Lollipop Chainsaw (ps3, xbox 360-spill)

Av ganske mange sære spill viser Lollipop Chainsaw seg til å være en av de beste, og særeste jeg har vært borti noen gang!
I natt satt jeg oppe til klokken var nesten fem, jeg har omsider fullført spillet på det letteste vanskelighetsnivået. Nå vil jeg skrive litt smått om spillet i håp om at jeg skal friste flere av dere til å teste samme skjebne.

Først og fremst, hva slags spill er Lollipop Chainsaw! Kan for dere eldre lesere legge til at vi ikke nå snakker om Ludo eller andre brettspill, Lollipop Chainsaw er et konsoll-spill. Et veldig, veldig underholdende, fjasete, smågrotesk, mannsjåvenistisk, morsomt, rosa spill. I spillet styrer vi karakteren Julie Starling (som Tara Strong har stemmen til) som helt tilfeldig fyller 18 år på den dagen spillet tar utgangspunkt i. Hun er en cheerleader, en godtemoms og en skikkelig gladjente, med en bitte liten, mørk hemmelighet. Hun er også zombiejeger, da hun drepte sin første zombie som bare noen måneder gammel.

I starten av spillet er det tidlig morgen, Julie har 18 årsdag og mens hun presenterer spillerne for hvem hun er og den slags så oppdager hun at hun er i ferd med å komme for sent til skolen. Hun kaster seg over sykkelen sin og trår det hun kan for å komme frem. Når hun er fremme oppdager hun at hun skal få helt andre ting å tenke på, enn å delta i skoleundervisningen denne bursdagen.. Skolen er nemlig angrepet av zombier, noe som også viser seg at hele byen er i løpet av dagen.
Hun åpner opp baggen hun har med, hvor det ligger en rosa motorsag. Det som gjelder fra og med nå er å slakte ned det hun kommer over av zombier, og samtidlig redde flest mulig mennesker fra en zombie-skjebne.

Første brett i dette spillet foregår altså på Julie sin skole. Det første som slår meg er hvor lett spillet er på det letteste nivået. Det andre som slår meg er hvor tegneserieaktig spillet er, noe jeg skal innrømme at jeg liker. Nå snakker jeg ikke bare om grafikken, men hele settingen. Dersom noen foreksempel er i nødfare, så er det som regel en firkantet tekstboks som signaliserer SOS, altså at folk er i nød. Det skal også nevnes at dette spillet er fylt opp med masse forskjellig god musikk, alt fra heavy rock, til mer tenåringspop! I menyen på spillet hører vi foreksempel The Runaways-låten Cherry Bomb. Spillet gir det også jevnlige muligheter til å oppgradere ting og tang. På veien får du nemlig ofte anledning til å kjøpe nye ting for pengene du har tjent underveis. Du kan kjøpe nye antrekk for sølvpenger, eller du kan kjøpe f.eks nye kamptriks/kampbevegelser og andre saftige ting med gullmyntene dine. I shoppingsmenyen hører vi forresten Chordettes-låten “Lollipop”, en sang man kan bli litt lei av dersom man er den som ofte benytter seg av sjansen til å shoppe i spillet.


© Bildet tatt fra pixelperfectmag.com


© Bildet tatt fravideogamer.com

Julie har forresten en såkalt boylover, eller kjæreste om du vil. Ganske tidlig i spillet skjer det noe tragisk med han som gjør at Julie bestemmer seg for å ta en noe original avgjørelse for å redde hans liv. Hva hun faktisk gjør, vil jeg overlate til dere andre å finne ut. Det vil ikke jeg ødelegge ved å fortelle nå.
Det skal også legges til at hvert brett i spillet har en egen person eller et monster som du må nedkjempe på slutten, før du kan gå videre til nytt brett. Disse skapningene er de vanskeligste utfordringene i spillet, men heller ikke de er spesielt vanskelig i min mening, i alle fall ikke på vanskelighetsgraden “Easy”.
Spillet er stappfylt med en del sexuelt relaterte replikker mellom Julie og kjæresten (som du på en eller annen måte klarer å ha med deg, selv etter at han teoretisk sett skulle vært død). Og i tillegg til alle zombiene og bossene vi skal nedkjempe er det også andre utfordringer som dukker opp. Blant annet er det et spill i gymsalen på skolen hvor vi skal kappe av 100 zombiehoder som i løpet av en viss tid skal lande i basketball-kurv, noe som ikke er bare-bare med tanke på at det jevnlig dukker opp en keeper som også er zombie.

Alt i alt er det veldig mye hopp og sprett i spillet, og sykelig mye energi. Julie lever forresten på godterier, eller kjærlighet på pinne. Det er det som gir henne energi til å overleve! Julie sin familie er også tett innpakket i spillet da vi får god assistanse fra hennes to søstre og hennes far i løpet av dagen. Vi hører også fra Julies mor der og da, men det er kun via telefon, og en snutt på slutten av spillet etter vi har sett ferdig rulleteksten.


© Bildet tatt fra 4logpc.com


© Bildet tatt fra gorepress.com

Jeg synes Lollipop Chainsaw er så underholdende, så blodig frekt og så unikt at jeg bare måtte dele det med dere. Det er mulig å få kjøpt på både Play Station 3 og Xbox 360, absolutt ikke et angrekjøp dersom du har sansen for slasher-sjangeren, pop-musikk, zombier, pervers humor, tegneserier, heavy rock og Commandore 64, hehe.. Sistnevnte vil jeg ikke avsløre hva jeg mente med, før dere spiller det selv.

SPILL DET!

Vi reblogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg