Trygdesnylterne på Nav!

Der var det sikkert noen som reagerte ja!
Nå er det sikkert noen som tenker; “Endelig har han forstått det. Endelig skal han komme seg opp av sofaen og tjene penger som ærlige folk”..
Til dere som tenker det, gå tilbake til deres egne liv, eller nei vent! Jeg har noe dere bør lese først!

Er det noe jeg syns er stakkarslig så er det folk som rakker ned på andre som går på trygd.
Min historie er det få som vet, ingen av dere som følger bloggen kan min hele og egentlige historie, hvilket som egentlig ikke gjør at noen har rett til å si noe. Siden jeg blogger daglig så er det noen som tror at jeg skriver ut om så og si alt, at jeg ikke har noen grenser? Vel det er mye som fortsatt ikke tilhører offentligheten.


© Bildet tatt fra xtrablogg.no

Det faktum at enkelte av dere rakker ned på folk som får pengene sine via Nav, uten at de er ute i jobb, er etter mitt syn idioti.
I Norge i dag må man se at noen er syk for at folk ikke skal nedverges av andre som er mer i form. Dersom folk har en diagnose eller sykdom som ikke synes utenpå, da blir de sett på som late trygdesnyltere, kanskje til og med banditter…

Jeg selv får økonomien min via trygd. Jeg har vært gjennom forskjellige tester, og jeg har forsøkt så godt jeg kan å delta jobbmessig i flere år. Men det har ikke latt seg gjøre. Jeg har hatt med meg fastlege, terapaut, Nav, Vekst, arbeidsgivere, lærere og andre mennesker i en støttegruppe helt siden ungdomskolen. Mye har vært forsøkt lenge, og jeg har virkelig forsøkt å holde meg i aktivitet på diverse arbeidsplasser, men grunnet diverse ting har det altså ikke fungert.

Jeg fungerer ganske godt i enkelte situasjoner, spesiellt innen for det jeg brenner mest for, men det jeg brenner bare litt for eller ikke for i hele tatt, eller sånn middels, det er ting som viser seg å ikke fungere.. I mitt tilfelle er det blant annet diagnosen asperger syndrom som har vært en utfordring. Det finnes flere med asperger der ute som har jobb, men det finnes også en rekke som ikke er i stand til å jobbe, i alle fall ikke med de tilbudene som kommunen i nærheten har å tilby.

Uansett er poenget mitt at folk skal være forsiktig med å mene og synse for mye om folk som går på trygd. At folk skal være forsiktige med å dømme de som har en diagnose eller sykdom som ikke synes utenpå! De færreste av oss er stolt av det, men vi må også ha økonomisk støtte for å overleve vi som alle andre!
For folk som jobber rævva av seg kan jeg skjønne at det føles irriterende at det er folk som ikke jobber og likevel får “lønn”, men samtidlig vet dere ikke 100% hva vi såkalte Navere har å stri med. For igjen, det er mye man ikke kan se med øyet, uansett hvor mye man er i nærheten av en som sliter med kanskje livsvarige problemer.

Det finnes så mye mer enn man kan se og bedømme med det blotte øyet.
Og det er synd at så utrolig mange stakkarslige ikke har forståelse for dette!
Jeg spørr meg hvordan dere hadde reagert om dere plutselig havnet i mine sko… Da hadde dere antageligvis fått en mindre hatt etter hvert!

Så vokt deres egne saker, ikke sitt med pekefingeren og dømmestokken rettet mot andre.
Vi reblogges!

9 kommentarer
    1. Bra skrevet!
      Det er altfor mange som snakker nedsettende om “navere”..
      Norge har blitt så vellykket at de/vi ser ned på de svake i samfunnet.. Alle diagnoser som ikke er en fysisk sykdom kalles “nerveproblemer” og “latskap”… og møter ingen forståelse eller respekt!

    2. Helt enig med deg !! Også så bra du får det fram 🙂
      Noe annet jeg synes er trist er såklart de som går på NAV uten å trenge det. Og jeg vet om flere. At de klarer å lire av seg kommentarer som “jeg er så lei av å jobbe, tror jeg skal “nave” ett år” osv. Det er jo ikke rart at det blir vanskeligere og vanskeligere for oss som faktisk trenger det, når det er så mange som utnytter systemet.
      Hva enn du sliter med (nå har jo ikke jeg fulgt bloggen din) så håper jeg du kommer deg på beina en dag. Vet selv hvor tøft det er om høsten, når alle rundt en går tilbake til jobb eller skolebenken, og man sitter der uten mulighet til å gjøre det samme!

    3. Det er veldig idiotisk av deg å kalle folk for “stakkarslige mennesker” fordi at de blir pissed over at folk kan sitte på sofaen hele dagen og få betalt for det. Det er faktisk “vanlige” mennesker som arbeider i vanlig jobb som betaler lønnen din, de blir trukket en stor del av lønnen sin i skatt hver eneste måned… Men helt klart er det ikke noe galt med og leve på NAV hvis du faktisk trenger det.
      Jeg tror heller de som blir rakket ned på er de som lever på NAV uten faktisk og trenge det. De som skylder på alt mulig rart bare for å slippe og jobbe… Sånne som disse “unge” mødrene som sitter og ser såpeserier fra 7 – 15 om dagene når de egentlig er frisk nok til å i vanlig jobb…

    4. Jeg har også en sykdom som ikke syns utenpå.. Etter snart 10 år med en aktiv sykdom som ikke vil roe seg så nekta sykehuset og fastlegen min meg å jobbe fullt og jeg måtte søke AAP.. Folk som ikke står meg nær og har opplevd alt jeg har vært igjennom med sykdommen trur jeg bare er lat fordi jeg ikke jobber fullt..
      Men jeg har vært vitne til mange ”late” folk som heller får dagpenger enn å gidde å leite etter jobb, og da blir jeg fryktelig irritert! Det fins folk som meg som virkelig vil jobbe fullt, men ikke kan pga helsa, og di som KAN jobbe fullt men ikke gidder, og da vil jeg virkelig gi dem et spark bak :p

    5. Kristina, mamma til en Prins!: Som den anonyme idioten sikkert tenker så sitter vel du også i sofaen å ser på såpeoperaer :p

      Huff…
      Jeg vet veldig godt hva du skriver om. Folk er så nedlatende mot slike som oss som ikke har noe som synes utapå.. Og ja, det er ikke alltid man kan jobbe, uansett hvor mye man egentlig vil det iblant <3

    6. Her skriver du ganske nyansert om en stor, utsatt gruppe, og jeg er enig med deg. Skjønner også at det ikke er lett å “finne riktig arbeidsplass” når man har en Aspergerdiagnose (selv om mennesker med denne diagnosen også strever i svært ulik grad).
      Men jeg har et hjertesukk: Her skriver du som nevnt nyansert, og du oppfordrer folk til å være mer mer reflekterte og mindre generaliserende i sine tanker og meninger om de som går på NAV – og jeg skjønner ikke hvorfor du da er så svart/hvit på dette med religion og muslimer, for der opplever jeg at synspunktene dine er lite nyanserte, ganske krasse, dels hatske.
      Det er mange grunner til å være skeptisk til religion, og ja, det fins en andel muslimer i dag som skriker ut sinte meninger og påstander jeg er sterkt uenig i, men jeg er brennsikker på at de ikke snakker for alle muslimer, og jeg er like sikker på at troende mennesker generelt, er like forskjellige som ikke-troende.
      Jeg er skeptisk til fanatisme og ekstremisme – i alle leire. Jeg tror mediene slik de er i dag, bidrar til å danne skarpe fronter mellom menneskegrupper, mer enn de bygger broer mellom dem. Gjentatte medieoppslag med vinklinger som selger, bidrar til at vi lett skjærer alle over en kam.
      Jeg skulle ønske vi ble bedre til å se “hele mennesker”, at vi ikke var så kjappe til å lage oss oppfatninger om andre på tynt grunnlag, og at vi ikke var så raske til å putte mennesker i bås, basert på ett/få kjennetegn.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg