Topp 5: Alice Cooper

I det siste har jeg hørt en del på Alice Cooper. For ikke lenge siden trodde jeg at jeg syntes musikken hans var kjedelig og bare ikke noe for meg. Så hva har skjedd de siste ukene, har jeg begynt å bli gammel igjen? Næh, la meg bare være ærlig med meg selv. Jeg har hatt litt fordommer og bestemt meg på forhånd for hva jeg skulle syns.


© Bildet er tatt fra theguardian.com

For sannheten er den at Alice Cooper er en jævlig kul fyr med mange sære, rocka, humoristiske og delvis “kontroversielle” låter på samvittigheten. Vel, kontroversiell og kontroversiell. Sammenlignet med det folk har latt venne seg til i dag så er det neppe mange som finner Cooper særlig kontroversiell og støtende lengre. Sammenlignet med musikken til Marilyn Manson fremstår Alice Coopers tekster mer som bittelitt mørke innslag fra Sesam Stasjon.

Uansett. Poenget med dette innlegget var i utgangspunktet at jeg skulle sette opp en liste over mine topp 5 favoritter fra denne mannen. Hvorfor det? Hvorfor ikke? Lister er gøy!

5. Nobody Like Me

Den første låten på listen er en av de aller eldste som er innspilt. Låten ble spilt inn i 1969, men jeg er ikke helt sikker på hvilket album eller eller eventuelt singel den ble sluppet ut gjennom først. Det kan hende det var gjennom vinyl-albumet “Science Fiction” som kom ut i England i 1987, men jeg er altså ikke 100% sikker. I “Nobody Like Me” hører vi en ung Cooper synge at ingen liker han og at det er ingen som bryr seg om å verken ringe eller sende han brev. Her har han også fått med seg folk i bakgrunnen som er med på å synge med innimellom som “vennene” hans som i starten synger at de liker han veldig, men at de bare ikke har tid til han, mens mot slutten innrømmer de at de hater han, hans familie og til og med hunden Spot.

4. Lost In America

På fjerdeplass finner vi en låt som er hakket mer rocka etter det som faktisk er rock i følge min definisjon på sjangeren. Låta ble slippet ut på konseptalbumet “The Last Temptation” i 1994 og ble den mest populære sangen på denne skiva. Sangen kan utvilsomt tolkes som en politisk satire, med en god dose humor. Mange vil kanskje finne den noe ensformig da setningen “I can’t get a…” blir gjentatt relativt ofte.

I dag er det ingen som reagerer om du forteller at foreldrene dine ikke bor sammen lengre og at de begge har fått seg en ny elsker, samboer eller kjæreste. Men det har ikke alltid vært sånn. Særlig derfor kan jeg se for meg at følgende tekst var hakket mer tabu blant enkelte da den kom ut, enn hva den er i dag:

«I got a mom but I ain’t got a dad
My dad’s got a wife but she ain’t my mom
Mom’s looking for a man to be my dad
But I want my mom and dad to be my real
mom and dad
Is that so bad
Oh, I think I’ve been had»

I det siste verset blir det også synget:
«I can’t go to school
cuz I ain’t got a gun
I ain’t got a gun
cuz I ain’t got a job
I ain’t got a job
cuz I can’t go to school
So I’m looking for a girl with a gun and a job
Don’t you know where you are»

Sånn apropos kontroversielt.

3. Is Anyone Home?

På tredje plass finner vi nok en sang jeg finner av det mer komiske slaget. “Is Anyone Home?” kommer fra konsertalbumet “A Fistful of Alice”, et album som også filmregissør, tegneserieskaper og hardrocker Rob Zombie deltok på. Faktisk er “Is Anyone Home?” den låta jeg har spilt mest på repeat den siste tiden. Jeg er blitt veldig glad i melodien og teksten. Jeg blir glad av å høre den, og jeg synes særlig refrenget er litt morsomt. Refrenget kunne nesten handlet om meg, sett bortifra at jeg har ei rotte og ikke noe mus.
«I live in a big doll house and nobody’s home
Just me and my mouse, I live in a big dark house
And nobody’s home, just me and my mouse»

2. Poison

På andre plass finner vi den låta som nok er den mest kjente av dem alle. Sangen ble en av de største hittene han hadde i USA hvor han nådde 7. plass, mens han i Storbritannia havnet på 2. plass. Låta kom ut som singel i 1989, samtidig som den var med på albumet “Trash”. Det er blitt laget hele to musikkvideoer til låten, hvor den ene ble sensurert i sin tid slik at den kunne vises på dagtid. Årsaken til sensuren kommer av at den originalt inneholder en toppløs kvinne. Wooow, big deal…

Låten har også blitt fremført av en rekke andre artister blant annet av tidligere Nightwish-vokalist Tarja Turunen.

1. He‘s Back (The Man Behind The Mask)

At min favoritt av dem alle er tittelsangen til den sjette Friday the 13th-filmen “Jason Lives” kommer neppe som en blodig overraskelse for folk flest. Etter min personlig mening passer sangen jævlig godt til denne filmen og når man hører på teksten er det liten tvil om at den handler om Jason Voorhees morbide behov for å slakte alle slags ungdommer som kommer i nærheten. Låten ble for første gang slippet ut på albumet Constrictor fra 1986. Verdt å nevne er det også at i tillegg til “He‘s Back” så ble også “Teenage Frankenstein” og “Hard Rock Summer” brukt i samme film.

Er du enig med denne listen? Hvilke låter fra Alice Cooper har du som dine favoritter?

Vi reblogges!


1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg