Ekstreme mennesker

Usunn fokus
Utvilsomt har jeg til tider vært noe krass mot mennesker med en eller annen form for religion.
Jeg har kommet med utspill som jeg egentlig kunne latt vær å bruke, da en del av de har vært ord og setninger som kan virke veldig krenkende og sårende.

Ved flere enn bare en anledning har jeg kommet med linjer som “tilbakestående idioter” og lignende om både kristne og muslimer. Har ikke skrevet noe om andre type religioner enn akkurat de to.

Nå for tiden er det en del nyheter om radikale muslimer, og Farmen-deltageren Andreas Nørsterud. En mann med gamledagse holdninger og meninger som ikke hører hjemme noen sted i dag.
Selv har jeg ikke sett noe på Farmen i år, rett og slett fordi jeg eier ikke interesse. Men jeg har likevel sett noen enkeltklipp på nett som holder mer enn nok.

Farmen-Andreas har blant annet kritisert det at menn og kvinner sover på samme rom uten å være gift, han har kritisert at kvinner ikke kler seg sømmelig nok og at de da ikke respekterer tilværelsen rundt.. Og før han deltok på Farmen skal han ha skrevet en kommentar et sted på nettet hvor han har uttalt at homofil praksis burde vært straffet.

Det har også kommet frem at denne “mannen” hadde en baktanke med deltagelsen, nemlig å bli kjent nok til å øke sjansen i å lykkes med å starte en ny type sekt som mener noe av det samme som han selv.

Jeg trodde verden hadde nok sekter, og at vi var kommet lengre i 2012, men nei da.

HELDIGVIS finnes det en god del religiøse mennesker som IKKE har samme holdninger som denne “mannen”.
Nå kjenner jeg ikke til mange religiøse mennesker, da de fleste av mine venner er enten humanetikere eller satanister, men jeg vet av noen. Faktisk har jeg ei god venninne som tror på Jesus, som bærer det kristne korset rundt halsen sin daglig, og som anser seg selv som kristen.

Når jeg nå tenker over det håper jeg ikke hun har lest noen av de sterkeste innleggene mine hvor jeg har kommet med utsagn som “tilbakestående idioter” om folk med religiøs tro. For det er forskjell på å være troende, og å være fanatiker.

Denne venninna jeg trekker frem nå er ikke den jeg har mest kontakt med, men vi har hatt våre samtaler på telefon, på nett, og vi har møttes så vidt i virkeligheten. Hun er en jente man kan si og mene mye om, men hun er verken tilbakestående, eller en idiot. Hun er ikke fanatisk, hun er til og med lesbisk kristen! Så igjen, ikke alle kristne skal draes under samme kam, selv om jeg fort glemmer meg og har til tendens til å nettopp dra alle religiøse under samme kam.

Et av de største årsakene til at jeg har har noen ganske sterke fordommer til religion er først og fremst at jeg aldri har hatt noen skikkelig nære forhold til noen med religiøs tilknytting, verken familie eller venner. Når jeg har lest eller hørt om religion har det som regel vært via blogger til fanatikere, artikler om fanatikere (nå for tiden har det blitt usunt mye lesning om muslimske ekstremister), YouTube-videoer av fanatiske mennesker med holdninger og tanker som jeg ikke har mye til overs for.

Jeg har lest en del innpå enkelte kristen-fanatiker-blogger. Både funnet jenter og gutter i veldig forskjellige aldre, men med veldig like, skremmende holdninger.

Ja, jeg bruker når sant skal sies alt for mye energi på å bekymre meg over at fanatiske mennesker skal ta for mye plass i samfunnet (noe de forsåvidt alt gjør). At de en gang skal ta over makten, og at det vil ta livet av veldig mange rettigheter folk har i dag, forså å totalforandre samfunnet til et strengt sted å være der folk ikke lenger skal få si nøyaktig hva vi vil og mener.

Jeg er redd for at ytringsfriheten skal kveles enda mer enn den alerede har blitt, jeg er redd for at sensuren vil vokse mer enn den alerede har vokst. Jeg føler meg personlig truet av mange religiøse holdninger, og nettopp fordi jeg har følt at fremtidens frihet er såpass truet, så har jeg til slutt låst meg sånn inn i den frykten at det kommer ut som hat veldig ofte når jeg skal utale meg om noe som har med religion å gjøre.

Jeg sliter rett og slett å tenke på religion uten at det vekkes negative følelser i meg.
For tiden er jeg veldig innestengt i min egen verden. I hele dag har jeg totalignorert når folk har forsøkt å fått kontakt med meg.

Det har kort fortalt blitt for mye av en del ting i det siste. Jeg har blant annet lest den ene artiklen etter den andre, sett den ene repotasjen etter den andre, og frykten for det jeg nevnte over, ELLER at det snart vil forekomme nye terrorangrep igjen har tatt alt for mye fokus og energi hos meg nå. I det siste har det vært for det meste om Islam, som sagt. Jeg syns ikke vil trenger slippe inn flere muslimer inn i landet vårt nå, og det faktum at flere “norske” Islamister nå har dratt til utlandet for en eller annen trening, skremmer!

Og nå kommer en av de grunnene til at jeg har vært mer fraværende de siste dagene.
At jeg ikke har bloggen noe stort i det siste er som jeg har nevnt før at jeg har bestemt meg for å satse mer på kvalitet enn kvantitet. Men når det er sagt har jeg samtidlig ikke motivert meg noe i hele tatt for å finne noe å skrive om, og når jeg først har kommet med en ide har jeg tenkt som følger: At det ikke er noe vits i å gjøre noe lengre, før eller siden vil alt bli sensurert og fjernet, og glemt uansett!

“På krigsstien” med tidligere “venn”
I tillegg har jeg vært truet av en tidligere “venninne” til å slette to videoer jeg har lagt ut. Denne såkalte “eks-venninna” er ikke noen jeg har laget videoer med. Derimot har jeg laget to videoer til henne, hvor den første snakket jeg varmt om henne og utalte en del om hvor mye jeg digget henne og bloggen hennes, og den andre var en video jeg la ut kreditert til henne julaften i fjor da hun ble nummer 24 i adventskalenderen jeg hadde her på bloggen. Dette var videoer hun viste hun ble glad for da, noe jeg skjønte på forhånd siden vi snakker om en tidligere blogger som er over gjennomsnittet opptatt av seg selv, og som tydelig elsker oppmerksomhet.

I januar skrev jeg et innlegg om arrangert utroskap, hvor jeg skrev mine meninger om temaet.
Vedkommende som har andre meninger om utroskap enn meg mente jeg var dømmende og fant det forkastelig at jeg hadde skrevet det innlegget hvor jeg var i mot konseptet. På hennes fanside/tilhenger-side på facebook hadde vi samme dagen en liten diskusjon om temaet utroskap, og da jeg følte at hun var veldig keen på å nedverge meg dersom jeg skrev noe som ikke var riktig faktamessig, eller noe hun var uenig i så begynte jeg å miste mer og mer respekt. Og jeg skrev et eller annet til henne på privat melding om at jeg syntes hun var en dårlig eller falsk venn. Jeg husker ikke hva jeg skrev, men jeg mener å huske at jeg skrev at hun enten var en falsk eller dårlig venn.

I og med at jeg fra før visste at hun er kjent for å nedverge folk som tråkker henne på tærne, og at hun er veldig kvass og spydig når noen ikke er enig med henne, så kunne jeg kanskje latt vær å kommentere i første omgang da det hele startet med at jeg leste en status på fansiden hennes der hun gikk litt til angrep mot en jente/dame som vistnok var fordømmende mot utroskap. Da jeg selv heller ikke syntes så særlig om utroskap, arrangert eller ikke, så valgte jeg å skrive litt om hva jeg mente, følte og trodde, og det falt som dere skjønner ikke helt i god jord.

Samme dagen kuttet hun totalt kontakt med meg, slettet meg både som venn på facebook og blogg.no.
Først for to dager siden ringte hun meg og truet med å gå til politiet dersom jeg ikke fjernet de to videobloggene jeg hadde spilt inn i fjor høst/vinter. Jeg vil igjen få minne om at dette er videoer jeg laget på et tidspunkt jeg enda hadde respekt for henne, og at det ikke er noe i noen av de videoene som virker krenkende, eller som er laget for å håne henne på noe som helst vis. Uansett, hun har bestemt seg for at de skulle fjernes, så det har jeg altså gjort.

Dagen før hun ringte hadde hun postet en kommentar på bloggen min hvor hun ba om dette, samtidlig som hun også hadde fått en av våre fellesvenner på facebook til å gi en beskjed til meg. Årsaken til at hun hadde brukt en fellesvenn av oss er at det ikke går ann å sende meldinger til meg på facebook, med mindre man er venn med meg. Uansett, jeg svarte til denne fellesvennen at jeg skulle fjerne de to videoene dersom hun fjernet en video hun har laget om meg.

I løpet av den telefonsamtalen med denne eks-bloggeren fikk jeg klar beskjed om at det ikke har eksistert noen video hvor hun snakker om meg. Videoen hadde noen sekunder som var om meg var en video som i utgangspunktet handler om det faktumet at jenter ofte blir kalt for horer, mens gutter ikke blir. Så hadde hun tatt frem en gutt med en blogg som et eksempel, som jeg trodde kunne være meg. Hun beskrev i denne videoen gutten som over 18 år, at han er jomfru, at han skriver bare om sex, at det har vært lagt ut nakenbilder med erigert penis og at han ved flere anledninger hadde sutret over at han vil føle seg elsket også videre.

Rundt den tiden hun kuttet kontakt med meg var en tid hvor jeg av en del andre fikk høre at det hadde blitt veldig mye fokus på sex her inne. Jeg er 21 år, altså over 18 år, og jeg er fortsatt en dag i dag jomfru. Jeg har som mange av dere vet skrevet en del deprissive innlegg hvor folk lett kan ha trodd at jeg satt å gråt bak tastaturet, mens jeg har skrevet om hvordan jeg skulle ønske jeg var mer elsket og hadde en kjæreste til tider. OG jeg har lagt ut bilder av meg selv hvor man kan se alt, det eneste som ikke stemte med de beskrivelsene hennes var det med erigert penis. Jeg har ikke lagt ut bilde av min erigerte penis, derimot har jeg lagt ut bilde hvor SKYGGEN av min erigerte penis har kommet frem gjennom noe toalettpapir. Den gutten hun snakket om snakket hun om på en noe slem og kynisk måte, og jeg trodde altså at det var meg – Og jeg håper det er flere enn meg som mener at jeg hadde gode grunner til å mistenke det uten at jeg blir sett på som innbilsk eller ustabil av den grunn.

Da jeg tok opp at jeg trodde hun snakket om meg i denne videoen, da hun ringte meg søndag, fikk jeg høre at jeg var så utrolig ustabil og at jeg måtte stikke hodet ut av medisinskapet. Hun la også på så fort hun hadde kommet med sin ordre, uten at jeg skulle få si noe som helst. Fikk også en melding hvor hun skrev noe om at jeg hadde et problem og at dette var mine farger og ikke hennes.


Foto: Jannike Grøtte Warberg.

Poenget er (for å gjøre det kort): De to videoene hun har bedt meg om å slette, de er fjernet. Det holdt ikke å skrive om overskriftene og sånt på de, de skulle totalfjernes!

I og med at den ene videoen altså tilhørte innlegg nummer 24 i julekalenderen jeg hadde på bloggen i fjor, har jeg like så godt slettet alle 24 innleggene, samt kategorien “Julekalender 2011”, siden jeg ikke ser stor mening i at det innlegget skal være på nettet når ikke videoen jeg laget kan det. Og når jeg da følte at innlegg nummer 24 ikke kunne ligge der lenger, så ble det også litt rart med en julekalender hvor siste innlegg manglet, derfor har jeg altså fjernet hele 24 innlegg fra bloggen.

Jeg har som dere vet asperger syndrom. Når man har den diagnosen er det veldig vanskelig å takle det å bli kritisert såpass som jeg føler jeg har blitt av hun, uten at jeg føler jeg har gjort noe galt. Og nesten like ille for en autist som meg er det med forandringer, spesiellt når de forekommer i så stor grad innenfor noe av det jeg brenner og engasjerer meg mest for.

Så helt til slutt vil jeg komme med hovedårsaken til hele dette innlegget!
De største årsakene til at jeg har manglet motivasjon til både å blogge, snakke med noen som helst, og i hele tatt stå opp, har vært overdose med bekymring for fremtiden med tanke på det jeg har skrevet om religion og kveling av ytringsfrihet ovenfor, men det som faktisk har gått mest innpå meg de siste dagene har vært nettopp denne, tidligere “venninna”.

Jeg er en person som takler forandringer svært dårlig, og jeg bruker generellt en god del tid på å bekymre meg for fremtiden med tanke på skumle forandringer. Jeg er en person som kort sagt faller veldig fort ut av kontroll dersom noe uforutsigbart forekommer.

Så helt til slutt til dere som har vært bekymret for meg, og forsøkt å fått kontakt uten å lykkes. Jeg beklager…
Det er fortsatt stor sannsynlighet for at jeg blir vond å få kontakt med, men nå vet dere som har lest dette i alle fall hvorfor.

Vi reblogges!

8 kommentarer
    1. Idag som er det Halloween , så tenkte jeg på deg. Vet jo at du elsker den dagen. Så ville bare si at jeg håper du får en flott dag, og at du må kose deg masse masse!! <3
      Hadde forresten vært flott vist det kom noen flere sånne "random" videoer, liker å se det =) Håper du har det bra 🙂

    2. Jeg er heller ikke på farmen av den grunn at det interesserer ikke MEN har hørt litt om han fyren der og han virker ikke helt god :S finnes det flere som han da…
      det andre vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive om jeg syns det var veldig slemt å true deg da :S uff… men ikke tenk på det 🙂
      håper du kommer sterkere tilbake og at du vil føle deg bedre:)

    3. Åi dette ble mye tekst, men skal prøve å henge med forde.
      Uff da hørtes ut som en slitsom situasjon, men sånne mennesker er det ikke noe poeng i å bry seg om. Syntes det er dumt at dere ikke kunne respektere og akseptere hverandres syn på ting bare.

    4. Charlotte Sortgrim: Jeg har full respekt for at hun mener det hun mener om arrangert utroskap, utroskap også videre. Det er ikke det. Det som er er at når man skriver offentlig om slik så må man regne med at det kommer noen med forskjellige meninger enn en selv, man kan ikke seriøst forvente at alle skal være enige i det man skriver, og i dette tilfellet var jeg ikke enig i det hun mente, men det betyr ikke at jeg ikke respekterer eller aksepterer hennes meninger om saken. Ble heller litt omvendt. 😛

    5. Happypain: Takktakk for det min gode, trofaste venn! 🙂
      Ja, jeg liker Halloween til en viss grad. Jeg har i hvertfall ikke noe i mot den slik som med f.eks jula! 🙂

      Jeg skal prøve å finne min egen måte å feire dagen på.
      Noe spesielle type videoer du har likt ekstra godt av hva jeg har laget tidligere? 🙂

    6. En av mine beste venner er kristen – ordentlig kristen – og enda jeg er satanist, har vi ingen problemer når det kommer til religion overhodet. Jeg respekterer at hun er kristen, hun respekterer at jeg vingler litt mer på motsatt side, og vi kan reflektere og stille spørsmål ved hverandres mening og tro uten at det blir respektløst. Jeg vet dog om mange kristne som det ikke ville fungert med, nettopp fordi jeg er brennende nysgjerrig og åpen når det kommer til religion og særlig de mørkere sider, så det kommer nok an på personen i seg selv, som med så mye annet.
      Når det blir mer enn en personlig overbevisning, derimot, er jeg ikke like åpen. Folk må gjerne tilbe sokker for min del, men når en begynner med den oppfatningen at hele verden burde tro det samme som en selv, at ens egen religion er den eneste riktige, at det er SLIK og ingenting annet er riktig… Og så begynner man gjerne å skulle konvertere andre og greier. Jeg har flere ganger fått ting slengt i trynet som indirekte truer med at jeg kommer til helvete, at jeg er et forferdelig dårlig menneske og den slags – bare fordi jeg har andre idealer enn dem. Jeg blir fort sint, og selv om jeg er rimelig flink til å ikke skrike (så veldig høyt) eller ty til vold, blir det som regel en del krasse bemerkninger og spydige overkjørsler som begge parter godt kunne vært uten. Så skal jeg nevnes at jeg ikke direkte oppsøker folk for å kverulere, heller; som regel er det de som får det for seg at de skal frelse meg eller noe annet.
      Nå rodde jeg meg litt bort, men det får så være. Tror poenget mitt kom frem uansett. Når det kommer til frykt for ekstremisme og større religiøs innflytelse og terror, har jeg mye av de samme fryktene som deg – jeg kjenner det vrenger seg innvendig når jeg hører om steder hvor man blir drept bare for å stå opp for en fullstendig god, human sak, og å bo i en verden hvor jeg ikke får lov til å utfolde meg ville vært uutholdelig. Hva han Farmen-mannen angår… Hvem er et bedre menneske, en ikke-religiøs person med respekt for andre, eller en religiøs person med så lite respekt for andre at han faktisk forteller oss at noen av oss burde straffes for noe vi er født med?!
      Når det kommer til deg og venninna di vet jeg fint lite om saken, men jeg håper uansett at det ordner seg, enten dere blir venner igjen eller ikke. 🙂

    7. ok.. hva skjer med at hun tror hun er så spesiell? og hva skjer med å bruke tid på å “plage” deg! når dere har vært venner! hvem ville plaaaget deg, liksom? du er jo bare snill! (har vært innom bloggen til hun du snakker om noen ganger – og angrer. Og det irriterer meg at DU skal måtte bruke tid på dette bare fordi hun tydeligvis har behov for oppmerksomhet!)

    8. Eple: Ja, jeg syns også det er trist at hun oppfører seg såpass elendig som hun gjør. Jeg synes mest synd på henne, og skulle ønske hun hadde det bedre med seg selv enn at hun måtte spille slik hun gjør. Jeg tror hun spiller mye og later som hun har bedre selvtillitt enn hun prøver å innbille med at hun har…

      Men ja.. Tusen takk.
      Jeg er nok ikke bare snill, jeg heller. Ingen er bare snill eller bare slem, slik jeg ser det. Men takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg