Carrie (1976)

Stephen King er en mann som sent vil bli glemt den dagen han en gang forlater denne verden.
Utvilsomt mange gode skrekkfortellinger har han i sine bøker skapt, og Carrie er så absolutt intet unntak.

Carrie (spilt av Sissy Spacek) er ei jente som har vokst opp hele sitt unge liv med en psykologisk forvirret og dypt, dypt religiøs mor.
På skolen har hun så og si èn eneste venn, og det er gymlærerinnen hennes. Når Carrie for første gang får menstrasjon og oppdager blod fra underlivet freaker hun helt ut, løper ut fra dusjen og trygler de andre jentene om hjelp. Hun blir ledd av, og plaget til det verre.

Jentene blir heldigvis straffet da dette blir oppdaget av gymlærer Miss Collins (spilt av Betty Buckley), og til tross for at det er deres egen feil at de må gjennsitte på skolen, så er det Carrie de bestemmer seg for å straffe for straffen. Spessielt den blonde, selvopptatte hurpa Chris (spilt av Nancy Allen) bestemmer seg for å legge Carrie for hat, selv om hun har seg selv for å takke.


© Bildet tatt fra anoiteamericana.wordpress.com

Hun overtaler kjæresten Billy (spilt av John Travolta) til å være med på en grise farm, for å slakte en hel gris. Hun har planer om å lokke uskyldige, beskjedne og sårbare Carrie ned til skoleballet, forså å nedlate henne forran hele skolen i det en stor bøtte med griseblod faller over henne.

Når Carrie blir invitert av kjekke Tommy Ross (spilt av William Katt) er hun først utrolig skeptisk, han har jo tross alt kjæreste fra før. Likevel, hun blir overtalt, og bestemmer seg for å trosse den tungt religiøse morens bønn om å la være.


© Bildet tatt fra moviemonkeyshoot.net

Skoleballet blir den flotteste kvelden i Carries liv. Hun får sin første dans, sitt første kyss, og hun og Tommy blir utkåret til årets par. Lite vet noen av de at den fisefine, snurtne og pripne Chris ligger under scenen, klar til å trekke i tauet. Chris sin barnslige, og langt over streken av en “spøk” lykkes, dessverre.
Carries vakre kjole og utseende fylles med griseblod, og den unge, beskjedne jentas raseri er ikke til å ta feil av. Det ingen kunne regne med på forhånd er Carries heksekunster som lager et helvetes spetakel. Carrie klarer ikke lenger skille mellom godt og ondt, og på kort tid masakrerer hun hele skolen, også hennes snille gymlærer Miss Collins blir dessverre et av ofrene som må bøte med livet under marerittet!

Kort fortalt har Carries tillitt til andre rundt seg forfalt helt og totalt. Mot slutten viser hun et nådeløst raseri, som ingen får unnslippe. Selv ikke de uskyldige!


© Bildet tatt fra dbcovers.com


© Bildet tatt fra greatamericanzombie.blogspot.com

Dette er en film som har satt spor i mitt liv. Jeg er glad for at jeg tok meg tid til å se denne klassiske horroren i kveld. For de som enten leser denne anmeldelsen eller bak coveret på filmen, så får man på forhånd vite mye av handlingen og hva som skjer på slutten av ballet. Likevel klarer filmen å få deg til å tenke: “Nei, ikke gjør det. Ikke gå dit, det er en bøtte der”, også videre.

Filmens musikk er som skapt for bildene. Rollene i denne filmen lever helt til siste slutt, og i motsetning til en del andre King-filmer føles denne noe kort. Jeg har sett mange horrorfilmer oppover årene, og denne her skiller seg sterkt ut. Jeg spurte meg selv et spørsmål alerede i første scene; hvor blir det av slike filmer i dag?
For ja, alerede i første scene merket jeg at dette var en film som skulle gjøre meg betatt. Og jeg skulle ikke ta feil!

Rett og slett! Har du sans for gode horrorstoryes? Se Carrie!

Terningkast

Vi reblogges!

5 kommentarer
    1. Jeg har både lest boken og sett filmen. Det er kanskje som å banne i kirken her, men jeg mener filmen er mye bedre enn boken. Det er sjelden jeg sier det, men akkurat når det gjelder “Carrie”, så må jeg si det.
      Men har du skrevet en hel anmeldelse uten å nevne hvor fantastisk Brian De Palma er? 😮
      Jeg tror jeg var 11-12 år da jeg først så denne filmen, og *den* sluttscenen glemmer jeg aldri!

    2. Stephen King er som etternavnet sier KONGE…kanksje unødvendig å fortelle at jeg har alle filmene hans?? ;)) Jeg ble temmelig betatt av mannen da jeg tilfeldigvis kom over boken Dolores Claiborn på tidlig 90 tallet..da jeg var ‘solgt’ som det heter eller hooked…Carrie er jo en av de store klassikerne -du har god smak bro :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg