Ida Marie Bredvold: – Vær der for den enkelte, ikke still spørsmål!

På facebook har jeg en del venner i forskjellige sjangre. Det er ikke bevist eller ubevist, det er bare blitt sånn. For en stund siden så jeg en reportasje på tv2-nyhetene som handlet om mobbing. I den reportasjen ble den unge jenta Ida Marie Bredvold en av de som var intervjuet, og intervjuet gjorde såpass godt inntrykk at jeg bestemte meg for å finne henne på facebook. Og med hell! I dag har jeg vært så heldig å fått et intervju med denne modige og beintøffe jenta, et intervju jeg nå vil dele med dere.


© Bilde tilhører Ida Marie Bredvold.

Hvem er du?
– Jeg er Ida Marie Bredvold, 21 år, fra Åsnes bor i Oslo på grunn av studier.

På facebook-siden din er du tydelig politisk engasjert. Hvilket parti står ditt hjerte nærmest, og hvorfor akkurat det partiet?
– FrP… Grunnen er at jeg har tro på enkelt mennesket og at det kan styre sin hverdag best selv innenfor gitte rammer. Vi er ikke like, men unike, og vi trenger vi ulike systemer og valgfrihet. Men hovedgrunnen er skolepolitikken, hvor FrP ønsker et utdanningssystem som setter enkeltindividet i sentrum.

Fremskrittspartiet sier nei til regjeringens sosialistiskeenhetsskole der alle må og skal lære akkurat det samme, og der målsettingen er at barn og unge skal tenke likt, snakke likt og oppføre seg likt. FrP ønsker mangfold og de ønsker valgfrihet, og vi vil ha et utdanningssystem der det skal lønne seg å gjøre det bra, enten elevene er teoristerke eller praktisk flinke.

Hele det norske folket kunne for en stund siden se det i tv2-nyhetene med mobbing som hovedtema. Hvor mye føler du FrP er med på å bekjempe mobbing i samfunnet i dag?
– De har null toleranse for mobbing. De aksepterer ikke mobbing, verken av lærere eller elever. De aksepterer ikke at skolene lukker øynene for mobbing, og de aksepterer ikke at foreldre blir nødt til å ta barna ut av skolen for å få stopp på mobbingen.

De ønsker også et skoleombud som skal bistå både foreldre og elever, juridisk og på andre måter.
Ha klare sansjoner for de skolene som bryter loven og ikke ser mobbingen.

Kan du fortelle litt om din mobbehistorie? Hva mobbingen gikk ut på, hva du gjorde og hvordan det til slutt endte?
– Jeg gledet meg veldig til å begynne på skolen, og var ei som ville lærer masse. Alt gikk bra i flere uker, men etter hvert ble ting annerledes. Det startet i det små, med enkle kommentarer. Den muntlige mobbingen hadde startet, men siden jeg var så ung trodde jeg dette var vanlig og sa ikke noe.

Jeg fikk også ofte kommentarer om utseendet mitt
Tiden gikk og mobberne syntes at den muntlige ikke var bra nok alene, så en dag tok mobbingen en ny vending. Mobbingen gikk over til mer voldelige handlinger ved siden av de stygge kommentarene.

Jeg trodde det var vanlig og det ble etter hvert en vane for meg, selv om jeg hadde det vondt og tøft.
Men jeg ville ikke fortelle mine foreldre om dette, for jeg ville ikke at de skulle bli lei seg. Så jeg lukket meg og holdt det for meg selv.

Ungdomsskolen, nå skulle alt bli bedre, trodde jeg. Det ble noe nytt. Jeg fikk en ny hverdag med utfrysning, blikk, baksnakking, rykter og dårlig oppførsel generelt fra medelevene. Jeg ble mer alene. Jeg hadde ingen, ingen som ville dele bord med meg eller vise seg sammen med meg. Jeg var kun god nok når det gjaldt fag. Dum som jeg var, hjalp jeg alle i håp om at ting skulle ta en ende, men når timen var over, var alt vanlig igjen. Jeg var den som ble hakket på og sett ned på. Men 3 år greide jeg og leve med dette og jeg vant! Det som skulle være 10 flotte skoleår, ble ikke som drømmen..

I dag har jeg kommet meg videre. Jeg har begynt å leve mitt liv. Jeg vet at jeg alltid vil ha sår i sjelden og at jeg vil ha problemer med å godta ting og vil ha problemer med enkelte ting som andre mener er helt naturlige.

Jeg har nå i den senere tid funnet ut hvem som er der når ting er som vanskeligst! Jeg er ikke åpen om alle mine hendelser til alle. Noen vet ingenting, andre vet noe og andre vet alt. Men det viktigste for meg er at de ser den jeg er nå!

Jeg har fått god hjelp fra venner, familie og andre. De har vært og er der, uansett! Jeg har i dag startet på min utdannelse, mitt nye liv, fullført noen drømmer og startet på andre.

Det er viktig at du finner deg selv i denne tiden, hvor alt er som tøffest og du finner din støtte rundt deg!
Det er viktig at DU aldri MISTER troen på deg selv, DU ER STERKEST!!!

© Ida holder tale under markeringen av Stopp Mobbingen!

Hvordan mener du man best kan bekjempe mobbing i samfunnet i dag?
– Det er at alle som styrer landet på nasjonalt, fylke og lokalt nivå legger politikken til siden for å vise at de har null toleranse på mobbing, vise handling og stå sammen. Hjelpe skolene i sitt arbeid for å fjerne mobbingen.

For lærer man om hvor skadelig mobbing kan være fra dag 1 så vil VELDIG mange ikke mobbe, men man MÅ lærer om ALLE typer mobbing. Ikke bare noen utvalgte man må også fokusere på forebygging og info gjennom hele året ikke bare i perioder!

Hvilken form for mobbing tror du er mest utbredt, og hva kan være grunnen til at nettopp den er det?
– Det varierer veldig fra sted til sted. Men totalt sett tror jeg den voldelige blant gutta, og utfrysningen blant jentene. Grunn… Det finnes INGEN FASIT svar i mobbing.

Hva er det beste en nær venn av et mobbeoffer kan gjøre for den som blir utsatt?
– Vær der for den enkelte. IKKE STILL spørsmål. Vær der uansett om du trøster, eller bare er der.

Hvis man som mobbeoffer føler at man ikke har noen nære venner å snakke med, og heller ikke tørr å si fra. Hva er ditt råd til de?
– Finn den personen du stoler 100% på.. Snakk med den. Uansett hvem det er, få personen til å være med deg når du snakker med foreldre/skole.

IKKE SPERR TING INNI DEG, det skader deg og gjør ting verre!

Dette spørsmålet er basert på tidligere erfaringer. Da jeg en gang ble mobbet på barne og ungdomskolen utviklet det seg til et stort behov for hevn. Hvor lurt er det å hevne seg på mobbere, og hvilken hevn bør man eventuelt unngå, og hvilken hevn kan man eventuelt ta?
– Helst ikke hevn. Hevn gjør bare vondt verre i veldig mange situasjoner.
Men selvfølgelig kan hende det er den beste løsningen der og da, men kan gjøre verre situasjon over tid.

Mange unge mobbeofre i dag har en drøm om å bli noe stort, forså å heve seg over mobberne sine. Noe slik som Lady Gaga, Marilyn Manson og Justin Bieber har gjort. Er det en type “hevn” som du tror funker for de som til slutt klarer det, eller kan en slik drøm være med på å gjøre den det gjelder mer deprimert ettersom det faktisk er en veldig, veldig stor drøm som de færreste oppnår?
– Sett deg dine mål, det kan være en type hevn!!! Finn deg selv. Gjør det du drømmer til virkelighet.

© Bilde tilhører Ida Marie Bredvold.

Flere mobbeoffer i verden tyr til selvskading, noen fordi de har tanker om at de fortjener det, mens andre kanskje for at de føler trøst i det. Hva er ditt synspunkt om selvskading?
– Det hjelper der og da, men kan få alvorlige konsekvenser.

Helt på tampen av intervjuet; Har du en melding til de som bedriver mobbing, og til de som blir mobbet?
– SLUTT! VI ER ALLE UNIKE OG VERDIFULLE PÅ HVER VÅR MÅTE.

Til dere som opplever mobbing.. VÆR STERKE! DERE ER IKKE ALENE! DET ER LOV Å TA KONTAKT MED FORELDRE, VENNER, NOEN DU STOLER PÅ ELLER ORGANISASJONER SOM FOR EKS. STOPP MOBBINGEN. Du kan også kontakte meg uansett om du mobber eller blir mobbet. Jeg vil lytte, hjelpe og støtte. Jeg kan også gi råd!

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg