DET GJØR SÅ VONDT!!!

Tilskuerklovnen på livets benk
Det skal ikke alltid være lett å være til.
For meg føles enkelte ting vanskelig og tunge akkurat nå.

Hvis jeg skal beskrive meg selv med et bilde om hvordan jeg ser på meg selv nå, så vil jeg beskrive meg selv som en klovn med påsminket smil. En klovn med på sminket glede. En klovn som er kledd i trygge og romslige farger, men som innerst inne føler seg deprimert, usikker og veldig ensom i en stor verden med klovner som er lykkeligere enn han selv.

Jeg føler meg som en tilskuer. En tilskuer som bare får se. Se men ikke gjøre noe selv.
Opplever at jeg ser hva andre får til, hva andre gjør, hva andre mestrer, hva andre opplever.
Selv er jeg bundet til et større handycap. Jeg ligger langt etter på mange måter. Det føles ut som om så mange har gjort så mye som jeg også har lyst til å kjenne på, føle og begå. Ting som man er to om, og jeg er bare en.

Et sårbar punkt jeg ofte spøker bort og ofte bagatelliserer er jomfrudommen min, samt det faktum at jeg alltid har vært ungkar. Det faktum at så mange andre har hatt minst eller eller flere kjærester, er vanskelig for meg som nå er 21 år og aldri engang har fått et ekte kyss.

Ultimatumet smerter
Det føles som jeg er tvunget til å ta et valg.
Et valg som gjør meg ulykkelig, da jeg ikke kan velge begge deler.

Jeg blir et dårlig menneske om jeg ikke får gjøre det jeg vil. Når man er i forhold og kanskje bor sammen som mange i forhold velger, så gjør man plutselig alt sammen. Man ser film sammen, man ser tv sammen, man lager mat sammen. I det hele tatt, man gjør veldig mye sammen.

Mange som skiller lag gjør det ofte fordi man føler man ikke får være seg selv i forholdet, eller at man kan være det, men at man opplever at begge to er såpass forskjellige at det ikke funker likevel. Dersom jeg skal finne noen å bo sammen med er jeg redd jeg ikke kan være meg selv om forholdet, hvis jeg vil beholde vedkommende. For igjen, jeg er så alt for sær og smal at jeg ikke ser for meg det mennesket som kan forelske seg i meg, og attpåtil leve sammen med meg i lengre tid.

I mine tanker nå så tror jeg at jeg ikke noen gang vil få oppleve disse tingene med de smale særinteressene mine.
Jeg er for smal på hva jeg liker til at jeg vil fungere med noen på sikt. Det jeg skriver nå er selvsagt bare bassert på en lavere selvtillitt, men den dårlige selvtillitten er også bassert på erfaringer som har oppstått fordi jeg alltid har vært meg selv.
Jeg har angst for nye ting som det å flytte andre steder. Innerst inne tror jeg ikke Oppdal er det stedet som vil gi meg den maksimale lykken.

– Flytt, sier folk.
– Det er bare å flytte.
– Du er ikke den eneste som har vansker med forandringer, men hvis du virkelig vil, så får du det til.

Dette er ting folk har skrevet til meg, eller sagt en del ganger.
Ja, jeg vet at det er flere som sliter med forandringer og nye ting. Jeg vet at de som har hatt forandringer som sin aller verste fiende, har vunnet til slutt.

Samtidlig vet jeg også en av grunnene til at jeg aldri får det til.
Jeg er så ustabil i hva jeg vil. Akkurat i natt har jeg ligget våken, det har vært vondt å være meg i min verden i natt. Tankene har rettet seg mot en ting, og det er at jeg først og fremst er forelska eller betatt, akkurat nå skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde en spesiell person i nærheten som jeg levde under samme tak med 24/7.

Jeg elsker deg, men elsker du meg?
Problemene kan beskrives med to forskjellige ord; Avstand og ulikheter.
Hun jeg virkelig er veldig glad i bor så skrekkelig langt unna, det er èn ting.

Det andre er at selv om vi er gode venner, så tror jeg ikke hun har de følelsene som jeg har til henne. Hun vet hva jeg føler for henne, det har liksom aldri vært noen hemmelighet. Men jeg tror jeg kan si at jeg vet at hun ikke føler det på den måten for meg. For, vi har absolutt snakket om det, og jeg har nevnt det flere ganger, at jeg elsker henne mer enn “bare” en god venn.

Jeg vet hun er glad i meg, ellers hadde hun ikke brukt den tiden i livet sitt på å snakke med meg og finne på ting de gangene vi har møttes utenfor den virtuelle verden. Men jeg tror ikke jeg er den typen som hun vil leve sånn med, at jeg ikke er en av de hun kan bli betatt av på den måten. Og det gjør meg nå ulykkelig. Det som gjør det verre er at jeg er redd for at hun skal føle dårlig samvittighet ovenfor meg. Og det er en ting jeg absolutt ikke ønsker hun skal føle.

Hun er virkelig verdens hærligste jente, jeg unner henne den beste kjæresten hun kan få. Uansett kjønn, uansett hvem det er, så lenge det er en person som ser henne for den hun er, og som behandler henne på en god og respektfull, varm måte.. For hvis ikke skal jeg personlig ta tak i vedkommende å henge han i en kjeller opp ned over en bøtte, stikke et lite hull i hodet hans med ett borr, så skal jeg sette meg i en sofa å se på mens alt blodet sakte renner ut mot gulvet, og ned gjennom et hull i gulvet. Ingen skal få gjøre bestejenta mi noe vondt!

Det fine i det fæle
Oppi alt det negative så er jeg selvfølgelig überheldig som i hele tatt har fått lov til å bli kjent med henne. Jeg er veldig heldig som i hele tatt får brukt såpass mye av tiden hennes, og jeg er heldig som også har fått være i nærheten av henne, og bli bedre kjent med henne i den virkelige verden, ikke bare over nesten daglige samtaler på Skype eller facebook.

Så kommer vi tilbake til det som for meg er negativt.
Samtidlig som jeg innerst inne vet at det er veldig, veldig heldig at jeg har en så god venn som hun, så er det også vanskelig med tanke på disse omgivelsene, følelsene og tankene.

For en dag dukker det opp en person i hennes liv som hun får et forhold med. Det vet jeg kommer til å bli tøft. Min verste utfordring er en konsekvenser av min sjalusi, jeg er et ekstremt dårlig menneske som sjalu, og jeg blir det veldig lett. Hva kommer til å skje da?

Jeg har hatt to erfaringer tidligere med felles slutt.
Det som har skjedd hittil med tidligere venninner jeg har hatt ugjensidige følelser til, er for å gjøre to lengre historier kort; Vi har så og si ikke kontakt lenger i dag.. Dvs. vi har kontakt, men bare såvidt gjennom nettet, og disse to kvinnene er kvinner som faktisk har bodd eller som bor veldig nært/i Oppdal.

Frem og tilbake, og frem igjen…
Vel, dette er akkurat nå. Kjenner jeg meg selv og mitt hode godt nok vil jeg være nede følelsesmessig kanskje i noen dager… Men om en liten stund vil min andre kjærlighet få såpass fokus igjen at det jeg har skrevet om nå blir ignorert, og ikke betyr like mye igjen. Når jeg sier min andre kjærlighet så tenker jeg på hobbyene og interessene mine.

Min første kjærlighet er av kjøtt og blod, et menneske med puls.
Min andre kjærlighet består av flere forskjellige ting jeg kan holde på med her jeg bor, og da blir jeg så opptatt av det igjen at jeg ikke lenger gidder å bry meg om ting som f.eks å flytte.. Frem til fokuset igjen vingler seg tilbake til den mykere siden igjen, og jeg igjen føler meg deprimert fordi ting er som de er på den fronten med meg og andre mennesker.

Kort oppsummert;
Jeg føler at jeg er tvunget til å velge mellom disse to tingene mine.
Interessene eller kjærligheten. Det gjør meg virkelig ulykkelig at jeg ikke er bygget slik at jeg kan kombinere de uten at noe kolliderer og eksploderer på sikt..

Vi reblogges!

8 kommentarer
    1. Jeg klarer ikke å se hvordan noen kan få seg til å si at de forstår. Jeg har hørt det så jævlig mange ganger, både fra venner og fagfolk, men faktum er at, iallfall i mitt tilfelle, at ingen forstår. Det går ikke an å si at “jeg er også deprimert, jeg forstår” eller “jeg har også hatt angst, jeg vet hvordan du har det”. Alle har følelser, men man kan ikke basere hele verdens følelser på egne erfaringer bare fordi de er menneskelige. Folks refleksjoner, nyansene av følelser, måte å takle det på, løsninger og så videre er like forskjellige som menneskene selv. Særlig blir jeg provosert når det kommer fra fagfolk – dersom de hadde forstått hadde de på ingen måte hatt nerver til å fortelle meg at de forstår hvordan jeg tenker, selv om jeg knapt nok har fortalt dem noe.
      Når det kommer til forhold har jeg aldri forstått greia med at man på død og liv skal bo så tett oppi hverandre, og jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at de jeg er tett innpå over lengre tid, de sårer jeg. Ikke fordi jeg vil såre folk, men fordi jeg ikke er i stand til å leve klemt sammen med andre uten et godt privatliv. Misforstå meg rett, jeg kan fint bo sammen med andre, men å ikke en gang å ha fred i sin egen seng? U-hu, der hadde definitivt en av partene endt opp med et tung gjenstand kylt i hodet :b
      Ugjensidig kjærlighet må være fælt. Jeg er en slik person som ofte crusher hett og inderlig på folk, men som mister interessen like plutselig som den dukket opp, og såvidt jeg husker har jeg aldri vært ordentlig forelska i noen før. Hvis man ser bort fra musikk, da – jeg kan elske musikk dypt og oppriktig, men mennesker er mer på bånd og interesse, i grunn. Selv om jeg jo er overbevist om at det er ekte kjærlighet og bla bla bla når jeg først crusher på noen. Uansett håper jeg det ordner seg på en eller annen måte for dere!

    2. For å komme med noe velbrukt men sant, det ordner seg til slutt! 🙂
      Synes du er utrolig heldig som ikke har harva over en stor mengde jenter, tenk så spesielt det blir å kunne gi deg selv til den ene jenta.
      Jeg kasta bort jomfrudommen på en one nighter. Nå når jeg har en jeg elsker, skulle jeg ønske at hver eneste “første gang” med slike ting, var med han.

    3. Dr. Lucifer: Først; Veldig enig i bunn og grunn at man ikke kan tolke resten av verden utifra sine egne følelser. Veldig godt skrevet, og veldig sant.

      Når det kommer til meg og mine følser og tanker rundt forhold I DAG så har det mest å gjøre med at jeg savner veldig sterkt en konkret person, som jeg i min berusede forelskelse nå virkelig skulle ønske at jeg kunne ha rundt meg 24/7. Da du derimot nevner det med at du sårer de som du har tett innpå deg så tar jeg det heller som en positiv ting på at hvis folk blir såret så kan det være et bevis på at du i alle fall betyr noe for dem, samtidlig som man også kan bli såret på andre måter som ikke er å finne så mye positivt i..

      Jeg missunner deg det med at de følsene så ogsi fordufter like fort som de oppstår. Kan vi bytte liv? :p

    4. Sky high.: Der kom klisjeen ja, hehe.

      Jeg selv har ikke lyst til å ha sex med hvem som helst kun for sexens skyld. Jeg vil ikke ha sex med noen kun fordi vedkommende er pen foreksempel. Det er også en av grunnene til at jeg er 21 år gammel jomfru, jeg tror det er noen (riktignok ikke mange) som jeg kunne hatt samleie med for en stund siden om jeg ville, men så er jeg nok litt gammeldags på den fronten.

    5. Veldig bra skrevet, kjenner meg igjen i noe av det .. liker ikke at du skal ha det sånn i det hele tatt, virkelig. Du fortjener å ha det bra!
      Jeg elsker bloggen din, du skriver utrolig bra!
      Stå på, du er sterk! <3

    6. Meg igjen, måtte bare skrive litt til. Jeg var også en sjalu person før, veldig! Men nå er jeg i ett forhold hvor jeg føler meg så trygg på følelsene hans, at sjalusien sjelden titter fram. Jeg tror opp riktig at den dagen man finner noen man elsker gjensidig, ett forhold uten usikkerhet og komplikasjoner, så vil det meste gå fint helt av seg selv.
      Jeg trodde ingen kunne fungere med meg, hvert eneste forhold eller hver forelskelse jeg tidligere har opplevd har endt pga at de mente jeg var for intens, for nærtagende, for ditt og for datt, det var liksom ingen som kunne elske meg på tross av den jeg var eller enda bedre for akkurat den jeg var.
      Nå er jeg i ett forhold med en som elsker meg nettopp pga de sære sidene mine, som synes det bare er kjempesøtt med alt det andre syntes var teit og som setter pris på den jeg er. Vi er veldig forskjellige, jeg er den intense liberale tattoverte nakenmodellen med ett tonn av fortid. Han er den mer rolige datageeken med lite fortid. Og det fungerer perfekt 🙂
      Kanskje finnes det en for alle ? En dag treffer du henne, hun som liker deg på grunn av de tingene du mener står iveien for ett forhold, hun som gir så mye av seg at du føler deg trygg og ikke blir sjalu.
      Jepp, jeg er ganske flink med klisjeer 😛 Men de er populære fordi de ofte er sanne 😀

    7. Bytte liv, ja takk! Sterke interesser som faktisk holder seg over lengre perioder ville vært noe sånt som himmelen for meg :b
      Hm, jeg tror nok jeg er mer den “ikke så positive”-typen når jeg sårer folk. Har fått slengt i trynet mange ganger at det er lett å være glad i meg, men at det er tidvis umulig å like meg, haha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg