Drømmen om Sør

Det kan hende noen vil bli litt overrasket over det jeg har å komme med nå, eller ikke. Man burde egentlig ikke bli det, men. Saken er at jeg i det siste har begynt å tenke en del på å flytte herifra. Og nå snakker jeg ikke om å bare flytte fra denne sokkelleiligheten jeg bor på nå og til et annet sted i bygda. For når sant skal sies så trives jeg veldig godt i denne leiligheten. Den har god plass, jeg får gjøre stort sett som jeg vil, og det er ikke så skrekkelig dyrt å leie her.

Når jeg nå snakker om at jeg har lyst til å flytte så mener jeg denne gangen til et helt annet sted. Til et annet distrikt, et annet fylke. Et sted lengre sør. Hvor jeg eventuelt skal flytte har jeg ikke funnet ut av enda. Det eneste jeg vet er at jeg vil flytte et stykke sørover. Ikke nødvendigvis et sted hvor jeg kjenner noen. Bare sørover som uansett gjør at jeg kommer en del nærmere de aller fleste jeg har kontakt med over nett.

Det er også dette jeg vurderer å bruke en større del av neste terapitime til. Jeg skal høre om terapeuten min kan hjelpe meg med å sette opp budsjett på hvor mye jeg bør spare, og hvor lenge. Hun vet sikkert også om jeg i min situasjon har rett på rabatt eller ikke, altså på flyttebil. Men til da så kommer jeg til å gjøre meg en del tanker om hvor jeg altså vil bosette meg. Det er tross alt det jeg bør starte med å finne ut av.

Siden planen er å flytte et stykke så er jeg forberedt på at det vil ta noe tid. Jeg tror jeg kan være realistisk og si at det ikke vil skje dette året, men kanskje til våren eller en gang til sommeren i 2015?

Utover det at jeg vil flytte et godt stykke sørover så er jeg også bestemt på at jeg ikke skal flytte til noe storby. Det blir foreksempel uaktuelt for meg å flytte rett inn i Oslo. Det gjør jeg bare ikke. Jeg vil flytte til et litt mindre sted, både fordi jeg ser for meg at det vil bli billigere samtidig som jeg ikke ville følt meg veldig trygg i en større by. Også en ting til, jeg vil ikke flytte et sted som er alt for preget av religion. Bibelbeltet i Kristiansand foreksempel, nei takk!

Så håper jeg også på å få meg en leilighet som er omtrent like stor og omtrent like dyr/ billig som der jeg bor nå. I dag bor jeg på 79 kvadratmeter til 5000 kroner i måneden pluss strøm, og jeg håper å få til noe av det samme der jeg eventuelt måtte flytte i fremtiden også.

Jeg håper det finnes noen som kan hjelpe meg med å flytte når den tid kommer så det ikke blir alt for dyrt. Men jeg er forberedt på at jeg må klare mest mulig på egenhånd da foreksempel min far har en veldig liten knøttebil. Et annet alternativ er å leie en flyttebil og få noen til å kjøre. Men så spørs det også om folk har tid og gidder å kjøre et par ganger frem og tilbake til foreksempel Sogn og Fjordane. Altså bare et eksempel.

Her i Oppdal har jeg i hvertfall ikke noe som holder meg igjen lengre. Ok, jo, nå kan det hende noen blir fornærmet om de leser her… Jeg har en far, jeg har en mor, jeg har en søster og jeg har en bror. Jeg har også EN person jeg kan kategoriseres som en venn her, men vi har ikke så mye felles så den meste kontakten vi helst har når vi i hele tatt har kontakt er gaming online. Jeg har så mye mer å vinne på å flytte, enn det jeg har å tape.

Vi reblogges!

15 kommentarer
    1. Vel, flytte kan jo være greit, nå aner jeg ikke akk åssen du er til forandringer, men en som bodde ovenfor meg var dritglad over å flytte. Nå har han flytta tilbake til der han bodde fordi det var visst ikke så gøy ang forandringene alikevel. Men snakk om det, og du får nok folk til å hjelpe deg :3

    2. fuckdegselv.: Jeg er ikke så glad i forandringer, det er en av de største utfordringene jeg har i livet. Men samtidig ønsker jeg ikke å la det hindre meg i å få til ting jeg har lyst til i livet.

    3. har noe så fancy som blir kalt ’tilpasningsforstyrrelse’ jeg. Så forstår godt den ang forandringer. Får jeg noe plutselig forandring mot meg så knekker jeg sammen >_>

    4. Å flytte er ein veldig stor forandring! Så lenge ein er innstilt på det og ikkje minst forberedt på det, så pleier det å gå fint : ) Lykke til med planlegging og tanker : )

    5. Jeg flyttet helt sør- bare 42 mil da, men det er det beste jeg har gjort noen gang 🙂 Trives utrolig godt, selv om det blir å flytte østover til høsten igjen, da jeg vil studere (tenker jeg). Men disse tre årene jeg nå har bodd her har virkelig gjort meg til et bedre menneske 😉

    6. Elin Slåen: Hvordan valgte du å flytte? Kjørte du mesteparten av tingene dine selv, eller fikk du noen til å hjelpe deg? Eller brukte du/ dere penger på flyttebil? Og i såfall, i hvor stor del av flyttingen brukte dere flyttebilen? Og hvor mye kostet det igjen?

      Sorry for mange spørsmål xD

    7. Hei. Kan du være så grei å fortelle meg hva månedsinntekten din er som ung før? Søker selv, og lurer veldig på hva summen er, om det er mye mer enn jeg får nå 🙂 Har du forresten vurdert startlån og så kjøpe egen leilighet? Da slipper du betale ned andre sitt lån ved å betale leie, mye bedre å betale “til seg selv” 🙂

    8. hanne: For min del som er 100 ung ufør får jeg nå 17547 kroner totalt i måneden fra Nav. Men så betaler jeg 15% i skatt av de pengene, så da blir det altså 15793 kroner sånn cirka hver måned. I tillegg får jeg også bostøtte fra kommunen på 1678 kroner, hver måned, og de pengene er det heldigvis ikke skatt på 🙂

      Har ikke tenkt så mye på det siste du spør om, rett og slett fordi det er noe jeg ikke vet noe særlig om.

    9. Hanne Rams: Det kan du jo uansett. Hvis du har lyst så kan du få komme og besøke meg i Oppdal en gang. Jeg har overnattingsplass jeg. Er kanskje mer aktuelt det enn at jeg eventuelt hadde kommet og overnattet hos deg? Bor du enda hos foreldre?

    10. Spennende! Jeg tenker å flytte etterhvert også, men da nordover. Har tenkt en del på hvordan jeg skal gjennomføre det praktisk, men jeg har ganske få eiendeler, så krysser fingrene for at jeg bare kan pakke en sekk og hive meg på et fly…

    11. Ravn: Ah, da har nok jeg mer enn det du har. Jeg har blant annet egen sofa, egen seng, eget kjøleskap, et par hyller, eget skrivebord… Også videre. Tror nok ikke det bare kan i noen sekk på et fly akkurat ^^

    12. Jeg bare følte for å komme bort, så fant jeg en leilighet på finn.no og bare valgte å dra å se på den, så fikk jeg den og kort til etterpå flyttet jeg 😉
      Jeg kjørte alt selv, men lånte henger til hovedlasset 🙂 Trur det kostet rundt 800 fra fredag til søndag 🙂 Ellers flyttet jeg ikke ned på heltid føre et par måneder seinere, så jeg tok bare med meg det jeg fikk plass til i bilen når jeg tok en helgetur en gang i blant 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg