Barnet ditt blir offer for overgrep – Hva gjør du?

Verden er ikke lenger den skapte lekekassen for barn.
Barna våre må stadig vokse opp i en mer hensynløs, ond og tvilsom jord.
Overalt finnes det mennesker som er en trussel for deres fremtid og eget beste.

Det verste mareritt foreldre kan oppleve, er at det skjer noe grusomt menneskelig med det unge mennesket de har satt til verden.
Tanker om rettferdig hevn ligger i menneskets natur når loven ikke strekker langt nok til. I Norge strekker den ikke strengt nok til for de fleste som opplever groteske episoder som de pårørte må føle, kjenne på og huske resten av livet.

I dette innlegget vil jeg igjen ta dere med på en dykk ned i deres mørkeste tanker, dette er ikke for å vekke avsky i noen. Men for at i alle fall jeg finner det interesangt å vite hvor langt “de fleste” ville gått.

Forestill deg følgende.
Ditt yngste barn som helst ikke skal ha fylt 16 en gang enda, forsvinner ut av bildet for en stund.
Du finner ikke det ikke igjen. Du spørr dine nærmeste venner og venninner, men nei, ingen av de har sett noe.
Etter en stund finner du igjen ditt eget kjøtt og blod, ditt kjære barn. I en grøftekant ligger det forlatt, levende og gråtende.
Du reiser han/henne opp og forsøker å trøste så godt du kan, og spør hva som har hendt. H*n klarer ikke få sagt noe.
Klærne er delvis ødelagt, revet opp, og mye tyder på at det har skjedd en voldtekt, og at gjerningspersonen har dopet ned barnet.

Etter en stund forsteller ditt kjære, lille barn noe i usammenhengende taler som kan tyde på at det har blitt bortført av en middelaldrende mann, h*n har blitt lurt til å drikke noe som viste seg å være noe helt annet enn det h*n trodde, og dermed ikke i stand til å forsvare seg fysisk. Til slutt, skamfult forteller h*n om noe som ikke kan tolkes som annet enn en voldtekt.

Du varsler politiet, og etter de få minnene barnet ditt klarer å ramse opp, blir det etterlyst en gjerningsmann.
Etter en ukes tid finner politiet den personen som har begått det umenneskelige, mot ditt eget barn.

Mannen er dessverre en ufattelig flink person i munnkunster, og klarer nærmest å få det til å høre ut som om barnet ditt har gjort alt selv, for å få mest mulig oppmerksomhet. Mannen blir riktignok dømt, for å sette dette på spissen får han 5 år. 5 år for å ha forandret ditt barn for resten av livet. 5 år for å gjøre at ditt yngste/eneste barn må gå gjennom flere ti år med terapi for å hele tatt kunne fungere noen lunde normalt i hverdagen. 5 år for at ditt yngste/eneste barn mest sannsynlig aldri vil kunne stole på noen igjen. 5 år for alle marerittene ditt barn må gjennomgå alt for ofte både om nettene og på dagtid, i minst 20 år.

Hvordan hadde du taklet denne “straffen” til gjerningspersonen? Hadde du funnet deg i det? Hadde du tatt saken i egne hender, for at udyret skulle få kjenne på kroppen hvordan det er å møtte lide med angst og skam resten av livet? Hva hadde du gjort?

Vi reblogges!

4 kommentarer
    1. Dette er et utrolig tøft tema og ta opp. Og jeg tror kun en mor eller far kan svare på akkurat det der. Jeg tror det ligger i vår natur og ville gjøre alt for å beskytte barnet vårt. Tror nok de fleste foreldre ville gått LANGT når det kom til akkurat dette. Man blir svart og tenker ikke klart. Jeg vil ikke tillate meg selv å la denne tanken komme dypt nok inn i meg. Redd for hva jeg kunne kommet til å gjort. Man tenker da skjelden på konsekvensene av det man gjør. Jeg tenker sånn at det er akkurat da barnet trenger deg mest. Og det værste som da kunne skjedd er å ik ke ha mor eller far der fordi de kanskje sitter i fengsel. Lett å tenke hva man ville gjort, men ofte så reagerer man helt annerledes når man er oppi situasjonen. Så mitt svar er egentlig. Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort. ,ikke vil jeg finne det ut heller…

    2. herregud, jeg elsker bloggen din! <3
      egentlig et viktig tema du tar opp her, fordi dette er jo tilfelle noen steder! tror egentlig ikke man kan forestille seg hva man hadde gjort.... det må være en forferdelig opplevelse både for foreldre og barn! jeg tror jeg hadde gått nokså langt vist det var foreksempen min datter på 15 år som ble voldtatt. hadde vell nesten kastrert gjerningsmannen med nevene!!!!
      men uansett, fantastisk blogg du har <3

    3. Er lite å gjere, for gjerningsmannen blir beskytta av det norske rettsystemet. Men som mor seier ” ho gjere seg ikkje til kjeltring fordi han er det”. Må finne måtar å leve med det på. Vi klarte det, da gjere andre det. Ikkje la hatet ta overhand, da er livet meir ødelagt. PS. Det er spissen med 5 år, men ikkje realistisk, hadde fått kanskje 4, som vil seie ca 2 1/2 år ( 8 mdn, er eit fengsels/straffår)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg