel lese diverse anmeldelser om en film som ikke får alt for gode kritikker, være forberedt på at filmen ikke nødvendigvis er så bra som jeg hadde håpet, men likevel gå for å se den. Noen ganger viser det seg at kritikerne har “rett”, men andre ganger helt “feil”. Jeg mener, det finnes ingen fasit der ute på hva som er bra og hva som er dårlig.

En anmeldelse er jo først og fremst anmelderens individuelle mening om noe og slettes ikke svaret på hva du kommer til å mene, eller dine venner for den del. Som det står med litt tykkere skrift over – Andres meninger er ene og alene, andres meninger. Punktum finito.

Og selvfølgelig. Man skal ikke kutte av seg ørene helt heller. Noen ganger kan det være lurt å ha andres ord i hvertfall lagret litt i bevisstheten. For det finnes jo situasjoner hvor det beste kan være å lytte til andre, bare ikke andres meninger overdøver dine egne tanker helt og i verste fall blir til “dine” meninger og tanker.

I hvor stor grad påvirker andres meninger dine valg?
I hvilke sammenhenger mener du det er lurt å lytte litt til andre?

Vi reblogges!

4 kommentarer
    1. Det er alltid lurt å kunne lytte til andre, å kunne lytte er en av de viktigste egenskapene ved det å kommunisere og man viser at man anerkjenner den andres tanker og meninger. Jeg var fæl til å bry meg om hva andre mente før, men det gikk mest på hva de mente om MEG, ikke om alt som foregikk rundt meg. Det er synd at flokkmentaliteten er så sterk i dag, i tillegg til janteloven som mange vil påstå er ikke-eksisterende samtidig som de sitter å rakker ned på det ene eller det andre mennesket som har fått til noe her i livet.
      Jeg er glad skolen har lært meg å bruke en sunn, kritisk tankegang, man kan ikke sluke alt rått også må man aldri være redd for å spørre “hvorfor?” Spesielt fordi folk har en tendens til å ordlegge seg som en trassig treåring når de nærmest utbryter “fordi atte!” Gi meg noen gode argumenter for at jeg ikke skal se den filmen eller prøve den colaen, si meg hvilket grunnlag du har for å mene det du gjør, så skal jeg respektere ditt utsagn og selv sjekke ut hva JEG føler om saken.

    2. Sweetie: Kloke ord. Jeg var også fæl til å bry meg om hva andre mente om meg før. Husker spesielt en gang fra ungdomskolen da en mindreårig syklet forbi meg i en viss fart og ropte ett eller annet om at jeg burde da det jeg hadde av skjegg der og da. Det husker jeg at jeg gikk rundt og plaget meg selv med en stund etterpå. Huff, selvtilliten min den gang..

      Ganske enig med hva du skriver. Mange burde bli flinkere til å spørre seg “hvorfor?”. Og, det siste du skriver kunne nesten ikke jeg skrevet bedre selv, ikke at jeg trenger det heller siden jeg allerede så og si har skrevet det samme ^^

    3. Digger bildene, di symboliserer teksten veldig bra, godt skrevet også! 🙂
      Jeg gjør som regel som jeg selv vil, og det er stress å høre på andre.
      Jeg mener at i enkelte sammenhenger så er det lurt å lytte til andre, f.eks angående hvilken pc som er bra, hvilken bil man burde styre unna å kjøpe, hvilke restauranter man skal holde seg unna. Men om folk ber meg holde meg unna en person fordi ditt og datt er blitt sagt om den personen så jeg ikke brydd meg mindre. Folk som hører mer på rykter enn personen bak alle ryktene, da er man ikke gode mennesker etter min mening 😉

    4. Mar1naS1n: Takk for det 🙂 Det er godt å høre særlig med tanke på at jeg “stresset” litt med å perfeksjonere noen av de. Særlig det siste bildet måtte jeg gjøre to ganger da jeg fant ut at jeg hadde helt blodet feil vei første gangen. Første gang så det ut som jeg hadde blødd fra høyre side f.eks, noe som egentlig hadde gitt mest mening i og med at det er et høyre-øre man ser i vasken… Utfordringen var riktignok den at det var vanskelig å ta bilde fra andre siden når jeg skulle ta det bildet hvor jeg “kutter” meg selv, rett og slett fordi jeg har et skap som står i veien for kamera på den andre siden av badet 😛

      Helt enig, når det kommer til diverse teknologi og transport er det absolutt godt å høre med andre med mindre man selv har god peiling. Men når det kommer til f.eks Coca Cola Life som jeg har nevnt i innlegget syns jeg det er litt teit å styre unna bare fordi man har hørt fra andre at de ikke har likt den. Mat, snop og drikke generelt egentlig syns jeg folk heller skal smake seg frem til selv i stede for å la andre “bestemme” hva som smaker godt og hva som smaker “drit”.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg