Om edderkopper i hus og hjem

Det jeg elsker med gamle hus er at man aldri er alene. Det er foreksempel en større sannsynlighet for at noen har dødd i der, og at noe er igjen et eller annet sted fra de(n) avdøde. Nå skal det sies at jeg egentlig ikke tror noe særlig på slikt Åndenes Makt-opplegg, men samtidig.. Man vet man aldri.

Noe jeg derimot vet er at det er flere skapninger å finne her enn hva jeg har et konkret tall på. Daglig kommer jeg over flere edderkopper som rett og slett er helt elskverdige. Jeg vet at for øyeblikket er det i alle fall to levende edderkopper på badet mens her på stua er det i skrivende stund en i taket som jeg har oppservert for noen minutter siden, men dessverre slitt med å få noen tydelige bilder av.

Jeg kan bare ikke forstå de fæle menneskene som finner på å fange og drepe disse skapningene, så fremt de ikke lider av araknafobi noe da man i såfall kan lite for. Jeg skjønner heller meg ikke på de som lokker edderkopper ut om de først har noen i hjemmet. Hvorfor skal de ikke få være inne i folks hjem hvor de tydeligvis har funnet en trivsel? Har aldri skjønt meg på de som ikke vil ha de. Heller et hus fult av edderkopper enn å ha en hund eller en katt!

Edderkopper røter ikke, de legger fra seg svært lite avføring, og så lenge vi befinner oss i Norge er de heller ingen trussel så fremt du er allergisk. Det eneste du “risikerer” er å få en del spindelvev etterhvert. Men det er ikke verre enn å vaske bort om det blir for mye. Nå er det selvfølgelig ikke dumt å rengjøre regelmessig, i det minste gå gjennom leiligheten med støvsugeren. Når man rengjører og støvsuger skjer det fort at det forsvinner noen man ikke ser der og da, det er egentlig ikke til å komme utenom. Det ENESTE rommet jeg ikke vil ha edderkopper på er soverommet. Finner jeg noen der forflytter jeg de varsomt og forsiktig inn til stua. At noen uheldigvis forsvinner når man vasker og støvsuger innimellom er noe helt annet enn når man med vilje enten dreper de, eller lokker de ut.

Når vi først er inne på rengjøring så skal det også sies at jeg er ikke den som rengjører alt for mye. Jeg rengjører der jeg synes det er nødvendig som der hvor jeg spiser, og også toalett og slike mer hygeniske steder. Men ellers er jeg ikke så nøye med sånt. Et hjem skal ha skitt og lort enkelte steder, ellers det ikke et hjem etter min smak.

En ting tror jeg i alle fall er gjort klart nå. Hver eneste edderkopp som ønsker å bo hos meg er hjertelig velkommen i mitt hjem, man kan nesten ikke få flottere og mer fasinerende venner enn nettopp de på åtte bein <3

13 kommentarer
    1. Om du ikke tror så mye på sånne åndenes makt greier, så kom hjem til oss. Vi har hatt rennende blod ut av kjøkkenbenken(skrudde av og demonterte hele dritten uten å finne noe) pluss masse skumle lyder, løpende barne lyder, lamper som slår seg av og på. bikkjer som knurrer villt ut i lufta, osv.. Kanskje ikke så rart siden 8 unger har dødd i sykdom der, det var før faren ble gal å hengte seg på loftet xD han som flyttet inn senere klikket han også, og skalperte kone og barn før han stakk av til Amerika.. Ahh, historie i veggene, liksom.
      Og når det gjelder de mer unaturlig lange bein, så har jeg en ond katt som spiser dem.. Så selv om jeg hadde ønsket dem velkommen, hadde de liksom ikke vart så lenge likevel :p

    2. Bor sjøl i et hus fra 1948…og jeg er heller aldri aleine 🙂 Har nok dødd folk her, og edderkopper kryr det av. Jeg lar de være i fred, og hjelper de gjerne ut av “farer” som dusjen, vaskekummer o.l. Som du sier – jeg bor i Norge – ingen ting å være redd for de der. Hater folk som på liv og død skal skylle de ned i do eller klaske dem flate med en avis…da blir jeg djevelsk harm :/

    3. Huset vi bodde i når vi bodde i Oslo var fra 1927 og det skjedde masse der også, to familiemedlemmer gikk igjen der (de begge var med på å bygge huset) og jeg tok også et bilde av Carlito en kveld så var det synelig en hånd bak han ^^

    4. Anonym: Jeg synes vi to bør bli bedre kjent med hverandre sånn at det blir mer naturlig for deg å invitere meg på besøk, og mer naturlig for meg å ta turen. Skulle gjerne utforsket litt i hjemmet ditt, utifra det du forteller og beskriver. ^^

    5. Er egentlig ikke mitt hjem, men hjemme hos mamma. Men jeg har da bodd der noen år ^^ Hehe, ja det er et spennende hus. Skal være der alene fra i dag og til tirsdag. Kjenner faktisk at jeg gruer meg litt xD har heldigvis tre store hunder til å passe på meg :p

    6. Det er enda godt det fins noen som setter pris på disse Beis….Skapningene..
      Jeg er nok av av de som har Araknofobia. Jeg hyler som en gal når jeg ser en edderkopp i huset. Jeg fr hjertebank og panikk og flykter rommet. Jeg klarer selvsagt ikke kverke dem, for da må jeg jo næmere de. Så mannen i huset får den jobben.
      Jeg kan tolerere edderkopper i glassbur, eller på lang avstand fra meg ute, men forutenom det…Neitakk.. Ikke slike dyr inne hos meg…*grøss*
      La meg poengterer at jeg har støv på hjernen i tillegg XD

    7. vonhippie: Det sies at moren til huseieren min går igjen her, men vet ikke helt om jeg kan tro på det. Sånn egentlig.

      Ja, akkurat dusjen og slik holder jeg de unna også om jeg skulle finne noe der. Men det har jeg ikke gjort. Ja, jeg forstår ikke meningen med å være så ond mot de..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg