Alderdommens nedvergelsesmaskin

En felles forbannelse vi alle er rammet av er foreldring. Mennesket eldres hver dag, hele tiden – Totalt umulig å stoppe!
Jeg tror faktisk at noe av det som er mest tabu for folk i dag, er faktisk det faktumet. De færreste liker å tenke på å bli eldre.

Jo, de på 12 og 15 år vil jo bli eldre, alle unge mennesker vil jo gjerne bli 21 sånn at de kan kjøpe det de vil på polet, sånn at de kan leie de verste grøsserne, ta senge-lappen, bil-lappen, også videre. Men så skal det helst stoppe i 20-åra.
Sannheten er at du slutter ikke å eldres selv om du har fylt 20. Det er ingen som forblir 20 inn i evigheten.

Med årene skal vi merke at kroppen skal svikte mer og mer. Hukommelsen skal begynne å svekke deg. Håret mister mer farge, og hodet mister mer og mer hår. Noen er tidligere utsatt enn andre utifra hvor god helse man har unnet seg.
For meg føles det ut som alderprosessen har startet å tikke nedover alerede. Skal jeg være ærlig med dere, og meg selv så er det ikke noe som bare føles som, det er sånn!

For etter å ha fylt 20 går det bare nedover. De fleste slutter å vokse. Og det er nå man kan begynne å legge på seg, dersom man ikke er godt trenet fra før. De som fra før aldri kunne legge på seg grunnet stor forbrenning vil merke at forbrenningen ikke er like god som den var. Og fettet vil bli tydeligere med åra. Før man vet ordet av det er man en krokete, utrent Bjarne Brøndbo som sitter alene og glemt – Og da er det ikke lenger noe rai rai.

Vel, jeg er fortsatt ung til å nettopp ha trukket billett inn i alderdomnedtellingen. Men jeg har merket enkelte nedturer alerede. Foreksempel hadde jeg en noe bedre fantasi som 15 år, enn jeg har nå. I dag må jeg bruke mer tid på å få til de helt gode historiene som jeg skal skrive og dele med omverden, om det i hele tatt blir noe av. God og aktiv fantasi har jeg fortsatt, for all del, det er ikke det – Den var bare bedre før. Bedre, raskere, mer original og mer spektakuler.
Nå har jeg begynt å “stjele” mer fra andres eventyrverden, når jeg skaper noe.

Ikke alt er bare en sorgprosess heldigvis.
Før så skulle alt gjøre i en kanonfart. Selv om jeg foreksempel hadde bedre hukommelse og fantasi før enn nå, så har jeg likevel en bedre tålmodighetsevne og evne til å se gjennom ting og utføre ting litt mer, enn før. Før så bare løp jeg mot mine mål, og på veien ble det veldig mange ting jeg ignorerte av småfeil. Nå har jeg en bedre evne til å se mer mellom fingrene, og se at det er tid for å faktisk gå tilbake og forbedre det jeg har gjort tidligere – Fremfor å bare løpe fra det ene prosjektet til det andre, og ikke ta meg tid nok til å gjøre det beste. Hastverk er lastverk.

Men utenom det så kan jeg ikke si at det er så mye mer positivt jeg har vokst på, utenom at jeg har blitt flinkere til å gjøre noe med problemer og ikke bare sette meg ned og deppe. Jeg har blitt flinkere til å foreksempel fokusere på positive ting i negative perioder, ved å foreksempel gjøre ting jeg liker, fremfor ting som jeg ikke kommer noen vei med uansett som å foreksempel sutre og klage og tro at ting skal bli bedre av det.

Ja, og der sa det også stopp på de positive tingene med å gå nedover alderdommens mørke trapp, som en dag skal ende i døden.

Det er ikke noe hyggelig, men det er i alle fall et faktum at tiden flyr. For hvert eneste sekund mister vi langsomt den ene muligheten etter den andre. For hver dag er det noe helt fantastisk vi kunne ha gjort, i stede for det vi valgte å gjøre i stede. Tiden flyr ikke med vinger, men likevel tar den stadig noe fra oss av sjanser vi ikke får igjen. Hver eneste dag har en helt unik mulighet vi ikke får i like sterk grad den neste. Alderen blir høyere, evnene våre skal sakte, men sikkert bli lavere.
Individuelt er det når nedtelligen begynner. Men den kommer en dag for alle. Det er det eneste sikre i alt det usikre!

Lev nå, for en dag sitter du der alene rundt ei potte med piss – Og ingen av vennene dine husker lenger hvem du er, og de som er yngre vil ikke ha noe med deg å gjøre, bare de som må tørke rævva di hver dag fordi det er jobben deres!

Vi reblogges!

10 kommentarer
    1. Dette var et bra innlegg, det må jeg si. Og det er en sak jeg har tenkt på veldig mye i det siste, antagelig fordi jeg kom inn i bloggverden og fant ut at jeg var “gammal” i forhold til 70% av de som er her inne (eller mer). Når jeg snakker om midt i smørøyet og supernintendo så er det folk her inne som ikke aner hva jeg sier, DA føler jeg meg gammal. Og nå er jeg visst i en slags 26-års-krise, hehe. Skal farge håret, har kjøpt meg litt tocka klær osv. Jeg er mamma, men jeg trenger ikke å være kjedelig av den grunn synes jeg.
      Når jeg blir 60 og sitter der med gebisset mitt så vil jeg ha mange kule historier og fortelle de andre gamlisane, og jeg vil ikke være den eneste som ikke har vært på en ordentlig konsert (it’s true, I haven’t!)
      Så dette er noe jeg tenker mye på, kanskje også fordi stjernetegnet mitt er et drømmende tegn som ikke lar en dag gå forbi uten å tenke på at den må utnyttes skikkelig 🙂

    2. A little bit of all that’s swe: Takk for tidenes oppmuntringskommentar! Jeg kom faktisk på å blogge om dette fordi jeg prøvde å tenke over hva det egentlig er som skremmer folk flest, og jeg liker å skrive litt tabu. Nei, jeg elsker det! For da er jeg garangtert at noen vil lese om det, fordi det er så få som har orket å ta det opp tidligere.

      Du er uheldig som eventuelt blir 60 i såfall. Det er noe jeg ikke vil bli, og ikke skal bli heller.

      Vet ikke hva stjernetegnet mitt sier om alderdom, egentlig. Er tvilling, hehe. Men har ingen tvillingsøsken. Så jeg gjetter at jeg er litt av et feilprodukt.

    3. Hehehe, jeg er nok for nysgjerrig til å la livet stoppe før det er tida for det 😉 Men hva sier man om tvillingen da, hmmmm, der er faktisk et ganske nysgjerrig tegn også og er glad i å kommunisere og tenke, så der er det ganske likt 🙂

    4. Huff ja, jeg gruer meg til å bli gammel jeg også! Men det er ihvertfall bra å tenke på at det er likt for alle, døden er det eneste sikre med livet! 🙂 Selv om jeg selvfølgelig skulle ønske jeg var en vampyr og være ung for alltid!

    5. Men kjære vennen min…tenk på meg da:)) 50 år og greier:))
      Jeg sitter ikke i gyngestol med broderier, ikke har jeg gebiss, ikke har jeg mistet håret, heller ikke lagt på meg kilo, skrukkene uteblir og kroppen holder seg bra:)
      Jeg blogger, er på face, liker black metal, kler meg så folk snur seg i goth (og positivt nesten alle gangene) bare de som blir sjalu er negative hehe:)
      Ble bedt om leg på polet i forrige uke, da mistet jeg munn og mæle, og spurte hun i kassa om dette var en spøk, men nei- gravalvorlig – hun tvilte faktisk:))
      Opp med motet din ungkalv hihi:))
      Masse kooooos fra storesøster:))

    6. Hva har du tenkt å gjøre med hukommelse for at den skal holdes ved like eller forebygge at den blir et mentalt problem for deg ?

    7. “Jo de på 12 & 15 år vil jo bli eldre”, for å kunne kjøpe det de vil på polet? WTF? Senge-lappen? Hæ?!
      Ikke alle vil bli eldre, og de som vil, ehm *vi… ikke alle av oss er så forbanna dumme at vi bare tenker på sex & alkohol! En bedre fremtid, når ungdommen er kastet bort, kanskje?… Jeg svarer på det spørsmålet: JA!

    8. Mira`s Gotiske Verden: du er en av de få litt eldre som jeg virkelig beundrer og syns masse om. Ikke bare på grunn av smaken din, klesstilen din, men også på grunn av evnen din til å bite deg fast selv når det blåser som verst på toppene.

      Og jeg forstår faktisk hun på polet, du ser ikke gammel ut i måneskinn 🙂

    9. festpaakirkegaarden: Duuu, tenk om vi havner på samme gamlehjem en gang! Og sitter og super av samme suppefat fordi det er så få fat at vi må sitte på et lite bøttekott og supe suppe sammen, med noen fluer og døde kakkerlakker <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg