Facerape!

Det er en ting jeg personlig ser veldig lite poeng i når det kommer til nettet, utenom virus og spam, og det er facerape!

Jo da, facerape finnes i like mange varianter og grader som det meste annet. Og noen er mer “uskyldige” enn andre..

Det er en betydelig stor forskjell å facerape noen med
«Jeg orker ikke mer, farvel alle sammen, håper dere kan tilgi»

og
«Jeg syns at Berit er sykt kul».

Men til tross for innholdet og mengden, det er fortsatt spam, selv i tilfeller når “offeret” liker det som er blitt lagt ut.
Jeg kan ikke snakke for hvordan andre reagerer og hva andre syns. Det gjør jeg heller ikke. Men poenget er at jeg syns at facerape burde fått litt mer konsekvenser for overgriperne.

Dessverre er det veldig vanskelig å bevise at man er blitt faceraped. Spesielt om tilfellet er at man har logget på seg selv på sin egen pc og glemt å logge av. Da hjelper det nødvendigvis ikke så mye om man har noen som kan bekrefte at den og den personen var på besøk.

Personlig har jeg nesten nulltoleranse for slikt.
Igjen har jeg nok liten makt til å endre noen regler og lover for facerape i Norge.

Men med dette innlegget gjør jeg det i hvertfall tydelig for at jeg slettes ikke vil akseptere facerape selv!
Omså det bare hadde vært at en nær venn skrev “*** er sykt kul”. Nei, hadde ikke akseptert det. Det hadde blitt slettet og jeg hadde tatt det opp med vedkommende at jeg ikke finner meg i det.

Når folk er pålogget på forskjellige steder har man selvfølgelig ansvar for å logge av selv. Likevel betyr ikke det at det er greit for andre å skrive eller legge ut noe uten at man eventuelt har fått tillatelse, eller blitt bedt om det.

Så skulle det forekomme at noen av mine venner skulle gjøre dette mot meg en gang jeg skulle glemme å logge meg av en gang jeg er på eller har besøk så vil jeg som sagt først snakket alvorlig om det. For meg så er dette alvorlig! Hvis det hadde gjentatt seg hadde jeg vurdert å kutte ut vedkommende. For hadde det ikke blitt akseptert, så hadde ikke vedkommende fortjent å beholde meg som venn.

Jeg skulle ønske at folk bare ga faen i å facerape i hele tatt.
Selv om “offerne” liker det som er skrevet, så er det likevel ikke personens verk! Og da blir det plutselig snakk om en uærlig status, eller hva det måtte være. Med mindre forbryteren hadde skrevet i parantes at det er en facerape, men sånt skrives heller i en kommentar under, litt senere…

Jeg antar at jeg nå er blitt gjort forstått. At jeg har gjort meg tydelig!

Vi reblogges!

9 kommentarer
    1. Pleier å facerape typen ved å skrive at han elsker meg høyere enn noe annet. Han syns det ødelegger imaget hans.
      Søstern ble facerapet en gang hun og, men det var det ingen som skjønte. Noen hadde skrevet at hun hadde hemoroider og alle var sånn “jaja, ikke unormalt at Jane skriver noe sånt”. Noen ganger feiler facerape fullstendig.

    2. zenazuza: Tror de fleste facerapere hadde følt seg litt teite om ingen forsto at det var facerape siden dette var noe offeret godt kunne skrevet der og da selv, ja :p

      Og jeg forstår typen din godt. Og ville råde deg til å revurdere facerapen..

    3. har aldri blitt facereapa jeg så vet ikke åssen jeg hadde reagert men syns vel egentlig det bare er teit… men om det er en liten uskyldig ting så kan det jo gå men ikke eks om det hadde vært som det første du nevner der

    4. for det første så syntes jeg det er noe forbannade piss at det i hele tatt blir kaldt for Face Rape!
      og for det andre så syntes jeg det er litt latterlig å skrive et innlegg om det, du skriver det som om det virkelig skjer et overgrep
      når du referer til overgriper og offer, jeg blir rett og slett forbanna på deg
      Vet du egentlig hva en overgriper og et offer er i virkeligheten?
      Hadde du visst det hadde du kanskje ikke brydd deg om hva som skjedde på facebook
      Men løftet trynet ditt fra Pc og sett ut i den virkelige verden!

    5. mindreverdig: Vil først og fremst påpeke at jeg forstår din reaksjon med tanke på din egen historie. Jeg har stor respekt for det du har gått gjennom, til tross for at jeg nok vet alt for lite om det.

      På en annen side var det aldri ment å såre noen som har vært offer for noe som helst. Verken for vold, seksuelt overgrep, mobbing eller noe annet. Men for meg virker det nå som om du har begrenset begrepene “offer” og “overgriper”. For begge de begrepene, begge de ordene dekker egentlig en del mer enn kanskje det første folk flest tenker når de hører de.

      Jeg mener at man er også en type overgriper når man på en annens facebook-konto skriver noe som eieren av brukeren selv ikke har skrevet. I verste fall kan et digitalt overgrep som dette føre til en veldig kostbar misforståelse, som kan få en del følger som faktisk er mer alvorlige enn at de som får den med seg sitter og ler eller bare sitter som et stort spørsmålstegn.

      Jeg kunne skrevet et langt innlegg til deg som svar, men jeg håper du forstår. Også håper jeg at det en dag vil gå bedre med deg, jeg syns som sagt det er leit det du har gjennomgått, og forstår din reaksjon som i denne sammenheng er helt naturlig har kommet!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg