Enkelt og greit: Tiggere!

Har nettopp vært på posthuset og hentet en pakke. På vei inn og ut satt det en eldre kvinne med en kopp og ville jeg skulle legge i noen kroner. Jeg hadde bare med meg VISA-kortet som legitimasjon i tilfelle noen av de som er på opplærling på posten skulle spørre om det. Ingen kontanter. For å si det sånn, jeg er ikke så grei at jeg like gjerne slenger oppi det. Når det er sagt hadde jeg trolig ikke gitt noen kroner om jeg hadde det heller. Selv ikke om jeg hadde hatt god råd.

Noe av det mest ynkelige jeg vet er folk som sitter å tigger uten å i det minste gjøre noe for det. Folk som går fra dør til dør og enten satser på folks samvittighet, eller skjær flaks. Allerede nå sitter det sikkert flere og tenker at jeg er en grådig fyr. Det kan godt være, men jeg har flere grunner til at jeg ikke gir noe til tiggere. Særlig de som kommer på døra. La meg gjøre det kort. Hva pleier å skje med den ungen i barnehagen som er snill og gir litt godteri til en eller annen? Jo, resten av barnehagen omringer deg og spør om de også kan få!

Men nå var det først og fremst de som sitter og gjør den flate rumpa hakket flatere time etter time jeg tenkte dette innlegget skulle handle om. Jeg har heldigvis aldri opplevd å måtte flykte fra mitt eget hjemland selv, og jeg innrømmer det, jeg kan ikke sette meg fult inn i deres situasjon. Det er selvfølgelig fort gjort å være stor i kjeften og snakke om ting man ikke har vært gjennom selv, men betyr det derimot at man skal ha så mye sympati, synes synd på og gi? Min verden fungerer ikke slik.

Så har vi de som i det minste gjør noe for slantene sine. 5-8 meter unna denne kvinnen sto det en mann og spilte trekkspill. Jeg kan ikke uttale meg noe om hva han spilte og om jeg syntes han var god fordi jeg prioriterte som alltid min egen musikk. Der og da tror jeg det var The Birthday Massacre jeg hørte på, men det er en annen sak. Er det noe jeg vet så er det at absolutt alle som ikke er lam fra toppen og ned har et eller annet talent. For meg er det ikke mye talent i å sitte på rumpa med en kopp, jeg vil heller kalle det guts i så fall. Men jeg velger å kalle det idioti, og igjen… Ynkelig.

Jeg trekker tilbake det jeg skrev i ste. Ikke det angående idiotien, men det med at alle har et talent. Det tok meg to sekunder å huske at det ikke stemmer. Vi alle kan noe enten det er frivillig eller ikke, men alle har ikke et talent. Litt rettferdighet skal det tross alt være. Når det er sagt finnes det noe positivt med dette. Har man bodd bittelitt i Norge burde man vite at er det noe nordmenn liker så er det når folk gjør noe man ikke kan.

Jeg håper at noen tiggere leser dette, så kanskje det kan bli hakket mer interessant neste gang. Det trenger ikke være snakk om å tilfredstille vær og en du stopper seksuelt, men et elller annet. Ja, nå glemte jeg at det jeg skrev i ste ikke er lovlig heller, så… Har dere ikke et talent, gjør noe likevel. Min teori er i hvertfall at hvis jeg foreksempel møter noen som absolutt ikke kan synge eller spille et instrument, men som gjør det likevel, så er sjansene hakket større for at jeg gir litte grann penger enten fordi først DA synes jeg litt synd på deg, eller rett og slett av ørlite respekt for at du tørr.

Når alt kommer til alt ønsker jeg helst ikke tiggere i hele tatt. Har du først kommet inn i landet så før du mest sannsynlig MER enn nok fra Nav, og gjør du ikke det så er det nok fordi du det som kalles for ulovlig innvandrer… Og da har du uansett ikke noe du skulle ha gjort her. Ja, jeg brukte i-ordet. Ikke fordi jeg er rasist, men fordi jeg faktisk aldri har møtt etnisk norske tiggere.

Sånn, da føler jeg at jeg har fått skrevet det viktigste jeg har å mene om akkurat dette… Frister å komme med noe politisk mot slutten, men jeg skal la vær da jeg ikke har troa på at FRP kommer til å vinne valget uansett…

Vi reblogges!

16 kommentarer
    1. Har ikke mye for tiggere jeg heller. Mistet totalt sympatien etter jeg så en BBC dokumentar om at dette var organisert kriminalitet og pengene gikk ikke til mat, men ble heller sendt til folk som stod høyere i hierakiet så de kunne kjøpe dyre hus og biler i Romania.
      Det som er enda mer avskylig med dette er at de tvinger barn til å bli med på tiggertrenden, og i ekstreme tilfeller tar fra dem retten til å gå på skole.

    2. The Apocalyptic Doll: Nei, kan ikke si jeg har noe sympati for tiggere. Er helt tragisk for desperat og langt folk kan gå. Når man i tillegg tvinger barna har grenset passert ordet tragisk for lenge siden og da snakker vi om noe jeg ikke helt finner et passende ord for akkurat nå…

    3. Alt er ikke som det ser ut til. En tigger er ikke bare en tigger, det er et menneske med en vanskelig fortid som gjerne vil ha en fremtid. De synes heller ikke det er digg å tigge, de kjenner også hvor lavt de har synket.
      Vi er heldige som har et hjem, en familie og en fremtid. Jeg synes vi som er så heldige kan sette oss inn i andres sitiasjon og være medmenneskelige.
      Hva betyr en ti’er for deg? Vil du merke om du har ti kroner mindre?

    4. eg er så enig med deg. Alltid når jeg ser tiggere, og jeg vet jeg må gå forbi de, later jeg som om jeg er syt opptatt i en viktig tlf eller ser etter noen. Enste etnisk norske tiggere jeg kan se av og til er narkomane. Og de gir heller ikke penger. Men de kan jeg gå inn på en kiosk eller butikk og kjøpe noe å drikke og spise til. Det fordi jeg vet at penger gitt til de, vil bli brukt til narkotika. Da er det bedre å gi de mat og drikke…

    5. replica: Det får så være. Jeg gir ikke til tiggere uansett hvor synd det måtte være i dem. Og en tier fra eller til kan man fort merke om man først får en vane å gi! Så nei, jeg gir ikke lommerusket mitt en gang, om jeg måtte ha det :p

    6. azul terciopelo: Jeg gikk “kaldt” forbi og ignorerte så godt jeg kunne i dag i alle fall, uten å føle dårlig samvittighet verken da eller nå.

      Og fornuftig det du skriver på slutten, bedre med litt mat og drikke fremfor enda mer stoff…

    7. Enig enig! Godt innlegg 🙂 Gir heller ikke noe til tiggere som bare sitter der med koppen sin. Hvorfor gi til noen som ikke gidder å gjøre noe for pengene? de bare forlanger å få.. finnes en del norske tiggere, men det er for det meste rusmisbrukere/narkomane og de er som regel rundt om på karl johan.

    8. Hei. Ville bare kommentere dette innlegg et, fordi jeg reagerer litt på det. Det virker ikke som at du forstår omfanget av problematikken… Du må tenke på at disse menneskene ikke mottar noen som helst økonomisk støtte, så at de sitter på ræven “uten å gjøre noe for det”, for noen usle kroner, er vel ikke noe som kan kalles ynkelig? Tror du ikke at hvis mange av dem hadde samme mulighet som deg, så ville de ha gjort det, enten det er sosial-penger, attføring, uføre eller arbeid? Og hvis du hadde vært i samme situasjon, hvilken måte ville du ha prøvd å få penger til mat på da, uten å fremstå som “ynkelig”?

    9. Jølle: Hvis jeg hadde prøvd absolutt alt annet og verken fått noe jobb noe sted, eller økonomisk støtte på andre lovlige måter så hadde jeg nok til slutt tatt livet av meg. Fremfor å tigge. Aldri sett selvmord som ynkelig eller lavmål, har mer respekt for de som tar sitt eget liv (for det krever virkelig mot, mener jeg) fremfor å tigge. Enten det eller så hadde jeg i alle fall forsøkt å spille et instrument eller noe til noen hadde slått meg ned fordi jeg faktisk ikke kan spille..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg