28 Days Later (2002)

Forskning opp gjennom tidene har ført til en rekke svært forskjellige ting. Når et virus ved et uhell blir sluppet ut fra et britisk laboratorium er mildt sagt også helvete sluppet løs i samme slengen. Viruset som viser seg å være ekstremt smitsomt på minimal med tid skaper et voldsomt sinne og en enorm aggresjon for de som får det i blodet.

På svært kort tid er viruset spredt verden over og de aller, aller fleste mennesker er rammet av infeksjon. Folk er blitt forandret til å være sivile mennesker til å bli voldelige, ildsinte og hatefulle kryp. Verre enn om de hadde vært zombier, da dette viruset ikke er med på å senke tempoet, men at de fremdeles kan løpe og bevege seg minst like fort som før. Om mulig ikke enda fortere.

Da sykkelbudet Jim ble truffet av en bil var verden fremdeles gjenkjennelig, uforandret og “trygg”. Når han så våkner opp fra koma i en lengre tid står han opp til en helt annen verden enn den han sluknet fra under kollisjonen. Han tror selvfølgelig ikke sine egne øyne når han spaserer ut fra sykehuset og ikke kan finne et jævla, levende menneske i hele London. Alt er øde, forlatt og død.

© Bildet tatt fra danielpeterevans.wordpress.com

Når han går inn i en kirke er alt han kan se en dunge med lik, frem til det viser seg at presten rører på seg. Jim som enda ikke har blitt informert om viruset tror i noen sekunder at presten er frisk, frem til han blir angrepet og må løpe for livet. Under flukten får han hjelp av to andre, usmittede mennesker som nå er hans eneste venner.

28 Days Later er en av flere filmer som har overrasket meg positivt de siste årene. Jeg burde ha sett den mye tidligere, spesielt siden jeg har noen venner med veldig stødig, høyt respektabel og god smak som har anbefalt meg den. Uansett, nå har jeg fått den med meg, og jeg angrer ikke på de to timene jeg har ofret.

Plottet er ikke helt ukjent da jeg har sett utallige verden-er-smittet-av-dødlig-virus-og-vi-følger-noen-få-overlevende-som-kjemper-for-å-overleve-og-kanskje-engang-finne-et-eller-annet-sted-med-flere-overlevende-og-gjerne-også-at-det-finnes-en-motkur-filmer før. Men når det er sagt, det er en grunn til at jeg har sett såpass mange slike; jeg er et menneske med fornuft og selvrespekt som elsker gode filmer og vil gjerne se flest mulig av dem!

© Bildet tatt fra dvdactive.com

© Bildet tatt fra dvdbeaver.com

28 Days Later er i tillegg til å være til tider ganske mørk også en vakker film. De få menneskene vi følger fra start til slutt er gode mennesker som føles godt å følge med på. Filmen har et vakkert soundtrack som den ikke hadde vært den samme uten. Bildekvaliteten er for det meste litt uskarp, noe som man oppdager etter hvert er veldig bevist. Alt er gjort så til de grader med en hensikt, og de tingene skaperne bak denne diamanten har gjort er gjort med stil og seier.

I rollene finner vi blant annet Cillian Murphy (“Batman: The Dark Knight”, “Batman Begins” og “Inception”), Naomie Harris (“Pirates of the Caribbaen: Dead Man`s Chest”, “Pirates of the Caribbean: At World`s End” og “James Bond: Skyfall”), Brendan Gleeson (“Braveheart”, “Gangs of New York” og “Troja”) og Noah Huntley (“Event Horizon”, “The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe” og “Snow White”) som alle har gjort en overlegen god jobb i sine prestasjoner.

© Bildet tatt fra watchingthedead.blogspot.no

Filmen er skrevet av Alex Garland som også har jobbet med store filmer som “Dredd”, “Sunshine” og “The Beach”, mens i registolen finner vi Danny Boyle som har jobbet med blant annet “127 hours” og “Trainspotting”.

Dette er virkelig en av de beste zombielignende filmene som er laget av nyere tid, og som alle gode filmer føles den alt for kort selv om den passerer nesten over to timer.

Enda en ting som er treffsikkert er hvilken side terningen vil lande på.

Terningkast