Ghost Ship (2002)

Mitt skip er lastet med lik, hva er ditt skip lastet med kaptein?
Ghost Ship fra 2002 er en film som ga meg ting jeg ikke forventet utifra coveret.
Da jeg så på coveret tenkte jeg at dette var en småkjedelig grøsser… At det går ann å slå bein på seg selv så kraftig..

Historien starter med det som ser ut til å være en hyggelig kveld i 1962, det italienske skipet “Anotonia Graza” er på vei til USA, mens pasasjerene hygger seg med dans, hverandre og musikkeren til den elegente, blendende vakrende sangerinnen på båten.
Idyllen splittes opp til dødt kjøtt i det alle pasasjerene i løpet av 4 sekunder blir kappet i to av en sylskarp tråd som flytter seg lynraskt fra den ene siden til den andre siden. Alle sammen faller sammen mot gulvet og alle omkommer på sekundet uten noen videre dramatikk, alle unntatt en liten uskyldig jente.

Rundt 40 år senere, nærmere bestemt 2002 blir dette skipet endelig(?) funnet igjen, og en gruppe erfarne eventyrere bestemmer seg for å finne ut hva som er på skipet, hva det kan ha i verdi, og eventuelt hvorfor det bare helt uten videre forsvant uten så mye som et eneste nødutrop.
Filmen er ikke fylt av klisjeer, noen er det, men likevel er filmen langt mer original enn mange andre grøssere jeg har sett. Effekter er det også i denne filmen, heldigvis er den ikke overlastet med alt for mange effekter som ville ødelagt den. De effektene som er der, de er helt nødvendige, og de er også ganske spektakulære, ikke blillige, og ikke minst gripende! For ikke å snakke om når de gode gjenferdene på båten flyr opp til himmelen mot slutten.


© Bilde tatt fra www.dvdactive.com

Veldig mye av handlingen i denne filmen vil jeg ikke gå mye mer innpå i denne anmeldelsen, siden jeg synes at det er noe som ville vært slemt av meg. Dette er en film som jeg synes dere bør se. Det er noen groteske, småblodige øyeblikk i den, men jeg er sikker på at i alle fall de fleste som har fylt 15 år skal klare å gjennomføre denne filmen uten videre plager.

Karakterene skal også ha noe skryt. Det er ikke det mest spredde persongalleriet, men filmen fikk i alle fall meg til å delvis syns det var synd når enkelte måtte bøte med livet. Blant skuespillerne møter vi foreksempel Emily Browning (i bildet over), Julianna Margulies, Gabriel Byrne, Karl Urban og “Grey`s Anotomy”-stjernen Isaiah Washington
Det er enkelte ting angående personene vi møter, som jeg enda er nysjerrige på, angående fortiden, men det er slike spørsmål jeg synes er mest gyldne ved å aldri få helt svar på.


Bilde tatt fra ninetyeightytwo.blogspot.com

Musikk skal ikke bli helt unevnt: Soundtracket, i alle fall deler av den rocker bokstavelig talt!

Filmen er hærlig. Den er verdt penger og tid.. Og Titanic kan trygt glemmes nå! Det er virkelig et nedsynket skip!
Skip og hoi, la meg kaste en terning for dere!

Terningkast

Vi reblogges!

12 kommentarer
    1. Husker jeg så den når jeg var liten, og kom nettopp på nå at det er emily browning(en serie uheldige hendelser,suckerpunch,sleeping beauty) som er med som den lille jenta, tror jeg skal se den på nytt nå.

    2. Hahaha. Husker denne filmen godt. Den skapte panikkaktige tendenser hos sarte sjeler når jeg gikk på ungdomsskolen xD. Good times! Må nok se denne igjen, og se hvordan den har klart seg mot tidens tann.

    3. Denne filmen har jeg sett flere ganger, den er ganske bra;) selv om jeg syns slutten ødelegger litt… men slettes ikke dårlig. Så den for første gang for mange mange år siden 😉 da den kom ut tror jeg;)

    4. Elsker filmen, har sett den sykt mange ganger. Husker godt da jeg så den i veldig tidlig alder. Huffhuff mareritt. Uansett, du ga riktig med terningskaste ditt! Super film som alle burde se!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg