Den pene brud, respekt og jantelov!

Uskrevne regler, regler hvor enkelte av dem har en grunn til at de forblir uskrevne!
Uskrevne regler er det nesten om alt, enten det er bordskikk, handling, sykling, innendørs eller utendørs.

Bryllup har foreksempel uskrevne regler.
Det sies at ingen skal være finere enn bruden på brudens store dag..
Si meg, er det heller ikke “lov” med unntak i dette tilfellet?:

© Bildet tatt fra tackyweddings.com

eller hva med dette tilfellet?:

© Bildet tatt fra themarchingjester.wordpress.com

Dersom bruden i disse tilfellene var vakrest av alle, lurer jeg på hvordan gjestene så ut.
Og her ser vi en brud som har tatt hele brudekaka alene:

© Bildet tatt fra funnyweddingmedia.com

Ok, nå skal ikke jeg henge ut flere bruder eller brudgommer som alerede er hengt ut på andre steder på nettet. Mange kan ikke noe for at de ser ut som de gjør, og det er heller ikke poenget da utseende fortsatt for meg ikke har noe å si. Men jeg må fortsatt få lov å spørre, hvorfor har vi en uskreven regel som heter “ingen skal være vakrere enn bruden på bryllupsdagen”?
På en annen side, hvis ikke brudgommen får se hvordan bruden skal se ut på dagen, hvordan kan da alle hundre gjestene vite det?

La oss si at vi har med en helt normal jente/dame som er akkurat på gjennomsnittet normal pen. Hva nå enn det vil si, da det er et veldig individuelt spørsmål? Poenget er, det er umulig å vite om man blir flottere enn bruden. Igjen også av den grunn at alle individer har svært ulikt syn på hva som er pent og mindre pent! Jeg offentligjør herved min mening om at denne bruderegelen er en tomskalleregel!

Så har jeg enda en uskreven regel som jeg syns er halvveis snål. Jeg er veldig for at man skal takke for maten når man er hos andre. Men jeg synes ikke at man trenger å takke for maten dersom man er hjemme, spesielt ikke at barna trenger å takke foreldrene sine for maten dersom de er under 16/18 år og det fortsatt er normalt at de i sin alder bor hjemme.
For som foreldre så skal det bare mangle at man fôrer de skapningene de har satt til verden. Nå så er dette egentlig bare en fillesak, og nærmest unødvendig av meg å nevne, spesiellt siden de fleste av begge parter gir faen nå uansett. Må bare ha noe å skrive om.

For å beholde seriøsiteten littegranne, så går jeg herved løs på den mest tullete reglen av alle uskrevne regler.
Janteloven! For dere som ikke er helt sikre på hva janteloven sier;

  1. Du skal ikke tro at du er noe.
  2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  3. Du skal ikke tro at du er klokere enn oss.
  4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
  5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
  6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
  7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
  8. Du skal ikke le av oss.
  9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  10. Du kan ikke tro at du kan lære oss noe.

For det første, dersom vi ikke kan le av hverandre lengre… Hva skal vi le av da? Mugg i kjøleskapet?
Trenger egentlig ikke forklare og stille flere spørsmål rundt denne janteloven. Alle som følger den på noen som helst måte er idioter. Det finnes de som vet mer enn andre, vi er ikke verdt like mye. Vi er nesten alle født likens, men ikke alle har like mange gode indre verdier som andre! Det finnes avskum i verden, og det finnes også de som er mindre oppegående uten at det skal gjøres noe nummer ut av. Vi er forskjellige, og den beste rettferdigheten er at ingen blir behandlet likt. Men heller behandlet forskjellig individuelt! Jeg duger til mye, jeg duger kanskje ikke på arbeidslivet som mange andre, men jeg er faen meg helt konge på å blogge når jeg vil, og jeg er også en jævel på å oppmuntre de som fortjener det! Basta!


© Bildet tatt fra stinemoor.com

Så kjære jantefanter, gå et sted og lås dere inn. Jantere trenger vi ikke lengre, jeg håper for samfunnets skyld at dere er en utdødd rase, bare så synd at jeg vet at jeg tar så alt for feil… For jantere er det alt for, alt for mange av. Dersom noen viser seg og blir mer synlig enn andre, er det alltid noen som er der for å “dra vedkommende mer ned på jorda igjen”, hvilket som er idioti.

Det er også de som mener at man skal behandle troende mennesker med respekt.. Mange av de er vel troende selv, jeg ser ingen grunn til å behandle en eneste kristenfant med respekt, mer eller mindre enn jeg respekterer noen andre! Man skal ikke tro seg til respekt! Det samme mener de som sier vi skal behandle eldre mennesker med respekt, tull det også!

Jeg går utifra at så lenge menneskeheten lever, vil idioti alltid eksistere. Enten det gjelder brudeloven, religion, janteloven eller annet avskum som bare er til for at de kuleste av oss skal ha noe å le av.

Vi reblogges!

 

5 kommentarer
    1. Norge er et land nærmest basert på Janteloven. Selv tør jeg å påstå at jeg ikke følger den I DET HELE TATT, men det er nå så sin sak. Jeg synes det er trist at Norge fungerer på den måten som det gjør(da med tanke på janteloven), og jeg håper Janteloven dør fort og brutalt ut. 🙂

    2. Nja, jeg er vel uenig på noen av punktene.
      Når det kommer til det at ingen skal være vakrere enn bruden så er vel dette mest myntet på brudekjolen, ikke selve bruden. Man tropper ikke opp i et bryllup med en overdådig hvit kjole da dette antrekket er reservert for bruden. Det er veldig god etikk for man ønsker å sette bruden i fokus, og da er det vel litt kjipt om det dukker opp ei venninne som tar all oppmerksomheten?
      Tror aldri jeg kunne gått fra matbordet uten å takket for maten, ikke borte og ikke hjemme. Det er opplagt at de skal gi meg mat, men på lik linje må jeg og være ydmyk ovenfor tanken om at de gidder. Dessuten har det noe med å ha det som vane. Om man som barn ikke re vant med det hjemme så gjør de sjeldent det når de kommer ut i den store verden.
      Bortsett far det er jeg enig i at janteloven er noe sure greier, selv om vi alle følger den nok fra tid til annen..

    3. Jeg ville blitt lei meg om mine unger ikke hadde sagt takk for mten om jeg hadde brukt lang tid og mye krefter på å lage den til dem, og prøvd så godt jeg kunne å lage den på en måte som alle kunne like den. Jeg vil ikke ha takk for at de får mat, jeg ville hatt takk for at jeg tar meg tid til å lage god mat til dem. Ellers kunne de bare fått lage maten sin selv, de er jo gamle nok til husarbeid..=P
      Og den janteloven er gammel. Det er normalt å jobbe vekk fra den nå. Og det er veldig mye jeg vil og ikke du skal. Som at jeg vil at du tar på deg skoene når du skal ut så du ikke blir våt og kald på bena dine. Da kan man også komme med motsigelser om man ikke er enig, men i setningen du skal så har man ikke noe valg.
      Jeg er anti jante, hater alle de lovene og kommer aldri til å følge dem. Liker bedre Reggio Emilia filosofien som er helt det motsatte;)
      Egentlig så er vel jeg oppdratt med den loven der. Hadde aldri noe å si, fikk aldri lov å forklare meg. Det var min feil, sånn var det bare. Og jeg var ikke bedre enn noen andre, og jeg fikk aldri lov å tro jeg hadde rett når det gjaldt noe som helst.

    4. alle bruder er vakre på sin måte og alle er vakkre på sin måte. Alle er ikke like pene men alle syns jo at en brud er nydelig. Så sier meg enig i det zenazuza skriver om det.
      Jeg har takket for maten siden jeg lærte det som liten og gjør det enda. Det handler ikke om at man trenger å takke for at man får mat fordi mat skal man ha men handler om respekt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg