Abort – Er jeg for eller mot?

Abort er et valg, en avgjørelse og et spørsmål for veldig mange kvinner verden over.
De er heldige de kvinnene som har det valget mener jeg, jeg synes synd på de som blir tvunget å ta abort eller ikke ta abort, spessielt visst tvanget er av motsatt vilje av det kvinnen ønsker selv.

Men det er ikke tvang jeg skal snakke om i kveld.
I kveld har jeg tatt meg noen minutter. Tenkt litt på saken, hva mener jeg om abort?

Her kan dere høre hva jeg ærlig mener om saken..

Nå som jeg har sagt mitt, syns jeg det hadde vært interessant om dere også kan si hva dere mener om denne avgjørelsen. Er abort ok? Er abort drap?

Vi reblogges!

29 kommentarer
    1. Jeg mener mord er mord, samme om det er på et voksent menneske eller en ufødd baby.
      Jeg vil også si at jeg skjønner hvorfor 12-13 åringer som blir gravide tar abort. Men de menneskene over den alderen vet godt hva sex kan føre til. Har man skapt et liv, er det ingen vei tilbake.
      Tenk, livet er jo alt! Uten livet er det ingenting. Hva om du aldri ble født? (Mener ikke deg personlig, kuklinski. Bare en måte å si det på).
      Synes ikke å ta livet av barn er noe valg egentlig..
      Men det er bare min mening. Jeg respekterer din!!

    2. replica: Jeg ønsker faktisk ofte at jeg var ufødt jeg. Samtidlig som jeg synes at det å få barn delvis er en veldig egoistisk ting, da man heller kan adobtere andre barn som trenger et hjem.

      Det er nok folk på jorden i dag, mer enn nok. Og celler som har levd inn i en kvinne i kun 12 uker er for meg ikke et barn. Hvilket det heller ikke gjør abort til barnedrap, eller drap overhode.

    3. A little bit of all that’s swe: Alle er vi forskjellige. De fleste kristnes meninger tar jeg alltid med en stor dose salt, da jeg har problemer med å ta religiøse generelt seriøst.

      Mindreårige eller “små drittunger” som du sier, er også lov å ta med en stor klype salt, og ikke alt for seriøst i slike sammenhenger. Men nok om det.

      Ja, jeg er for abort. Så frem det blir gjort etter det som er lov i Norge, altså at det fjernes før uke 12 ^^

    4. Jeg synes det ikke er noe gale med abort så lenge det er før 12 uker !! Er ikke alle som kan ta vare på et barn og da synes jeg det kan av og til være best å ikke beholde det. Eller oppgi h*n til adopsjon er også en fin ting da. Jeg kunne selv aldri tatt abort , men enkelte har nok sine grunner. Men etter uke 12 synes jeg ikke noe om ! Har barnet fått en skade og ikke kommer til å overleve er det kanskje tema , men et frisk barn.. NEI 🙂

    5. A LITTLE BIT OF ALL THAT’S SWEET: Så alle som ikke mener det samme som deg er enten kristne fanatikere eller drittunger som ikke vet bedre?
      Hadde ikke trodd dette om deg ass.

    6. A LITTLE BIT OF ALL THAT’S SWEET: Vel, enn de som mener de kan gå rundt å ligge med så mange dem vil ubeskyttet, fordi de bare kan ta abort noen uker senere uansett?
      Det er alt for mange av disse også. Det er de jeg vil kalle drittunger som ikke vet bedre.

    7. Også glemte jeg å si at de største abortmotstanderne faktisk er menn, hva faen har de de skulle sagt egentlig. Tror også mange glemmer HVORFOR man tar abort, at det ikke bare er mangel på ansvar, men også alder, økonomiske problemer, psykiske problemer, par-problemer, sykdom hos mor, sykdom hos barn, VOLDTEKT osv osv. Jeg kan ikke for det, men jeg skjønner IKKE hvordan noen kan være imot abort når de vet alle grunnene til å fjerne et embryp. Ja nettopp, EMBRYO, ikke et foster, ikke et barn. Denne var vel ment til Replica da 😉

    8. De finnes, ja! Husker på ungdomsskolen så var det flere unge jenter som kom gående i “pingvingange” på skolen og kunne skryte av at: Nei, de måtte ta abort igjen. Hadde drukket for mye ei helg og ligget meg noen igjen. Men det er jo ikke noe problem, når det finnes abort :))

    9. Jeg syns abort er en bra ting, tenk på jenter som blir voldtatt.. for eksempel..!! eller unge jenter som (desværre) har ubeskyttet sex og blir gravid.. som er alt for ung til og ta seg av sitt egent barn.. jeg syns abort skal være lov i Norge..

    10. Jeg må få tilføye at jeg hadde vert for abort om det hadde blitt nye, veldig strenge regler. Så lenge alle som vil får ta abort, vil jeg være imot.

    11. Replica: Og nå drives det flisespikkeri her føler jeg. De drittungene du nevner er ofte hele grunnen til at folk er imot abort i første omgang, og jeg er helt enig, de utnytter at man muligheten til å avbryte et svangerskap til de grader. MEN jeg kjenner flere som har blitt gravide på prevansjon, skal disse straffes for det?

    12. Vet ikke hva flisepikkeri er, desverre xD Men det er sikkert sant.
      Synes ikke graviditet er en straff. Og som de aller fleste vet, så kan man alltid bli gravid når man har sex, prevansjon eller ikke. Da synes jeg man kan ta ansvar og konsekvelsene om man velger å ha sex likevell.

    13. FOR abort så lenge det er kvinnens egen valg (det skal IKKE stå på mannen, samfunn, venner eller familie), og barnet er enda ikke er sett på som levende. Hvorvidt når det er katogorisert levende er jo det store spørmålet, der de lærdes strider.
      Jeg er også for fostervannsprøver, men strider innad i meg selv om jeg mener foreldrene har rett på abort om ungen får påsvist store sykdommer eller andre syndromer som kan føre til “ett halvt liv”. Men synes forsatt de har retten til å vite om barnet de bærer er noe gale med, på lik linje at de har retten på å vite kjønn 🙂

    14. ….Jeg må innrømme at denne ‘diskusjonen’ er preget av en håndfull av dere som ikke egentlig vet hva abort innebærer…er det noen av dere som faktisk har tatt abort???
      Hva smågirlsa skryter av på skolen o.l i forhold til å ta en abort..til hva dem faktisk har gått igjennom vedrørene en abort #om dem i det hele tatt har gjort det # er to HELT forskjellige ting.
      Smågirlsa skryter på seg temmlig mye uten at det trenger være sannheten.
      ..Abort fungerer ikke som en privatklinikk for jenter som ikke gidder bruke prevansjon eller som ikke skjønner konsekvensen av å bli gravide ved seksuelle handlinger…
      …om det er noen av dere som har tatt abort-klinisk ,kirurgisk eller spontan,så vet dere hva jeg mener når jeg sier at en mer nedverdigene opplevelse enn dette finnes ikke for en kvinne!
      For dere som tror at man bare kan spankulere tøff i trynet inn på kirurgen å kreve en abort TAR feil…..
      Først må man til legen sin forklare situsjon å lege sender henvisning,så bestilles time til sykehus,der må man møte til ‘intervju’ å gjennomgå temmlig detaljerte spørsmål…så må man undersøkes,underlivet-med innvortes ultralyd-av en ukjent lege….dernest får du ny time til kirurg-man møter fastene,alene,på samle senger inne på et rom.
      En og en blir ført til kirurgen..her blir du lagt på operasjonsbenken iført kun en operasjonskjortle uten truse, og med spredte bein bundet fast,ja bundet, blir du lagt i narkose..
      -..uten sjanse til å kunne forsvare deg om det trengs…#å vi har jo hørt disse historiene og ,jenter som har blitt seksuellt utnyttet under slike inngrep# ..ihvertfall…nå skal man da stole på at legen har gjort jobben sin riktig,ikke glemt noe igjen,fått skarpet ut alt…De neste dagene viser om man har fått betennelse eller ikke.
      Etter operasjon blir man lagt på overvåkingen sammen med de andre jentenedamene som har abortert,det første som skjer når man våkner er man gråter..hormoner..og vishet om hva om har skjedd i kroppen…man får samtale med sykepleier om det er behov,men blir ført in på samme venterom man var i utgangspunktet..her får man en time på seg til å komme seg,så er det på med klær,å ut av sykehuset med et par smertestillene-å får man feber til kvelden tar man kontakt med legevakt..
      Hvem sa at abort er den enkle løsningen??????????? Å dette var bare den kiurgiske delen..Jeg tror det er viktig å være temmlig ydmyk når det kommer til slike spørsmål…ikke fordi man ikke skal ha en mening,men fordi meningene kanskje ike ahr rot i den virkelig hendelsen eller situasjonen..Mitt råd er om man hører noen som skal ta abort eller har tatt abort,hvis heller sympati-uansett hvor tøff i trynet den personen evnt er…fordi dette var aldri et enkelt valg…å tro meg,disse du tror tar abort gang på gang på gang uten konsekvenser – wrong `o igjen…disse blir fanget opp av ‘systemet’ på en annen måte.

    15. Helt enig med deg jeg. Jeg anser ikke et befruktet egg for å være et “liv”, det må ha kommet noe lenger enn det før det skal være drap. Og det er ikke alltid så ansvarlig å bære fram et barn heller, ikke alle som blir gravide har modenheten, økonomien eller muligheten til å ta seg av et barn. Et barn er en forpliktelse for livet, og DET skal man ikke ta lett på! Selv om man “bare kan skylde seg selv” om man blir gravid, så er det ikke så lett når det først rammer en selv. Det er et jævla stort ansvar, og det er det altfor få som faktisk innser.

    16. Synes du virkelig at et lite barn skal straffes for foreldrenes feil??? Det er jo helt absurd og mene at abort er ok. Det er kun kvinnen sitt valg, og om et familiemedlem/barnefaren ringer til evt sykehus har de ingen stemmerett og blir ignorert fordi det er kun HUN det gjelder som kan ta valget. Det er Norges lov. Skjønner abort ved evt. voldtekt/rus osv, men ellers forstår jeg det rett og slett ikke. Man må ta ansvar for det som skjer, og da må man ta konsekvensene. Alle vet at ved sex kan det bli et barn.

    17. Jeg er helt for abort. Vi er kvinner, og har full rett til å bestemme over kroppen våres!
      Jeg har en “teori” (om man kan kalle det en teori).
      “Et foster er ikke et liv før det kan leve utenfor morens kropp”.
      Det utsagnet er litt på kanten, men det er jo et faktum at det ikke er et liv, når fosteret er feks 7 uker.

    18. Og bare for å minne enkelte over her på; Det går an å bli gravid, SELV om man bruker prevensjon helt riktig. Det er forsatt ikke HELT sikkert.
      Så det er ikke kun “de som ligger rund, ubeskyttet” som blir gravide!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg